Måste de inte ändra i kontraktet?

EgoGirl

Trådstartare
Jag har haft min häst uppstallad på en ridskola i 2-3 år och för två månader sedan blev det ändringar angående ströt i boxarna. Vi har tidigare haft fri tillgång på strö enligt kontraktet.

Nu har dom ändrat så vi endast får ta 3 skottkärror torv/månad eller 4 säckar halmpellets/månad.

Strö mängden är ändrad men några nya kontrakt verkar inte vara på g. Kan dom göra så?
Borde vi inte få nya kontrakt i och med att de ändrar på något som står i kontraktet?

Vi har pratat om det i stallet och egentligen skulle vi kunna ta så mycket strö vi vill och sedan hänvisa till kontraktet. 3 skottkärror säger inte så mycket här men dom är stora och lägger man in en full så klarar man sig 5-7 dagar eftersom hästarna står på bedd.

Min huvudsakliga fråga med det här är. Måste inte klubben/föreningen skriva om kontrakten med oss eller får dom göra så här?
Det står klart och tydligt i nuvarande kontrakt att det INTE är någon begränsad mängd strö utan man tar så mycket man behöver varje månad.

Sv: Måste de inte ändra i kontraktet?

De har inte pratat mer er i stallet och fått godkännande att ändra i kontraktet då? För det går ju att ändra i kontrakt så länge alla parterna är med på det sas. Däremot så, vad jag vet, är ju muntliga avtal bindande, så har du givit ditt godkännande till begränsad mängd strö istället för fri tillgång, borde de kunna hänvisa till muntlig överenskommelse om det blir problem sas.

Däremot kan man ju diskutera hur vida det är "sportsligt" sas att ändra utan att skicka ut nya kontrakt. Har man en verksamhet där fler än bara ens närmsta vänner/familj hyr in sig borde det vara en fördel att ha allt på papper svart och vitt.

Vi fick knappt någon information alls och inget muntligt avtal. Eftersom det står ca 55 hästar där varav 35 är privathästar borde det skötas snyggare än vad det gjorts.

Allt är så luddigt och frågar man "chefen" får man inget svar utan bara en axelryckning. Det är framfört till styrelsen och nu hoppas vi på att något ska hända.

Muntliga avtal gäller på samma sätt som skriftliga, de hyresvärden kan göra är att skriva in detta i kontraktet med nya hyresgäster medan de som står på gamla kontrakt har muntliga avtal som gäller på samma sätt.

Om man ska vara riktigt petig; måste inte kontrakten omförhandlas då? Alla kontrakt sägs upp och man skriver nya kontrakt med nya villkor. Dom som inte vill skriva på nytt kontrakt har då chansen att flytta i samband med att det nya kontraktet börjar gälla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 700
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 055
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 396
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025