Mästare i Klassisk Ridkonst:

Sv: Mästare i Klassisk Ridkonst:

Bilden är lite mörk men det gick inte att ta bild med blixt.

Här är iaf förordet till Müselers Ridlära:

Det står samma i min - men int ett ord om vem karln var?

Appropå det så Boltstern känner jag igen och i boken finns en Fanjunkare Person på Knaust, vilket känns bekant

jag har hittat honom på en bild - han var löjtnant och hoppar djävligt högt

puppan inte samma bok: detta är Reitlehre (eller hur det stavas) Jag tror faktiskt att det varhästbokhandelsn som såg till att den kom i nytryck om jag inte minns fel.

Men tack för att det finns fler av honom - det hade jag ingen aaaaaaaning om :laugh:

Alltså kan man anta att översättarna/en på 50-talet har kryddat med samtida bilder. Boken är ju skriven på 30-talet och jag kan tänka mig att teckningarna är från den tiden. Det är synd att det inte finns information om arbetet kring bokens skapande och översättning.

Något jag gillar är hästarnas hållning på alla bilder. De bilder där en häst är bakom lodplan betraktas som fel, och de allra flesta hästarna har nosen strax framför lodplan.

Ja, det var min sambo som köpet boken från hästbokhandeln. Men den verkar inte finnas längre?

- har en dansk upplaga av Museler också - med bilder på duktiga danska ryttare som illustration. Museler finns nog på många språk.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 829
Senast: IngelaH
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama