Måste bebisar bada?

Sv: Måste bebisar bada?

Har du provat att bada i badkaret tlilsammans med henne ?
Det gjorde jag ofta med min yngste, det var jättekul tyckte han !

Sv: Måste bebisar bada?

skönt att ha ett barn som inte blir torr..här måste det smörjas HELA tiden..suck

Jag dammar av den här tråden.

Har funderat mycket på dusch i stället för bad... Men hur gör man? Behöver en kurs, känns det som.

Bad blir så bökigt, mycket bök för lite bad liksom. Jag vet inte riktigt hur vi ska göra bäst.

Vi har ett pyttelitet badrum utan badkar, men det finns badkar i tvättstugan i källaren - det är dock rätt så kallt i det rummet.

Bebisen är snart tre veckor, har badat i balja två gånger och har inget emot vatten.

Har funderat mycket på dusch i stället för bad... Men hur gör man? Behöver en kurs, känns det som.

Bad blir så bökigt, mycket bök för lite bad liksom. Jag vet inte riktigt hur vi ska göra bäst.

Vi har ett pyttelitet badrum utan badkar, men det finns badkar i tvättstugan i källaren - det är dock rätt så kallt i det rummet.

Bebisen är snart tre veckor, har badat i balja två gånger och har inget emot vatten.
Så små brukar kunna bada i handfatet ;) Annars finns det praktiska badbaljor att köpa som man bara häller i vatten i :)

Ang dusch, så är det väl bara att hoppa in i duschen med bebis? Spola vatten (ibland över huvudet, ibland hålla huvudet utanför beroende på vad bebis tycker).
Tvål använde vi aldrig i den åldern, utan vatten tvättade rent tillräckligt :)

När mina barn var så små så ställde jag badbaljan på diskbänken och badade dem där. Smidigt för ens rygg och lätt att fylla och tömma baljan.

Väldigt liten bebis: badade vi diskhon.
Något större bebis: badar tillsammans med någon eller duschar (håller i famnen och lämnar till andra föräldern när det är dags för att torka)

När han var riktigt liten badade vi honom inte särskilt ofta. Det fanns inget behov av det.

Jag brukar duscha med Felix, även när han var en yttepytteliten bebis. Det enklaste är ju att sitta på golvet, dom blir ju så hala när dom är fulla med tvål. :)

Tillägg: använde/r inte tvål. Numera schamponerar vi håret ibland, men långt ifrån varje gång vi badar. Unge herrn har oftast inte lortat ner sig så värst :)

Min personliga åsikt är att bebisar under ett år behöver badas/tvättas mycket lite. Att torka av den värsta smutsen med en våt handduk är ofta fullt tillräckligt. De har inte samma hud som vi så de torkar ut mycket lättare och tar upp mycket mer av de produkter vi tvättar dem med genom huden. De håller på och utvecklar sitt immunförsvar som bäst och behöver ha en bra bakterieflora för att det.

Självklart är det läge att spola av någon som är helt nedkräkt dock!

Vi har inte badat våra barn alls, i princip. Däremot sköljer vi av bebisen under kranen i handfatet vid blöjbyten, och då kan man ju vaska lite extra ibland ifall bebisen verkar smutsig. När de blivit större, och fått mer hår så att hårtvätt blivit aktuellt, så har vi börjat duscha, men då har de varit så stora att de kunnat stå själva. Duscha med bebis tycker jag personligen är lite vanskligt, de blir som små ålar när de är blöta och intvålade, och tappa bebis på klinkergolv känns inte lockande.

Dottern, snart 3 månader, brukar inte bli så överlycklig när man stoppar ner henne i badbaljan. Oavsett mängd vatten och vattentemperatur varierar hon mellan att småsnyfta och att illvråla.

Hon har nu varit förkyld och dragit i sig en massa slem, som hon kräktes upp idag. Det fanns liksom inte tid att spola upp vatten i badbaljan utan jag kastade in oss båda i duschen och väntade mig ett illvrål... Som uteblev. Istället skrattade hon, viftade med armar och ben i vattenstrålen och jag hade tid att tvätta ur håret och alla hudveck ordentligt.

Så, måste man prompt bada bebisar eller kan de duscha istället? Och finns det i så fall något smidigare sätt än att själv hoppa in i duschen (även om jag aldrig tackar nej till en dusch)?

Min erfarenhet är att bebisar ska ha varmare vatten än man tror. Kanske det är anledningen till att hon inte gillar badet. Tror det går utmärkt att duscha också, speciellt om du sitter på golvet (ingen tapprisk) och har mjuk stråle.
Våra två små badade vi handfatet först innan vi började bada badkar. Minstingen var så stor så där tror jag det blev badkarsbad direkt.

Nu har vi testat bad i handfat. Det gick fint, men vi har en ganska litet handfat som inte är så djupt, så det är i allra minsta laget.

Får se när jag vågar mig på dusch, kanske någon helg när pappan är hemma hela dagen :angel:

(Han har massor av hår, föddes med världens kalufs!)

Jag duschar tillsammans med bebis de få gångerna han verkligen behöver tvättas.
Ofta får han ligga på golvet utanför en stund medan jag snabbt tvättar av mig själv. Sen sitter vi tillsammans på golvet (han i min famn eller i knäet) i duschen där han blir avsköljd med vatten.
När vi är rena får han en poncho-handduk över huvudet och får ligga en stund till på golvet medan jag torkar av mig.
Jag tycker det är Urmysigt att duscha tillsammans med bebis :)

Dottern, snart 3 månader, brukar inte bli så överlycklig när man stoppar ner henne i badbaljan. Oavsett mängd vatten och vattentemperatur varierar hon mellan att småsnyfta och att illvråla.

Hon har nu varit förkyld och dragit i sig en massa slem, som hon kräktes upp idag. Det fanns liksom inte tid att spola upp vatten i badbaljan utan jag kastade in oss båda i duschen och väntade mig ett illvrål... Som uteblev. Istället skrattade hon, viftade med armar och ben i vattenstrålen och jag hade tid att tvätta ur håret och alla hudveck ordentligt.

Så, måste man prompt bada bebisar eller kan de duscha istället? Och finns det i så fall något smidigare sätt än att själv hoppa in i duschen (även om jag aldrig tackar nej till en dusch)?
Du har fått så många svar nu men jag vill också tillägga att våra två barn knappt har badat i balja. Vårt badrum är trångt och det är bara bökigt! Vi har kört babysim sen har vi passat på att bada när vi vart hos någon som har badkar, typ farfar.
Dottern tyckte dock att badbaljan var helfestlig i somras när hon var 3,5 år att plaska i ute på gräsmattan!

ett tips är att förbereda med en handduk på golvet, virade in dottern i den och fick ligga och titta på mig när jag duschade färdigt.

brukade även låta henne sitta babysittern medans jag tvättade håret, tog sedan upp henne så hon fick duscha, la ner henne sköljde ur balsamet. sedan torkade jag oss båda.

första gångerna skippa oljan, inoljad bebis blir svår att hålla.

Min personliga åsikt är att bebisar under ett år behöver badas/tvättas mycket lite. Att torka av den värsta smutsen med en våt handduk är ofta fullt tillräckligt. De har inte samma hud som vi så de torkar ut mycket lättare och tar upp mycket mer av de produkter vi tvättar dem med genom huden. De håller på och utvecklar sitt immunförsvar som bäst och behöver ha en bra bakterieflora för att det.

Självklart är det läge att spola av någon som är helt nedkräkt dock!

Vi badade inte så ofta och alltid utan tvål/schampoo. Vi badade mest för att de gillade det.

Jag låter bebis leka på golvet medan jag duschar mig först och tvättar håret, sen får hon komma in i duschen och så är vi klara båda när hon är klar. Spännande värre att känna på väggar, duschväggar, kranar och allt vad som nu finns.

Jag duschade ofta mina när de var bebisar, smidigt att duscha sig själv och bebis samtidigt.

Vad snopen jag blev när jag hade så många svar i en tråd som jag hade startat... Det var inte igår precis!
Dottern är nu 4 år och älskar att bada, gärna med huvudet under vatten... Men hon var bortemot året innan hon började uppskatta det.

Vi har också badkar i en lite kall tvättstuga. Vi har löst det med att köpa en värmefläkt som vi startar minutrarna innan bad. Blir mycket varmt och gosigt. Sedan kanske inte det är så aktuellt nu när bebisen fortfarande är liten, men det kommer en tid när bad brukar vara ett bra och uppskattat tidsfördriv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka