Måste bara fråga...

Maira

Trådstartare
Ni som lägger många timmar om dagen på hund, ni har väl inte häst också?

För i hela friden skulle man hinna med det???

Sv: Måste bara fråga...

Jag har både häst och hund. Eller hästar och hundar. Mina hundar är en schäferhane född maj 2010 (bruks) och en liten lhasa apso/yorkshire terrier hane född mars 2007 (4,5 år).

De följer ju dels med till stallet, och där brukar jag vara mellan 1-6 timmar/dag.
Schäfern får även vara med och flytta/hålla koll på djuren så han får lite hjärngympa under tiden. Sen springer de ju lösa så rör ju en del på sig :)
De följer även med när jag rider.

Förutom stallet så blir det lydnad, spår, sök och såklart skogspromenader. Promenadernas längd varieras utefter hur länge vi är i stallet och vad hundarna har gjort där. Ibland åker vi även in till stan och tränar där och på brukshundklubben. Brukar tänka att hundarna ska få MINST 2 timmars aktiv aktivering varje dag. Alltså räknas det inte in när hundarna ligger och slappar i stallet;)

Jag har iofs inte jobb just nu, men då hade nog en vanlig vardag sett ut ungefär såhär:
Morgon: 30-60 min promenad + lite träning för hjärnan.
Mitt under dagen antingen kortare promenader eller om de har större rastgård att vistas i.
Eftermiddag/kväll: Stallet och antingen följa med när pålle/pållar rids eller gå långpromenad + aktivering för hjärnan. Vanligtvis lydnad och lite sök/uppletande.

Jag tycker faktiskt det är jättesmidigt att motionera djuren samtidigt :)

Jag har också häst och hundar. Tar med den vuxna hunden på ridturerna, sen ska även lillan med på dem. Supersmidigt att motionera hundar och häst samtidigt :)
Jag jobbar heltid på natten, det går med lite planering att lösa allt. Men det är klart, jag städar inte så värst ofta hemma :o

2 hundar och 3 hästar. Jobbar dock speciella tider så brukar hinna med det jag vill de flesta dagarna.

/Migo

Jo, 3 hästar och 3 hundar. Ibland blir det ett pussel att få ihop, men hundarna hänger med på ridturer.

Jobbar heltid, har en häst och två hundar. Det är ett jävla pusslande och sambon sköter de flesta promenaderna. Mina hundar kan vara med i stallet men jag har inte med dem på ridturerna, vill inte göra det med trafikerade vägar runt om.

Efter jobber åker jag till stallet, kommer hem, slänger i mig mat, efter det så är det hundarnas tur för aktivering. Kan vara lydnad, spår, uppletande, agility, vi gör helt enkelt det som passar för dagen.

Sedan lägger jag mycket krut på djuren under helgerna, de längsta passen brukar de få då när det finns lite mer tid.

Kan säga att jag sällan är hemma förutom när jag sover ;)

Funkar bra. Det är bara att ta med dem/den till stallet, och på ridturen om de kan bete sig civiliserat.

Jag personligen tränar inte någon hund aktivt flera timmar om dan... men stimulans och motion är inga större problem att tillfredställa. Direkta träningstider får man schemalägga så att det funkar runt jobb/häst/övrig tid. Det fungerar faktiskt problemfritt. Kanske vore det jobbigare om jag tränare stenhårt med någon av dem eller, gudförbjude, bägge...

Ni som lägger många timmar om dagen på hund, ni har väl inte häst också?

För i hela friden skulle man hinna med det???

Varför inte? :) Tränar lydnad i paddocken, lägger spår på markern runt stallet, de är med på ridturerna. :) Man får kombinera lite. sen har både häst och hund vilodag.

Jag förstår din undran för jag har tänkt samma sak. Dessutom har den del barn, hur gör folk egentligen?

När jag hade hund som jag tränade och tävlade med var hästen pensionär och skogsreds bara. Nu när jag har en häst som kräver mer är hunden pensionär och hänger mest med. Förut var jag gift och min man tog de flesta promenaderna så jag behövde "bara" sköta träningen av hunden.

Nu är jag singel och kör 60 min enkel väg till jobbet 5 dagar i veckan. Funderingarna har funnits att köpa ny hund att träna med men jag känner att tidsmässig kommer det inte att fungera. Då har jag ändå hästarna hemma och en hyresgäst i stallet som delar på jobbet där.

Väntar spänt på en pantentlösning av livspusslet :-)

För min del har jag inget sug efter barn och det finns inte med i min livsbild just nu. Helt enkelt för att jag vet att något får stryka på foten och det är ju MIG det drabbar.

Pusslar :) har inte häst nu men hade förut o då hade jag medryttare 2 dagar i veckan och då gick jag kurs en dag och en annan var det träning hemma. Men annars är hon med på ridturen, eller så kör man dubbelt :) rider första o hon är i bilen sen så leker/tränar vi en stund ute i stallet!

Det där har jag oxå funderat på många gånger. Hur får man det hela att gå ihop:confused:

Skulle jag förutom hund skaffa häst (vilket jag är så otroligt sugen på ibland) skulle mina barn få ta största smällen. Jag skulle absolut inte ha samma tid att hjälpa till med läsläsning te x för man ska äta middag varje dag oxå. Vilken ska tillagas. Helst ska det städas och tvättas kläder nån gång oxå. Eftersom jag är singel så sköter jag allting själv. (Förutom det ungarna hjälper till med, men det räknas inte riktigt för det blir inte samma sak)

Hur gör ni som har barn?

Som mest jobbade jag heltid, pluggade heltid och hade både häst och en ganska svårstimulerad hund samtidigt.. Det var tight! Då gick iof pluggandet i allra sista hand och detta märktes på betygen! Men när jag "bara" hade en heltidssysselsättning, häst och hund så lyckades jag pussla ihop det ganska bra ändå.. Hästen hade 2 vilodagar=Hundens mest innehållsrika träningsdagar. Dom få dagarna då tiden inte gick att pussla fick vovve vila, men det gick att hålla ett ganska bra flyt i allas träning faktiskt :) Ett tag hann jag tillochmed träna mig själv genom att cykla till stallet (låg uppe på ett berg) :D Nuförtiden har jag bara en hund, så tiden räcker ganska så lätt till :)

KL

Ni som rider med lösa (förmodar jag)hundar , hur gör ni om ni möter andra lösa hundar?

Mina hundar går under placeringskommando när jag rider, så de går 1½-2 m bakom hästen alt. direkt vid sidan i höjd med ryttaren. De stannar självklart kvar i den position där jag placerat dem och ignorerar mötande, även om det är lösa hundar som går fram mot dem.

/Migo

KL

Ni som rider med lösa (förmodar jag)hundar , hur gör ni om ni möter andra lösa hundar?

Kallar in hunden och ber henne gå i fotposition alt sitt-stanna. Hade två hundar vid tillfället, varav ena hunden lyssnade till 110% och andra hunden fick selektiv hörsel när matte satt på hästen.. Så vovven med selektiv hörsel fick bara hänga med om vi hade gående sällskap ;)

Nu är min häst utlånad, men kan skriva hur det var när jag hade honom hemma.

Ingen super krävande ras(mellanpudel), men vi motionerar ungefär 2 timmar/dag+ mental aktivering.

Vi gick en timme ungefär både före och efter stallet. Medans jag höll på i stallet var hon meed mig ute. Sen har vi stallet på min mormor och morfars gård, vilket var toppen eftersom hund kunde vara där inne medans jag red. Utan dom hade det varit mycket krångligare, för det är ju inte alltid man vill ha med sig en hund på ridturerna.

Skulle jag möta någon i skogen hund/människa, skulle jag säga åt henne att stanna och sätta/lägga sig.

KL

Går förbi, typ...

Mina vuxna hundar bryr sig noll om mötande hundar, men jag ser till att ha hästen emellan de mötande hundarna - just för att jag har mött hundaggressiva hundar.
Min valp har jag inte testat än, så tar jag med mig henne nu har jag ett koppel med till henne, men vi har inte mött någon än.

Tja, man hinner med det man vill hinna med. Prioriterings- och planeringsfråga. De jag känner i den situatuionen inkl mig själv, är väl de som inte är alltför petiga med städning t ex. Titta på TV är väl inte heller någon frekvent aktivitet.
Sedan är det ett sätt att leva. För de "icke invigda" förefaller ens liv som total kaos och ett evigt hänsynstagande till alla djur (och ev barn). Men jag upplever det som avkopplande efter en dag på jobbet (som inte alls innehåller djur eller barn), att ta hand om hästar och hundar. Jag arbetar med människor och de kan vara energisugar till max.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
580
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka