Massage innan start

Karros vantar

Trådstartare
Ni som ger era hästar massage kanske kan komma med lite tips nu. :) Hur pass nära inpå start ger ni era hästar massage? Kan det påverka negativt om man t ex ger massage dagen innan eller samma dag? Jag menar inte massage för hand, utan med en apparat.

Sv: Massage innan start

Mina hästar är så vana så det spelar ingen roll för dem, de kan få det precis innan om jag nu skulle få för mig det.Men om man aldrig fått massage eller får det sällan så bör man inte massera kanske 1-2 dagar innan en hård prestation för i början när allt slagg släpper så blir man väldigt yr och trött och svag och ibland får man oxå ont.

Ni som ger era hästar massage kanske kan komma med lite tips nu. :) Hur pass nära inpå start ger ni era hästar massage? Kan det påverka negativt om man t ex ger massage dagen innan eller samma dag? Jag menar inte massage för hand, utan med en apparat.

vad är de för apparat du har? och hur ser den ut/fungerar den?

Har aldrig tänkt så långt att man kan ha apparater till sånt.. har börjat på för hand flera gånger.. men inte orkar hålla i..

vad har de för funktion? Är så kass på sånt där

Nej, det är ingen karens vare sig man använder sig av apparat eller händer. Däremot får man inte använda elektrisk utrustning på häst på tävlingsplatsen (dvs man kan inte ta med sig apparaten till banan).

Från travsport.se:
Karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder

Senast uppdaterad 2008-03-16
Nyinlagd information är kursiverad.
Preparat/substans/åtgärd Karenstid

ACTH-preparat, minst 14 dygn
Akupunktur, 96 timmar
Blistring, minst 96 timmar
Bronkodilaterande (luftrörsvidgande) preparat, minst 14 dygn
Chiropraktisk behandling, 96 timmar
Desinfektionsmedel, tex klorhexidin, 0 timmar
Elektricitet, 96 timmar
Ex temporeläkemedel, minst 96 timmar
Homeopatika, med spädning mer än 1:10.000, minst 96 timmar
Hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst, 12 månader, se även nedan*
Humanmedicinska preparat, minst 96 timmar
Implantat av kulor i livmodern för att skjuta upp brunst, 0 timmar
Inflammationshämmande preparat, (t ex DMSO) minst 14 dygn
Injektion/infusion oavsett preparat, minst 96 timmar
Invärtes naturläkemedel, minst 96 timmar
Koffein, minst 14 dygn
Kortikosteroider i annat än led eller bursa, minst 14 dygn
Kortikosteroider med längre duration än 14 dygn (i annat än led eller bursa), minst 28 dygn
Kortikosteroider i led eller bursa, minst 28 dygn
Laserbehandling, 96 timmar
Led- eller bursainjektion/ledpunktion, minst 14 dygn
Licenspreparat, minst 96 timmar
Massage med händer, 0 timmar**
Massage med utvärtes verkande apparat, 0 timmar**

Naprapatisk behandling, 96 timmar
Nässvalgsondering, förbjudet under tävlingsdagen
Prokain, minst 14 dygn
Rengöringsmedel, 0 timmar
Seminvätskor innehållande antibiotika, minst 96 timmar
Slemlösande preparat, minst 7 dygn.
Stötvågsbehandling, 96 timmar
TNS, 96 timmar
Trimetoprim, minst 96 timmar
Ultraljudsbehandling, 96 timmar**
Veterinärmedicinska läkemedel utan indikation för häst, minst 96 timmar

* Häst intagen i STC:s register eller häst som tränar och/eller tävlar i Sverige och som tillförts hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst får ej starta inom 12 månader efter sista behandling. Förbudet mot behandling med implantat av kulor i livmodern borttages från den 1 januari 2008.

** Alla typer av elektrisk apparatur för utvärtes behandling av häst på tävlingsområdet under tävlingsdag, är ej tillåten from 1 januari 1999.
Se även Tävlingsreglementet.

Alla karenstidsbelagda behandlingar måste journalföras med uppgift om datum, hästens id, diagnos, läkemedel eller åtgärd, karenstid, dosering, tillförselsätt samt signatur av den som behandlar och i förekommande fall veterinär. Journalen skall sparas i 1 år, om hästen inte är undantagen slaktkarens skall journalen sparas i 5 år! Blankett finns på www.travsport.se/sblankett.

- njaa den här hästen känns alldeles för mjukgjord.. den måste vara dopad av en massageapparat!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

:angel:

Jag brukar ge mina en genomgång 1-2 dagar innan och mina är också såna som blir masserade regelbundet.

Och jag använder inte apparat, vill veta precis vad som händer vid varje grepp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 132
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka