Mästare i Klassisk Ridkonst:

Sv: Mästare i Klassisk Ridkonst:

Ja Philippe Karl är inte död ännu (tror jag)

Jag har en del att erinra mot både honom och Branderup, även Kyra, (några vet jag inte vilka de är)

Men det förvånar väl ingen lixom. och ingen vill väl gå in i diskussion om det med mig antar jag

Philippe Karl lever ännu, är född 1947 om jag kommer ihåg rätt. Han har ju ett eget system och flera studenter. Debatterar aktivt om teori och principer inom ridning. Har skrivit flera böcker (minst 4?).

Craig Stevens lever, har flera studenter överallt i världen och skolar sina hästar till högsta nivån (klassiska rörelser som levade, pesade). Har mycket brett kunskap om gamla mästare och använder deras teori som bas för sin egen arbete. Hans stora favorit är Adam Ehrengranath, förresten. Har skrivit och publicerat mycket.

Men Susan, jag tror att man någonstans får acceptera att alla mästare inte rider efter ens egna ideal, och att det finns flera sätt att närma sig den klassiska dressyren.

I princip skulle man t ex kunna utnämna Anky van Grunswen till mästare i klassisk dressyr eftersom hon är en av de mest framgångsrika uttolkarna av tävlingsdressyren, vars reglemente faktiskt bygger på den klassiska dressyrens grundstenar. Dessutom har hon massor av framgångsrika elever. Sen gör hon en del läskiga saker med sina hästar ibland, men det gäller för ganska många av de som nämns i den här tråden. Men det går inte att bortse ifrån att en ruggig mängd dressyrryttare, som säkert anser sig rida klassiskt, betraktar AvG som en mästare.

Ska man bara utnämna perfekta ryttare till mästare så blir listan väldigt, väldigt kort.

Fast det finns ju de som har hittat vägar runt det problemet, man utnämner sig själv till mästare (eller varför inte stormästare). :p

eh, nu tyckte väl jag att en förutsättning för att kallas mästar är att man har andras respekt - och där faller ju Anky pladask, och hon säger ju själv att de inte rider klassiskt utan att det tom är skadligt.

Så att plocka ned det på en individnivå att handla om just mig blir ju synnerligen fånigt

De jag har att erinra mot ang listan - handlar ju inte om mitt privat tyckande - utan att de just inte ses som mästare av de andra

Man kan gå utanför sig själv i en diskussion :idea:

Man kan gå utanför sig själv i en diskussion :idea:

Jo, det var ju liksom dit jag försökte få diskussionen genom att föreslå att andra än de man personligen vill se som mästare, kan ses som mästare av andra.

När Anky säger att hon anser att hon inte rider klassiskt, och att klassiskt är skadligt - menar hon då verkligen klassisk dressyr, eller är det "klassisk" dressyr hon syftar på? Finns det någonstans där man kan få ta del av detta uttalande i sitt sammanhang?

Eg är det en intrevju med Sjef och han refererar till utbildningskalan, orkar inte googla fråga True_blue

Igen så handlar det inte om personligen, mitt personliga ang de i listan lämnar jag därhän.

Om varje människa tycker så blir ju titeln helt meningslös. Om man istället förhåller sig till en yttre konsensus - så borde rimligen en definition av Klassisk som är godtagbar av alla vara Calm Straight Forward Enligt detta så diskvalificerar sig vissa helt oavhängigt mitt eller någon annans privata tyckande

Om vi inte där också skall landa på att ngn "tycker" en häst är rak (tex)

Jag uppdaterar listan, jag fyller i alla namn som ni säger, känner mig inte som personen att döma - så får vi lite att diskutera också . (har jag glömt nån som nån sagt? Har jag satt någon på fel sida?)

Listan Mästare:
Xenophon
Antoine de Pluvinel
William Cavendish - Duke of Newcastle
François Robichon de la Guérinière
Francois Baucher
Gustav Steinbrecht
James Fillis
Nuno Oliveira
Udo Bürger
Alois Podhajsky
General Decarpentry
Egon von Neindorff
Reiner Klimke
Baron Hans Gustaf von Blixen-Finecke
Alexis L'Hotte
Louise Seeger
Waldemar Seunig
Klas Adam Ehrengranat
d'Aure (?? behöver hela namnet!! Hjälp!!)

Listan Ridkonstnärer (levande):
Charles de Knunffy
Walter A. Zettl
Arthur Kottas
Christian Carde
Luis Valença
Bent Branderup
Klaus Balkenhol
Kyra Kyrklund
Anja Beran
Craig Stevens
Anky van Grunswen

Oops :o hehee, jag vet ju att PK lever :D han råkade bara landa fel :D Nu åtgärdat.

Nåt som ska bli intressant är ju att om 100 år titta tillbaka på listan och se hur många av namnen från den levande listan finns uppe på den döda listan...

Det känns lite läskigt att faktiskt kasta upp alla namn på listan, som om de vore jämlika. Är det möjligt att tänka sig att de ÄR jämlika? Kanske det kan börja bli dags att "rangordna" snart? Hmm... Eller är det HELT omöjligt och komplicerat här på buke? Vad tror ni alla deltagare i tråden?

Du missade honom trots allt :p

Listan Mästare:
Xenophon
Antoine de Pluvinel
Francois Baucher
Gustav Steinbrecht
James Fillis
Nuno Oliveira
Udo Bürger
Alois Podhajsky
General Decarpentry
Egon von Neindorff
Reiner Klimke
Alexis L'Hotte
Louise Seeger
Waldemar Seunig
Klas Adam Ehrengranat
d'Aure (?? behöver hela namnet!! Hjälp!!)

Charles de Knunffy
Walter A. Zettl
Arthur Kottas
Christian Carde
Luis Valença
Bent Branderup
Klaus Balkenhol
Kyra Kyrklund
Anja Beran
Craig Stevens
Anky van Grunsven
Philippe Karl

Var går gränsen?
Inspiratörar är iaf Hempling och Nevzorov, Honza Blaha?

Jag uppdaterar listan, jag fyller i alla namn som ni säger, känner mig inte som personen att döma - så får vi lite att diskutera också . (har jag glömt nån som nån sagt? Har jag satt någon på fel sida?)

Listan Mästare:
Xenophon
Antoine de Pluvinel
Francois Baucher
Gustav Steinbrecht
James Fillis
Nuno Oliveira
Udo Bürger
Alois Podhajsky
General Decarpentry
Egon von Neindorff
Reiner Klimke
Alexis L'Hotte
Louise Seeger
Waldemar Seunig
Klas Adam Ehrengranat
Antoine Cartier D'Aure

Charles de Knunffy
Walter A. Zettl
Arthur Kottas
Christian Carde
Luis Valença
Bent Branderup
Klaus Balkenhol
Kyra Kyrklund
Anja Beran
Craig Stevens
Anky van Grunswen
Philippe Karl
Klaus Ferdinand Hempfling
Alexander Nevzorov
Honza Bláha

NU kom PK med :D

Som TS tycker jag att vi borde dela in dessa olika mästare och ridkonstnärer i grupper, för som det ser ut nu är det en härlig blandning :D.

Det kanske blir lättare att kartlägga dem då? Kanske i kronologisk ordning? Eller, efter land? Eller har ni några andra förslag? För jag förstår ju att det är delade känslor över vilka som ska få kallas mästare. Kanske vi behöver fylla i listan med typ födelseår och ev dödsår, titel och land? Så får vi lite bättre koll på vilka vi har att göra med? Kanske ev nån annan liten detalj? Vad tror ni?
Typ: Nils Persson (1925-1989), Fältöverste, Sverige

Jag måste nog lägga in en liten protest emot att Anky är med på en lista över Mästare och Ridkonstnärer inom klassisk ridkonst, Om det var annan ridning visst, men jag personligen tycker inte att hon hör hemma inom den kategorin, alls!
Hon kan mycket, ja visst, men vad hon håller på med är inget jag nånsin skulle med gott samvete kunna kalla någon form av klassisk ridkonst. nånsin!
Och jag hoppades faktiskt att folk som anser sig rida klassiskt inte tyckte det var något dom tycker hör till den kategorin dressyr heller, naivt kankse men men man har ju en visst tro på folk sådär.
(och det behöver ni ju självfallet inte alls hålla med om haha men kände ändå jag var tvungen att protestera oavsett om det gör nån skilland)

Ah.

Men då kanske vi ska ta bort Baucher och Fillis också, om vi inte gillar rollkur och bensprattel. Och Newcastle om vi inte gillar att man drar/förböjer ihop hästar med hjälptyglar.

Till exempel.

(Jag hoppas för övrigt att ingen tror att jag har fört in Anky i diskussionen för att hon är min idol, eller så... :o )

JA, skitbra!

Nej skämt o sido jag VET att alla håller på med nåt sådär som man kankse inte gillar men som sagt, protesten var väl inte så mycket för att få det borttaget utan enbart för jag kände att det var så jag kände. Men, visst, jag skulle väl egentlgine itne ha nåt emot att ta bort någon som håller på med sånt medvetet.

Hon är ju "expert" på hennes och Sjefs system. Sen kan man ju diskutera om det är klassiskt eller inte. Men jag gillar idén att ha en lista på namn som företräder en viss metod. Ankys går ju ut på att kunna visa upp de klassiska rörelserna i ett dressyrprogram på ett så bra sätt som det bara går - därför anser jag att hon ska vara kvar. Så länge allas mål är mer eller mindre desamma så anser jag att de har en plats i listan

Men det var väl där jag också kände att hon representerade, just i TÄVLING ju, och det här är ju ett forum för klassisk dressyr, vilket ju inte ingår tävlings dressyr? (sen bygger ju tävlingsdressyr på en viss mån av klassisk dressyr och finnsju ryttare som gör bpde och såklart, men poängen med det här forumet var väl lite att tävlings relaterad ridning kan disskuteras i det adnra forumet. Och för mig representerar hon verklgien just den sidan av dressyr, inte den 'här' sidan om man nu uttrycker det så)

Grejen är ju att så många av de här mästarna eller ridkonstnärerna eller vad man nu vill kalla dem inte är kompletta eller perfekta, och det tror jag är något som man inte bara ska ha ögonen öppna för (för att inte bli idolblind) utan också måste acceptera (för att det inte finns några perfekta ryttare).

Jag har t ex hört väldigt renläriga klassiska ryttare konstatera att Anky vid vissa tillfällen har presterat ritter där det inte går att bortse från att hon har visat högklassig klassisk dressyr. Så hon behärskar ju den ridningen. Samtidigt går det ju aldrig att bortse från rollkurerandet. Inte heller att tävlingsreglementet baserar sig på klassisk dressyr, och att en mängd rutinerade domare ofta ger henne över 80%, dvs att hon anses utföra den dressyr som reglementet beskriver på ett bra sätt. Hur bedömer man det?

En del av mina favoritförfattare som skriver om klassisk dressyr och som inspirerar mig mycket, kan inte visa upp samma ridning i sina videos. Hur ska man förhålla sig till sånt? Räcker det med de fantastiska böckerna - som faktiskt har gjort mig till en bättre ryttare - eller är de dåliga videofilmerna diskvalificerande?

Baucher ägnade sig en hel del åt bensprattel, hopkrullning av hästar och trickridning innan han fick en kandelaber i skallen och blev tvungen att rida mjukare (grovt förenklat). Det är dessutom delade läger mellan nu levande mästare huruvuda Baucher var bra eller läskig. Han kan nog sägas ha varit sin tids AvG. Är han en mästare eller inte? Hans ridning sågs ju knappast som klassisk i hans samtid...

Var går gränsen mellan klassisk dressyr och tävlingsdressyr? Vilka är kriterierna för att bli mästare? Och om ni ska rangordna mästare, hur jämför ni mästare som ni har sett med egna ögon och sådana som levde för hundratals år sedan? För att inte tala om de mästare som levde för hundratals år sedan, men som inte skrev ridläror?

KL

Hörrni, jag hittade en bok hemma i bokhyllan skriven av Wilhelm Müseler, "Ridlära". Boken är skriven i början av 30-talet och översatt till svenska på 50-talet. Jag har googlat på hans namn och jag hittar mest bokhandlare med hans böcker. Jag fann också en wiki-sida på tyska som anger att han var militärryttare. Tyvärr funkar inte översättningsverktyget särskilt bra. Så, vad vet ni om Müseler? Vad var hans livsverk? Vad gör honom ihågkommen?

Jag tycker att det jag hittills läst (började igår och har bara kommit till ryttarens sits) verkar logiskt och genomtänkt. Där endast ryttaren själv kan känna om den har balans, ledighet och följsamhet, detta kan icke enbart skönjas av den yttre formen. Detta underförstått att ryttaren förstår dessa ords innebörd. Hur det ter sig senare i boken får vi se!

Tyvärr finner jag inget ISBN-nummer för boken.

Jag har den och han förklarar det tyska systemet bra bla ryggswing

vad står i förordet på din - skall kolla min

Liknande trådar

• Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 829
Senast: IngelaH
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama