Måste bebisar sova på dagen?

Vilsa

Trådstartare
Min bebis (10 veckor) vill inte sova så mycket på dagen. Hon sover hela nätterna, somnar mellan ca 19-21 på kvällen och sover till ca 8 på morgonen (brukar äta ca 2 gånger under natten men somnar oftast om på en gång sen). Men på dagen somnar hon bara korta stunder på ca 30 minuter. Ibland får jag henne att sova några timmar i streck om jag vyssjar henne och helst om jag själv ligger brevid och somnar med henne, det är som om hon behöver hjälp att komma in i djupsömnen...

Överallt står det att man ska vänta med rutiner och följa bebins rytm, men att sova på kvällen verkar hon själv vilja och har alltså en slags egen rutin redan med det, och ftersom hon inte verkar vilja sova på dan så borde jag då bara låta henne vara vaken? Jag tycker det känns långt för en bebis att vara vaken i 12 timmar utan att sova nån längre stund... Men det kanske inte är det? Hur mycket sover era bebisar på dagen? Skulle ni försöka införa nån rutin för er bebis att sova på dagen om ni var i min sits?:confused:

Jag har inte haft hand om någon annan bebis än min egen så jag har heller inget att jämföra med...

Sv: Måste bebisar sova på dagen?

Säger som visslan. Så länge som det funkar så kör på. Vissa bebisar sover massor på dagen andra i princip ingenting.

här kommer jag då, den extrema rutinmänniskan.
vi hade väldigt fasta rutiner på M sen hon var nån vecka gammal och har fortfarande väldigt fasta rutiner, för att jag vill ha det så. jag blir nipprig och stressad om jag inte har tider ch rutiner och följa.
nckdelen är att jag blir väldigt lårt och det krävs mycket tankeverksamhet för att jag skule kunna planera dagen och vara nöjd m vi ska göra något ovanligt.
jag önskar att jag kunde vara lite mer avspänd och veta att allt komer att blir bra i slutändan, men jag är helt enkelt inte sån sm person....

gör det du mår bäst av.
vill gå en prom varje dag kl 13.0 för att du vill ha rutin på dagen, så gör du det.
är bäbba nöjd med att vara vaken hela dan och du känner dig nöjd, så kör på det.

och undvik alla "ska" och "alla andra", du drar bara på dig osäkerhet.
det är din bäbba och du är hennes mamma och om det är nån som vet hur ni funkar bäst, så är det du. ;)

Min dotter (nu 5mån) sov mycket sin första månad men sen dess sover hon inte längre än 30 minuters pass på dagen. Är vi ute och går med vagnen kan hon sova lite längre. Nu sover hon 3-4 korta pass/dag och det verkar passa henne bra. Somnar vid 20 på kvällen och sover till ungefär till 7 (med två matningar).

Vår var likadan. Han har aldrig gillat att sova på dagen. Han är en fullt normal två ch ett halvtåring i dag (dock sover han fortfarande mindre än de flesta andra barn i vår närhet). Njut av lugna nätter, det är väl kanon!

Med små barn tycker jag att man ska "go with the flow". Vi har inte infört några speciella rutiner förrän ngn månad före förskolestart då vi tycker att det är positivt för barnet att vara på samma tidschema som förskolan.

Våra tvillingtjejer sov mkt korta stunder på dagen ca var 3:e timme men sov bra på nätterna. Vår lille 7 månaders har själv skapat en rutin med 1-2h sömn på förmiddagen och kortare eftermiddagssömn. Nu lägger han sig faktiskt i någorlunda tid på kvällen men han har varit väldigt sen i säng hitintills.
Alla tre har (tack och lov) sovit länge på morgonen.

Tjejerna slocknade själva närsomhelst och varsomhelst utan någon som helst sövning, killen håller sig krampaktigt vaken så länge det är liv och rörelse och vill helst somna i sängen (gärna med liggamning) i mörkt rum, i bilen eller vagnen.

Gör så att du och barnet följer varandra och lyssna på barnets signaler. Jag vet att en del förordar rutiner som en trygghet för barnet men för oss har tryggheten med oss gjort att vi inte behövt ruta in våra liv med speciella rutiner (sömnbehovet varierar ju också starkt mellan åldrarna) utan kan vara spontana. Bebisar brukar hitta sina egna vanor till slut!

Följ hennes rytm, den kan komma att ändras flera gånger om.
Mitt första barn sov hela natten vid 13 veckors ålder och var vaken 7 timmar sammanlagt på dagen. Hade först två tupplurar på 30 minuter vardera, men det funkade inte för oss. Jag lät honom istället vara vaken till nästa 30 minuters sömn och då sov han längre.
Nu är han 19 månader och sover vid lunch som han gjorde vid 13 veckors ålder.
Nu har min dotter kommit till världen och hon är min sons raka motsats. Hon sover mer än gärna.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 918
Senast: G-uldlock
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 495
Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 481
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30