Måste få skriva av mig..

A

Amica

I torsdags upptäckte vi att vårt New forest sto stod o skrapade med foten.. Kanske inte så oroväckande i sig.. men hon stod i "beteshagen" som de får gå en timma åt gången...
För att göra en historia kort.. Vi antog att det var kolik.. Så vi satte igång att gå med henne.. Det hjälpte inte.. så vetrinären fick komma... fick massa sprutor.. inget hjälpte.. satt uppe hela natten i boxen med dropp.. blev inte bättre... vet var ute två ggr under kvällen o natten... inget hjälpte.. fick åka in till vetrinärinrättningen i Skara... inget hjälpte där heller.. det återstod bara operation.. då visade det sig att tjocktarmen hade hamnat fel.. den tömdes o spolades...
Nu återstår det bara att vänta.. själva operationen gick bra.. men nu är det bara att se om tarmarna kommer igång igen... och om såret läker utan problem..
Detta är en väldigt matfrisk liten dam, så hon har under åren lagt på sig lite.. vilket kunde göra att läkningen av såret försvårades...
Man går som på nålar, riktigt väntar på att de ska ringa o säga att det inte blir ngn förbättring.
Ringde dit idag.. verkade visserligen rätt hoppfullt.. Hördes lite tarmljud, men det kunde vart mer... Hon har fått börja äta lite.. o var väldigt matglad.. vilket inte är så konstigt för att vara henne...

Ngn som har erfarenhet av detta?

För ca 12 år sedan miste vi vårt nyfölade sto i kolik som blev till tarmvred + livmodersframfall... så det kanske inte är så konstigt att man inte har så goda erfarenheter av detta...=(

Kände bara för att få skriva av mig... Jobbigt är också att folk som har hästar o vet hur illa det kan gå, inte riktigt förstår....

Ja, detta blev huller om buller.. men tankarna är splittrade..... Undra hur allt kommer att sluta....

*tröstkram* :(
Hoppas det går bra med pållan! Håll oss uppdaterade!

har tyvärr ingen erfarenhet av sådant här.. men håll oss uppdaterade o jag håller tummen...

tänker på er...

Usch! Hoppas att allt går bra!

Min häst, Lilla O 19 år, fick buköppnas i oktober efter kolik. När hon kom in till Strömsholm hade hon kraftigt blåsljud på hjärtat men hon klarade operationen. Efter åkte hon på bukhinneinflammation och hon hostade mycket, nån kombination från tuben de får i halsen när de opereras och att hon fick lite vätska i lungorna som inte hjärtat orkade med att transportera bort. Hjärtat var väldigt oregelbundet efter operationen. Det enda som var ok var väl såret, det verkade läka som det skulle.

Efter 13 dagar fick hon komma hem! Hon hostade mycket men det blev sakta bättre. Blåsljudet på hjärtat var kvar så hennes framtid blev att vara pensionär.

Tillslut hade det gått så lång tid att hon fick gå med de andra i hagen och hostan var i princip borta.

Såret var fint, hon hade ödem runt det men det kunde hänga ihop med det svaga hjärat. En dag upptäckte jag som en svullen bulle på såret bild. Jag rinde vetten som kom o kollade och hon konstaterade att det var ett bråck. Vi fick åka till Strömsholm igen och det visade sig vara ett väldigt stort bråck, kanske 15 cm. Det var i princip bara hud och sen låg tarmarna där.

De kunde operera henne igen, för något var jag tvungen att göra om hon skulle få leva som en häst med gå i hage och allt sånt, men jag valde att ta bort henne, med tanke på hur förbannat dålig hon var efter första operationen. Hon var ju 19 år med dåligt hjärta.

Det känns verkligen typiskt, hon klarade ju operationen och konvalecensen, men så dök det där upp. Hade det inte gjort det hade hon säkert stått där ute i stallet fortfarande och väntat på mig... :cry:

Det var min erfarenhet av sånt här det! Jag håller verkligen tummarna för att allt går bra med din häst!

/ Maris

Så, en liten uppdatering....
Det verkar gå framåt iaf.. Hon har fått rätt mkt dropp så de första dagarna drack hon itne speciellt mkt, men har börjat dricka ordentliget sedan de minskade på droppet... Hon har börjat få små smakportioner mat o äter upp allt direkt.. Tarmarna verkar ha kommit igång, hon har iaf tarmljud... Hon har ingen feber, ingen förhöjd puls... Så det verkar ju inte vara hopplöst!=)
Var o hälsade på henne igår, hon var klart påverkad av allt som har hänt, vilket inte är så konstigt... Men hon var intresserad när jag kom o stod upp o lyssnade mkt.. Så det var skönt att äntligen träffa henne..

De hade bestämt idag att de skulle minska på smärtlindring, antibiotika o dropp, så det är ju oxå positivt... Såret var lite svullet, men det är ju heller inte så konstigt...

Så kortfattat så verkar det som allt går bra hittils.. Bara att hoppas att tarmarna fortsätter att fungera o att såret läker!

Tack för er omtanke, betyder massor!

Har ni märkt ngt av att "häst-männsikor" inte förstår hur allvarligt ngt sådant är? Oki, att folk som inte har djur riktigt kan förstå, men att de som har häst inte kan förstå allvaret?

Tack igen!

Önskar dig å din häst all lycka, hoppas att allt går bra.
Min sto som jag har ägt i 12 år har genom gått 3 bukoperationer och 1 st operation för att förhindra att tjocktarmen ska trilla fel igen, och allt är bra med henne nu fast hon har fått genom gå mycket :)
Det brukar vara en jobbig period efter operationen och de brukar rasa rätt mycket i vikt.
skickar många tröst kramar och hoppas att allt går bra.
om det är något du undrar över är det bara att PM:a
Mvh Leyla

Va skönt att höra att din häst har blivit bra!!

Så tarmen kanske har en tendens att hamna fel igen???

Var hos henne igår o tog ut henne så hon fick röra på sig, är jättttttttttte pigg o glad. Alla golvbrunnar var super farliga, så det är ett mkt gott tecken!=)
Hon har fått komma upp i normala portioner med mat, dricker ordentligt och får numera medecin i munnen!=)
Ska dit vid fyra igen så hon får komma ut lite. Imorses var de ute med henne utanför stallet, var oerhört pigg. Eftersom vi bor så nära sjukhuset (10 min med bil) så är det bara positivt om vi kan hjälpa till o ta ut henne en kvart om gången, de har så mkt att göra, stallet är fullt...
Vetrinären sa det att de brukar inte vara så pigga som hon var efter operationen. Det första hon tänkte på var maaaaat... Så det är ju också väldigt positivt!
Så idag känner jag mig mkt gladare, gumman kommer nog hem i veckan.
Det med vikt gör nog kanske inte så mkt, om det inte går för långt dvs. Hon är lite överviktig så vi får hoppas att hon inte blir för mager (fast det har jag svårt att tro,peppar peppar=) )

Svammel, svammel=)
Tack så mkt för alla svar!

ne, vi har inte fått hem henne än.. men vi bor precis utanför Skara, det är därför vi kan åka dit o gå lite med henne.. för att underlätta lite för personalen...
Så hon står ju då på djurskuhuset i Skara...

Hon var riktigt glad när jag kom idag.. o gick på som bare den=)
Så hon kommer nog hem i veckan..=)
Såret såg bra ut, inte mkt svullet.. Det syntes att hon hade magrat, men är ju långt ifrån smal... Så än är det ingen fara med vikten...

Hur hade tarmen lagt sig??
På våran häst (min syster är Leyla), Så hängde sig tarmen på mjält-njur bandet, och för att förhindra att det händer fler gånger så finns det en operation som hindrar tarmen från att hänga sig där igen.

Det värsta är att tarmen kan hänga där uta att man vet om det, och trilla ner i rätt läga igen. Det är bara när den trillar för långt över som man märker att något är fel!

jag hoppas att er häst repar sig. Och det är ju bra att hon hade gott om hull, för en bukoperation tar mkt kraft från hästen och de förlorar en hel del i vikt, även en tid efter. Då de inte får äta så mkt!

På samma ställe hängde min hästs tarm upp sig med! Jag förstod aldrig riktigt om det var så att hon fick kolik pga att tarmen hamnat där, eller om tarmen hamnade där pga koliken? Vet ni hur det brukar vara?

/ Maris

nu ska jag försöka minnas..fick det förklarat för mig för några dagar sen..men det var på eng..så jag är inte 100% säker, men jag tror att det inte har med förstoppning att göra, utan att tarmen bara får nåt "ryck" och hoppar upp dit, och låser fast sig, är itne säker poå om det orsakade förstoppning, eller om det bara gjorde ont för att den var där den var.. :crazy:

hemskt var det iaf (såg händelseförloppt datorgjort) :(

måste göra HEMSKT ont..

Vet. som vi har haft trodde inte i heller att det var koliken som orsakde upphängningarna utan att den bara hängde upp sig utan några orsaker, tarmarna rör ju på sig hela tiden och vissa hästar är "byggda" (har för långt mjältband) så den bildar en liten vagga så att när väl tarmen kommer dit så lägger den sig i vaggan som är för djup för att tarmen själv ska klara sig att ta sig tillbaka på egen hand.
Mitt sto Leyla som då har haft det här ett antal gånger har även haft tarmen liggande halvvägs i "vaggan" och då har det räckt med att de har motionerat henne och med tarmavslappnings medel.
De gånger hon har haft tarmupphängning har hon inte direkt haft ont av själva upphäningen utan av gaser i blindtarmen.

Hon fick genom gå en operation nu i februari där de sydde ihop mjältbandet så att vaggan försvann och nu mår hon bra ocg slipper att tarmen hänger upp sig fler gånger men därimot så har hennes tjocktarm tagit skada av alla tarmupphäningar så hon får lätt gaskolik.
Hon har alltid haft problem med sin vikt under alla år jag har haft henne och aldrig förstått varför och vet. har inte heller kunnat svara på det men nu kom svaret på den frågan också, tarmen och tarmfloran har blivit störd var gång den har hängt upp sig och hon har då inte kunnat tillgodo göra sig av näringen. Hennes tarm har hängt upp sig många gånger under åren utan att vi har maärkt av det för den har då aldrig hängt sig i vaggan utan bara halvägs och efter ett tag då kunnat trilla tillbaka själv igen utan att det har hunit bli några synliga symtomer förutom då att tarmen blir störd var gång och då blev vikten ett problem i långa loppet.

Sv: Måste få skriva av mig..

Hejsan!
Har hänt så mkt att jag helt enkelt har glömt av att svara!

Amika är hemma nu, pigg o glad! Hon har vart lite dålig en gång, men det gick över väldigt fort.
Har precis satt igång henne. Alltså vääädligt försiktigt.. skrittar uppsutten nu, men tar det väldigt försiktigt! Och det går riktigt bra.

Har pratat med en tjej från vet.inrättningen, hon berättade att de inte trodde att Ami skulle klara sig, att hon var så dålig.
Men det vände ju rätt snabbt tack o lov!
Sedan berättade hon oxå att de hade inte vågat ta ut henne utanför byggnaden eftersom hon var så otroligt het.
Kan man inte tro när man ser henne, rund o go=)

Ami har blivit mkt mer tillgiven efter allt som har hänt.. Hon har alltid vart mkt snäll o go.. men nu får jag tom pussa henne på mulen=)

Känns helt otroligt när man ser henne i hagen nu, att hon var så dålig men nu mår super bra!
Det tackar jag gud för!

Det har vart en oerhört jobbig tid, både fysiskt o psykiskt. Men det har det absolut vart värt!
Hästarna är ju som ens barn!

Hoppas ni har det bra där ute o tack alla som skrev ett litet inlägg!

Finns bilder på Ami på http://photobucket.com/albums/v365/Arabien/
(Brun med bläs o rund=) )
Det är en månad efter operationen.

Sv: Måste få skriva av mig..

Vad skönt att allt gått bra! Vad fin hon såg ut, vad är hon för någon ras och vilken stam har hon?

/ Maris

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka