Måste bebisar bada?

Sandra78

Trådstartare
Dottern, snart 3 månader, brukar inte bli så överlycklig när man stoppar ner henne i badbaljan. Oavsett mängd vatten och vattentemperatur varierar hon mellan att småsnyfta och att illvråla.

Hon har nu varit förkyld och dragit i sig en massa slem, som hon kräktes upp idag. Det fanns liksom inte tid att spola upp vatten i badbaljan utan jag kastade in oss båda i duschen och väntade mig ett illvrål... Som uteblev. Istället skrattade hon, viftade med armar och ben i vattenstrålen och jag hade tid att tvätta ur håret och alla hudveck ordentligt.

Så, måste man prompt bada bebisar eller kan de duscha istället? Och finns det i så fall något smidigare sätt än att själv hoppa in i duschen (även om jag aldrig tackar nej till en dusch)?

Sv: Måste bebisar bada?

Det enda jag kan komma på är risken att tappa en intvålad liten bebis eller att man har för hårda duschstrålar. Samt att det kan bli uttorkande, i bebisbad brukar man dutta i lite olja om jag inte har helt fel? Men allt det där går ju att se över så gillar hon att duscha skulle jag fortsätta med det! Ni har inte badkar där du kan duscha henne sittandes, då behöver du inte hoppa i själv?

Min son, idag 21 månader, har badat två gånger med olja i vattnet, båda gånger denna vinter. :)

Så TS, fortsätt duscha ni! Sen kan du ju prova med badbaljan då och då för att se om hon ändrat sig. Sonen gillade inte heller att bada de första månaderna men sen en dag hade det helt vänt och idag blir han vansinnig när det är dags att stiga upp ur badet. ;)

(tvål på en liten bebis är helt onödigt dessutom, räcker med tvättlapp och massor med vatten)

Vi satt på golvet i duschen så tapp-risken var eliminerad, och så oljade jag in henne efteråt innan jag torkade henne, så det problemet är redan löst. Tror inte att det är så hård stråle heller, särskilt inte vid golvnivå :laugh:

Badkar har vi, plus att duschen nog borde nå till handfatet, så man kanske skulle kunna stoppa ner henne där och duscha..? Fast porslinet är ju hemskt kallt förstås. Kanske göra några hål i botten på badbaljan så att den blir en dusch-balja istället. Fast då behöver man nog tre händer, en för att hålla i henne, en för att hålla duschen och en att tvätta med :crazy:

Hon börjar på babysim om en månad så då kanske hon börjar gilla bad bättre också :laugh: Skönt att höra att det är fler som inte gillat att bada, man får ju höra att alla bebisar äääälskar att bada.

Idag var första gånger jag använde någon slags tvål på henne (oparfymerad tvättcreme), segt förkylningsslem blandat med babysemp över hela kroppen inkl håret luktar inte hallontårta precis *hallå kräksmiley, var är du*.

Det finns stolar att sätta i duschen för att underlätta :) Men hon ska nog kunna sitta lite själv först...

Ebba tycker det är kul att bada om hon får slappa med en badanka samtidigt...

Det låter jättebra som du gör. det går precis lika bra att duscha. Tror att bebisen skulle hojta till om strålen var för hård.

du använder inte mineralolja va?

Håller med de andra och sträcker mig så långt som till att man kanske inte behöver varken bada eller duscha bebisar speciellt ofta alls. Man kan tvätta med mjuk tvättlapp över hela kroppen i stället om bebbe gillar det bättre!

Lycka till!

Har inte badat henne särskilt ofta, en gång i veckan - var tionde dag ungefär, just för att hon inte gillar det och för att hon ju faktiskt inte blir särskilt smutsig. Men idag hade man inte kommit långt med tvättlappar, huga vad mycket slem det måste ha varit i lilla magen.

Men nu är hon ren och nöjdare än vad hon varit på hela veckan :laugh:

Det är bra och praktiskt att duscha (eller bada) med barnet. Bad i badbalja har jag aldrig förstått vitsen med. En mycket stor fördel med att duscha med bebisen är att den redan från början blir van vid att få vatten på huvudet. Mina barn har båda gillat att duscha och har kunnat duscha ensamma från det att de har varit stora nog att kunna gå (självklart med vuxen utanför duschen).

Vegetabiliska oljor är bra :)

Jag har också duschat med mina i början. Det är mycket enklare för dem att bada när de kan sitta upp. Det viktigaste är faktiskt att de får en bra relation till vatten tycker jag. Rena kan man få dem på andra sätt.

Emelie gillade inte heller att bada när hon var riktigt liten.

Jag gjorde så att jag la henne i duschen med en ihopvikt handduk (eller tvättsvamp) som huvudkudde, det var mycket trevligare enligt lillan och mycket enklare för mig.

Annars finns det speciella snabbtorkande sjalar som man kan ha när man duschar eller badar utomhus med barn. Jag har en variant som är gjord av samma typ av tyg som hockeytröjor. Väldigt praktiskt när man duschar med småttingar eller vill kunna gå ut lite längre i vattnet med större barn. Den här bilden är från babyheaven:
bh_solarveil_lo_el_ph_3x4.jpg

Vi badade inte utan tvättade av vår son från en bunke med vatten eftersom han absolut inte ville bada när han var i den åldern.

Tvättservetter och en skål vatten på skötbordet gick utmärkt.

Det släppte senare vid 5 månader och nu älskar han att bada (18 mån)

Min bebis är snart 4 mån och vi duschar alltid. Har använt badbaljan max 3 ggr.
Trångt badrum så jag tycker det är mycket enklare att ta med honom in i duschen.

Vi har ingen badbalja, så vårt barn (nu 8 månader lite drygt) har aldrig badat. Uppenbart klarar sig barn utnärkt utan att bada.

En av IKEAS barnstolar är helt i plast, den brukar A sitta i i dushen. Han har bord och på det lägger vi badankor och "fyller" med vatten. Han sitter där och plaskar när man dushar och sedan får han dusha själv.

Haken är att är man 3 månader är man nog liten för att sitta i stolen och isf behöver man nog två stycken kuddar för att fylla ut stolen med för en liten ända, en som får bli blöt. Men om två, tre månader så blir det nog super med en sådan vanlig matstol i dushen (vi har bara den och den blir ju ren till råga på allt :p)

(när han var tre månader dushade han också nästan alltid, en som hade honom i famnen och en som höll dushen, men det kanske är lite omständligt. Då oljade vi in efteråt, när han sitter i stolen kan man olja in innan.)

Jag märkte ganska tidigt att Jackan gillade att bada om vattnet var lite varmare ön som jag tänkt mig från början,,, hon gillar verkligen varma goa badstunder..

dsc_0221_130287439.jpg

Här har vi en som älskar att bada, så länge man är mätt & belåten :P
Jäklar vad han gör belåtenhetsljud & smilar!

En bebis behöver absolut inte bada, går lika bra & duscha. Eller ha en balja med vatten & tvätta med servetter.

Jag har heller ingen olja i vattnet & jag smörjer inte in han heller med någon lotion. Han är inge torr, så varför ska man hålla på & smörja då?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka