Måste det vara kotledsinflammation?

lis

Trådstartare
Mitt sto är halt. Endast i trav men rejält halt. Hon är inte varm eller svullen någonstans. Min hovis var här för att kolla så det inte satt i hoven (vilket jag hoppades på)och det gjorde det inte. Men han har travhästar själv och många års erfarenhet och tyckte att vi skulle böja henne för att se var det satt. Han konstaterade att det satt i kotan.Och då säger han " Men det är bra att det sitter i kotan för det är värre med hovböld. Men det är bara att åka till veterinären och få kotan sprutad med tuppkam så är hon bra om 3veckor" Naturligtvis ska jag ta henne till vet. om hon inte blir bra men det känns precis som att vila var inget alternativ i detta fallet,hade ni åkt till vet direkt utan att prova med vila först? Och måste det verkligen vara kotledsinflammation? Borde hon inte visa någon värme då? Det brukar väl vara ett tydligt tecken på inflammation eller:confused: Borde det inte vara bättre att ge tex finadyne än att spruta leden om det är en inflammation? Hur hade ni gjort?

Sv: Måste det vara kotledsinflammation?

Har aldrig råkat ut för en häst som värmt vid ledinflammation. Inte en enda.

Vila tar bort symptomen, men inflammationen kvarstår och poppar upp så snart hästen sätts igång.

Åk till klinik,

Har aldrig råkat ut för en häst som värmt vid ledinflammation. Inte en enda.

Vila tar bort symptomen, men inflammationen kvarstår och poppar upp så snart hästen sätts igång.

Åk till klinik,

Tack för ditt svar. Så dom visar varken ömhet,svullnad eller värme vid ledinflammation? Då har jag mkt lättare för att förstå varför han sa så:bow:.

Ja, fast att påstå att en kotledsinflammation skulle vara bättre än en hovböld det fattar jag inte hur han kan säga!:confused:

Har ALDRIG varit med om en hovböld som inte gått att åtgärda men ser däremot massor med hästar som kommer in med ledinflammationer gång på gång. Man sprutar i led och så tuffar det på ett tag, till det är dax igen...

Åk till klinik - det finns ju fler tänkbara orsaker. Ang värme eller svullnad så har jag aldrig varit med om det vid kotledsinflammationer däremot viss svullnad vid hovled och baknä.

Det finns ganska många diffusa symptom som kan uppstå vid kotledsinflammation, några av dom är just värme och svullnad, att hästen går med handbromsen i osv. Håller inte med om att hovböld skulle vara värre, snarare tvärtom. Det är inte säkert att din häst måste sprutas, beror på hur akut inflammationen är det kan räcka med antiinflammatoriskt, jag skulle tagit ut en veterinär eller åkt in till klinik.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 625
Senast: bellala
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka