Mästare i Klassisk Ridkonst:

Sv: Mästare i Klassisk Ridkonst:

Intressanta reflektioner susan. :)

Jag undrar om det finns mästare i pardans? Det kanske är konstformen som ligger närmast? Är det bara häst/människa som har en konstform, eller finns det någon annan djur/människo kombo som oxå kallas konst?

Jag tänker mig att det som är konst i ridkonst handlar om förmågan att lyckas kommunicera med hästen, på ett sätt där den inte utsätts för rädsla. (då borde ju klickerträning oxå vara konst egentligen, men anses oftare vara cirkuskonst).
När vi läser Gueriniere så menar han att allt hästen gör gör han med rädsla för pisken (och sporren?). Nu har jag inte passagen framför mig, men jag vet att jag läste det. Är det likadant idag? Är det det hjälpgivning ändå går ut på? Vi använder hästens rädsla som verktyg för att kommunicera, och kallar det hjälper. Ett behavioristiskt inlärningssystem där vi går in på ett beteende. Vi förstärker en hjälp om den inte går igenom osv. Och som du säger är det ju individuellt/relativt vad vi bedömmer är obehag för hästen, är det just detta som generellt är ridning idag/förr?

Om det finns annan ridning, utan att hästen "utsätts" för negativ hjälpgivning, hur ser den ut? (jag kanske kan tänka mig ha ett svar här, men jag vill gärna höra din tanke). Vad ger den för resultat? Kan vi kalla DET ridkonst?

Har själva konstbiten något med rörelser att göra? Jag tänker mig att det har det. Jag tänker mig att ett ekipage behöver ha kommit en bit på vägen för att det ska bli ett konststycke, samtidigt kan jag tycka det är verklig konst när en mästare sitter upp på en ung häst och utför mirakel. Hmm. ja, detta är intressant att linda in hjärnan i ...

Klassiskt är att redskapet är den mänskliga kroppen - det är inte hästens kropp som är redskapet - det var den ju på xenofosn tid.
Detta är en mycket intressant tanke, men jag vet inte om jag missförstår syftningen med Xenophon, så jag frågar. Vad menar du att han menade var redskapet? Har du någon referens eller är det din egen slutsats/tanke?

Ojojoj, nu hoppas jag detta inlägget inte missförstås, det kanske kan låta helt annorlunda än jag tänkt mig, och jag är rädd att det kommer att bli ramaskri. Men jag är bara rent och skärt nyfiken och funderar mycket. Jag hoppas att inlägget får stå för sig själv utan att jag och min ridning blir indragen, för det är tankar och reflektioner.

Senast ändrad:

Jag uppdaterar listan, jag fyller i alla namn som ni säger, känner mig inte som personen att döma - så får vi lite att diskutera också :D. (har jag glömt nån som nån sagt? Har jag satt någon på fel sida?)

Listan Mästare:
Xenophon
Antoine de Pluvinel
William Cavendish - Duke of Newcastle
François Robichon de la Guérinière
Francois Baucher
Gustav Steinbrecht
James Fillis
Nuno Oliveira
Udo Bürger
Alois Podhajsky
General Decarpentry
Egon von Neindorff
Reiner Klimke
Baron Hans Gustaf von Blixen-Finecke

Listan Ridkonstnärer (levande):
Charles de Knunffy
Walter A. Zettl
Arthur Kottas
Christian Carde
Luis Valença
Bent Branderup

Senast ändrad:

Även om denna man inte håller på med va man kanske kallar klassisk ridkonst så tycker iallafall jag han förtjänar att nämnas då han har en sund hästsyn och är extremt skicklig:

Klaus Balkenhol

Även om denna man inte håller på med va man kanske kallar klassisk ridkonst så tycker iallafall jag han förtjänar att nämnas då han har en sund hästsyn och är extremt skicklig:

Klaus Balkenhol

:bow::bow::bow:

Jaaaaa!

Jag uppdaterar listan, jag fyller i alla namn som ni säger, känner mig inte som personen att döma - så får vi lite att diskutera också . (har jag glömt nån som nån sagt? Har jag satt någon på fel sida?)

Listan Mästare:
Xenophon
Antoine de Pluvinel
Francois Baucher
Gustav Steinbrecht
James Fillis
Nuno Oliveira
Udo Bürger
Alois Podhajsky
General Decarpentry
Egon von Neindorff
Reiner Klimke

Charles de Knunffy
Walter A. Zettl
Arthur Kottas
Christian Carde
Luis Valença
Bent Branderup
Klaus Balkenhol

En annan grej jag tänkt på som jag tycker gör en Mästare, är att h*n är en god pedagog. Nån sa nåt här om att ha "lärjungar". Det är viktigt tycker jag att en Mästare även ska vara en mästare på att hjälpa andra lära kunskapsområdet som de är mästare i.

En annan reflektion jag gjort är att listan bara består av män...

När ska kvinnorna komma fram? Finns de? Någon som vet nåt?

jag tror nog att mina tankar nog är mer provocerande än dina. Jag tror nog att en del står nog på listan av gammal hävd. Jag har outat förut att jag inte läst Guenirri.. äh vad var det nu Svea kallade honom...

Jag skulle nog dumpa boken om det stod så - och kalla den ointressant.

Om jag skall vara cynisk - så mästare kan man kallas om man lyckats imponera på tillräckligt antal pers :o Samt att ingen av de andra lägger in veto. Kanske är Mästare bara ett finare ord för KFIB i hästvärlden?
Allt beror ju på betraktarens ögon

Jag vill dock tro gott om världen även på en cynisk dag dock så jag säger att din lista med tillägg är en lista på mästare inom ridkonst

Jag vill sålla bort de från en lista med klassiska mästare - som inte passar in på grunddevisen; Calm. Straight Forward vilket inte bara skulle passa mig - utan dessutom torde vara logiskt - oder?

Om det finns annan ridning, utan att hästen "utsätts" för negativ hjälpgivning, hur ser den ut? (jag kanske kan tänka mig ha ett svar här, men jag vill gärna höra din tanke). Vad ger den för resultat? Kan vi kalla DET ridkonst?
De flesta ridsystem som finns beskriva är ju bara en mängd uppräknade varianter på negativ förstärkning.

Men vissa menar ju att det som står där i ridläran bara är the icing of the cake, den huvudsakliga kommunkationen är via den inverkar vår egen kroppsmassa och hur vi hanterar den

Eric Heberman har jag inte nämnt - men hans bok borde vara en bibel för alla, för han har analyserat ner denna inverkan i dess beståndsdelar och mycket pedagogiskt och lättfattligt gjort en "ridning for dummies", som faktiskt får stöd i den litteratur som är skriven av physioterapeuter på människa ang hur den mänskliga kroppen fungerar till häst och hur den inverkar på hästen - i ett ömsesidigt växlespel

Den ridningen med hästen och inte vare sig mot eller något vi utsätter hästen för/B] torde ju vara den med minsta möjliga spänning i hästen, då resultatet vid framgång skapar en kentaur som ser ut att röra sig av egen fri vilja.
jag det låter som en floskel - men det går numera att mäta. Inte generellt, men man vet rätt mycket om hur hållning pch olika arbetet påverkar aktivitet inne i enskilda muskler. Likaså kan man ju mäta stressnivåer, och snegla på etologin för att lära sig tecken på sspänning i hästen - hästens kroppsspråk

Problemet med många ryttare på alla nivåer är att de är mer intresserade av yttre bekräftelse - än att de drivs av en genuin kärlek till varelsen häst- Följaktiligen skiter de i etologin - och tar den egna ridningen som kvitto på att hästen är avspänd (ja cynisk idag)

Det finns en massa kunskap - och en massa saker går att mäta på ett objektivt sätt - forskning

Problemet är tror jag att OM vi lyssnar på den - så måste vi revidera så mycket av våra uppfattningar - så "vi" skiter i det

Intressanta reflektioner susan. :)
Ju mer av det Heberman beskriver - ju mindre kraft och frekvens i det du kallar negativ hjälpgivning

Den ser ut som när en katt som rör sig.

Det finns långa listor med checkpunkter på om hästen rör sig så eller ej

Snabbvarianten är Calm Straight Forward. Så rör sig inte en häst utan inverkan - men utan negativ inverkan.

det finns vissa fysilogiska kriterier också - helt neutrala från ridgren

Detta är en mycket intressant tanke, men jag vet inte om jag missförstår syftningen med Xenophon, så jag frågar. Vad menar du att han menade var redskapet? Har du någon referens eller är det din egen slutsats/tanke?

ja menade att på xenofons tid var det inte fråga om någon konst alls - utan att hästen var en antik pansarvagn som kontrollerades med våld - Xeno predikade pedagogik

Om Rubbe Gurra skrev som han skrev hade han inte hajjat Xeno's kärleksbudskap

Dumpa från listan ;)

Dessutom är det hela ytterst komplext. En god vän som hört mig hissa Klimke i tid och otid frågade; - du - hur länge sedan är det du såg de där filmerna eg :angel:

Och ja - negativ inverkan - ja en massa - men var det Klimke eller sadlarna på den tiden? - då alla hästar gick med en klädnypa av järn :o :angel: Förmodligen sadlarna och så råkade den passa på Alerich och så red han så utan negativ inverkan att vi som ser på bara grinar av hänförelse, även om vi till vardags inte är sådan lipsillar som Jacko (bara skojar kärvänligt - jag tror jacko ler, när jacko läser)

Detta med utrustningens inverkan gör hela mästeriet hetl omöjligt att bedöma.
Vissa kulturer envisas med bladsadlar - vilka inverkar negativit på hästens naturliga rörelser vet man inom modernt sadelmakeri - är det då inte tillräckligt mästerligt dvs utan negativ inverkan från ryttaren eller kommer den negativa inverkan från sadeln :o
Det kan man omöjligt veta - innan man provat - och svårt att säga det till en ryttare öht - hörrö - testa såhär...
Skulle inte tro det:o Neh :rofl:

och igen - hur intresserad är man av häst på riktigt:angel:

(jag har inkluderat för många smileys.. forts)

Senast ändrad:

Vad man VET idag är att det är lätt att hindra ryggens rörelser med sits och sadel - detta omöjliggör att bromsa bakfötterna :angel:
Vilket de flest ridstilar gör med tygeln. Hur funkar det egentligen? Man försvårar sin egen åtkomst av en hjälp...

Är det månne orsaken till den flitiga stånganvändningen i länder som använder bladsadlar :o :confused:

det kliar ju i fingrarna att testa - vad händer med ridningen om man ändrar på detta och detta - kommer ryttaren att uppleva det annorlunda då...........

Jag sätter rätt många spänn på det - men få vågar detta språng ut i det okända. Vilket är synd för man har allt att vinna och ytterst lita att förlora - annat än tillfällig prestige

och ändå få vågar språng ut i det okända öht.

Nu kanske jag verkar of track . men om målet var minimal negativ inverkan...

- tänk om man kunde eliminerar en stor del negativ inverkan - bara sådär på ett kick... svindlande tanke

Kanske alltför svindlande? För då måste man ju ifrågasätta allt man lärt sig....och tagit för sant

Senast ändrad:

Vad man VET idag är att det är lätt att hindra ryggens rörelser med sits och sadel - detta omöjliggör att bromsa bakfötterna :angel:
Vilket de flest ridstilar gör med tygeln. Hur funkar det egentligen? Man försvårar sin egen åtkomst av en hjälp...

Jag hänger inte riktigt med här? Bromsa bakfötterna?

Vid halt/övergång neråt - bromsar man bakdelen eller framdelen? Eller bägge två samtidigt? Och är det olika beroende på om man rider dressyr, reining eller hoppning t ex?

Jag har fått för mig att dressyrhästens framdel ska bromsas så att bakdelen kommer ifatt sin framdel och det därmed blir en övergång (neråt eller till halt), men det kanske är något jag har konstruerat ihop själv? :o

Jag menade att "tygeltaget går ned i bakhoven"

jag håller med att det är framdelen (jag och jag :angel: enligt rida med sitsen skolan) att uptagningar handlar om framdelen och sålunda sker med överskänkeln
men jag tänkte "samlande halvhalter" = drivning till icke medgående hand = be om mer samling (när grundsamling väl är uppnådd)
Om man ber om "bakdel mer under" utan att släppa upp ryggen - så har ju hästen ingenstans att ta vägen om sadeln trycker för långt bak så kan den inte ta vikten bak - utan trillar fram och då kan den inget annat än att hänga på handen. Bli hård i munnen - stark eller what ever

Senast ändrad:

Mästare eller inte men skicklig till tusen... här har du din kvinna: Anja Beran :love:

(onödigt användarnamn borttaget av moderator)

Senast ändrad av en moderator:

von blixten. ....läste beskrivning på dressyrmönstret vid 1912 OS .... I DRESSAGE av Nickli, om man klarade en 8 med galoppombyte och hoppa över et oljefat plus var yrkesmilitär hade man bra chanser att vara men på OS I DRESSYR!!!!

förklaring: vid 1912 gav alla armeer up allt allvarigt utbildning i närkamp till häst, hästen användes som ett snabt terrängfordon men inga COMBAT EN SELLE A L'EPEE ET AU PISTOLET som hos de la gueriniere. Dressyr låg i ruiner 1912---

Jag rider själv regelbundet hos en elev till Charles de Knuffy och Kottas, jättebra men denna ridningen baserar på den stylen som befälen red runt 1sta väldsfriget, officerare fick självklart en massa bra dressyrutbildning men baserat på en ridstil som skall vara lämpligt till dressyr och terrängrit samtidigt. knäna mera uppe, kortare stigläder. insfuencerad av den engleska jagtsitsen.

man måsta arbeta sig själv bak i tiden om man vill komma närmare en ridstil rund 1720. darför gillar jag Newcastle, dele Gueriniere, Eisenberg etc.

Niggli ska det vara om du tänker på dressyrboken.

Och den HvB som vann OS-guld i fälttävlan 52 ansåg fortfarande när jag träffade honom 50 år senare att han borde ha fått rida dressyren! Han hade tränat en dressyrhäst, men det ansågs att en annan ryttare (som inte skulle rida den krävande terrängen) skulle visa upp hästen bättre. Den hästen tog också guld.

Det där med hoppning i dressyrprogrammen - det skulle vara en väldigt bra test även idag.

Jag vill minnas också att programmen har varit betydligt svårare - längre tid och byten på böjda spår i olika serier.

- Var Nuno Oliveira med på listan?

- Man kan tycka mycket om Baucher (+Faverot de Kerbrech, Bauchers second manner) och Beudant, men de hör nog hemma på listan trots allt - stora inspiratörer. Fillis. L´Hotte och DÁure.
Steinbrecht, Seeger och Seunig.
Vår egen Ehrengranat.

Många finns det!:idea:

Senast ändrad:

Äntligen t_b!
Jag tänkte precis skriva att man kan väl inte nämna calm, straight, forward i en tråd som handlar om mästare utan att nämna L'Hotte som myntade uttrycket.
Dessutom måste ju självklart Ehrengranath vara med, en brilliant man i mitt tycke.

Jag uppdaterar listan, jag fyller i alla namn som ni säger, känner mig inte som personen att döma - så får vi lite att diskutera också . (har jag glömt nån som nån sagt? Har jag satt någon på fel sida?)

Listan Mästare:
Xenophon
Antoine de Pluvinel
Francois Baucher
Gustav Steinbrecht
James Fillis
Nuno Oliveira
Udo Bürger
Alois Podhajsky
General Decarpentry
Egon von Neindorff
Reiner Klimke
Philippe Karl
Alexis L'Hotte
Louise Seeger
Waldemar Seunig
Klas Adam Ehrengranat

Charles de Knunffy
Walter A. Zettl
Arthur Kottas
Christian Carde
Luis Valença
Bent Branderup
Klaus Balkenhol
Kyra Kyrklund
Anja Beran

Frågetecken:
Who is DÁure???
.

d'Aure var en man som utvecklade kavalleriridningen kan man säga.
Vår egen C.G. Wrangel talade väldigt väl om d'Aure, som var känd för att vara en väldigt våghalsig ryttare. Mer full fart i terrängen än trimma i manegen. Wrangel tyckte att manegeridning hörde till det förgångna, nu skulle man istället ägna sig åt jaktridning i friska luften.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 829
Senast: IngelaH
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama