Massage! Erfarenheter, resultat osv...

K

klabbarparn

Ni som har tagit hjälp av massörer till era hästar (pga skada, hälta osv), vilka symptom hade era hästar, vilka fel hittade massören, hur behandlades hästen och vad blev resultatet?
Skriv gärna hur många behandlingar som krävdes oxå! :banana:

Sv: Massage! Erfarenheter, resultat osv...

Min häst visade att han hade ont genom att inte kunna gå i höger varv på liten volt och inte göra öppna eller sluta åt höger (eller blir det vänster??? Svårt att tänka ut när man sitter i en soffa). Tog ut en massör som gav honom helkroppsmassage och han stornjöt ända tills hon kom till en punkt på vänster sida av ländryggen. Då "försvann" han. Massören tryckte länge och intensivt och när han vilat ett par dagar efter det var han helt besvärsfri. Han är ett ganska känsligt halvblod och visar direkt om han har ont. Har haft ute massören vid andra tillfällen till en annan häst. Jag tycker att det är bra att låta en massör kolla igenom hästen någon gång då och då för att få koll på ev. problemställen.

har använt mig av massör när jag upplevt min häst lite stel, men det gav ingen märkbar verkan, så jag tog ut en equiterapeut i stället som kan både massage och kiropraktik mm, och det visade sig att pållen va sned i ryggen och i nacken, så med manipulation blev pållen rak och ridningen funkade åter. :banana:

Jag har använt massör bara för att mitt sto tycker att det är så förbenat skönt, men nyttan med massören var ju att hon konstatera i god tid var och när hon börja ömma för att sadeln inte riktigt passade...så nu är jag ute i sadeljungeln igen :)

Ni som har tagit hjälp av massörer till era hästar (pga skada, hälta osv), vilka symptom hade era hästar, vilka fel hittade massören, hur behandlades hästen och vad blev resultatet?
Skriv gärna hur många behandlingar som krävdes oxå! :banana:

En seriös massör behandlar inte en halt häst. En halt häst ska undersökas av veterinär. Massören kan komma in i rehabiliteringsfasen och i samförstånd med behandlande veterinär.

Massage är ett komplement till veterinärvård, ej ett alternativ!

Senast ändrad av en moderator:

En seriös massör behandlar inte en halt häst. En halt häst ska undersökas av veterinär. Massören kan komma in i rehabiliteringsfasen och i samförstånd med behandlande veterinär.

Massage är ett komplement till veterinärvård, ej ett alternativ!
Jo fast vi har varit fram o tillbaks till veterinären i 1,5 år och dom hittar inte felet...

Jo fast vi har varit fram o tillbaks till veterinären i 1,5 år och dom hittar inte felet...

Ah, då förstår jag. :)

Hur många behandlingar som krävs beror ju på fynden. Var noga med att berätta för massören om historien och att hästen är undersökt av veterinär och vad de har - eller inte har - hittat. Det bästa är om massören och veterinären kan ha en dialog med varandra.

Lycka till!

jag tycker massage för att behandla en diffus skada är att kasta pengarna i sjön helt. en massör kan bara massera, och har inte samma djupgående kunskap som en equiterapeut alls. de enda gångerna jag använt massör är för att bara lyxa lite för hästen och kolla igenom lite små grejer efter sadelbyte tex. en ET är däremot faktiskt att föredra.

Nja, jag håller nog inte riktigt med dig om att massörer bara kan massera. ;)

Men jag vet ju i och för sig inte vilken kunskap de massörer du varit i kontakt med har haft. Jag vill då påstå att den utbildning jag har genomgått gick betydligt djupare än att "bara massera". Förvisso gör jag inte några manipulationer osv. men jag får väldigt mycket information utifrån det jag hittar i musklerna på en häst som ägaren sedan kan gå vidare med.

:)

*KL*
Jag är själv utbildad hästmassör och jag håller med om mycket som sagts här.
En halt häst ska aldrig masseras utan att vet. har konstaterat vad hältan beror på. Men att massage bara skulle vara för att "lyxa till det" tycker jag inte stämmer.
Genom massage kan jag i ett tidigare stadie upptäcka spänningar, ojämnheter och att utrustning inte passar och på så sätt undvika att det går så långt så att hästen får en låsning eller ev. hälta.
Däremot tycker jag ET och hästmassage kompletterar varandra utmräkt! Jag vet att många ET gärna rekommenderar massage som fortsättning och underhåll efter ET-behandling.
Eftersom jag själv har fördelen att vara utbildad så masserar jag mina hästar ca 1 gång i veckan, då en lättare "underhållsmassage" och 1 gång/ månad kör en ordentlig genomgång. Detta passar mina hästar utmärkt då den ena hästen har en väldigt känslig rygg och lätt blir spänd och öm. Speciellt under den här ganska blöta och kalla årstiden.

Blev kanske lite OT men min erfarenhet är att hästmassage är lika viktigt för presterade hästar som för presterande idrottsmän. Eftersom muskulaturen ansträngs och arbetar så är det nödvändigt med massage för att få den att kunna prestera optimalt.

Hursom blev kanske inlägget lite snurrigt och osammanhängande men men :)

Tack, du skrev det jag tänkte men inte hann formulera. :D

Hihi japp man har massor med tid när man är sjukskriven :D
Vilken utbildning gick du?

Ah, då förstår jag. :)

Hur många behandlingar som krävs beror ju på fynden. Var noga med att berätta för massören om historien och att hästen är undersökt av veterinär och vad de har - eller inte har - hittat. Det bästa är om massören och veterinären kan ha en dialog med varandra.

Lycka till!
Ja precis, min tanke är att om massören hittar nåt som hon tror kan va orsaken så ska jag rådfråga med både henne och veterinären om hur dom tycker jag ska gå vidare.

Ja precis, min tanke är att om massören hittar nåt som hon tror kan va orsaken så ska jag rådfråga med både henne och veterinären om hur dom tycker jag ska gå vidare.[/QUOTE

Fast man får helt klart lite mera utav att anv sig av en duktig et, då den oxå palperar alla muskler, känner på skelletet, gör rörelsetester på typ varenda led i hela kroppen och finner då oftast en röd tråd tack vare att de har en stor kunskap inom flera områden som de anv sig av både under undersökning och behandling

Fast en ET står oftast inte och masserar igenom en hel häst utan brukar mera gå på de problem som sitter djupare som låsningar osv. En massör kan fortsätta arbetet som ET påbörjar och underhålla det jobb som ET utfört. En hästmassör kan också en hel del om anatomin, musklerna och dess funktion, foder, träning, rehab och konvalescens! Iaf den utbildningen jag gick..

Så att säga att det är bortkastade pengar om man har nåt specifikt problem tycker jag inte är rättvist att säga. Vi massörer går en lång utbildning vi också och det är inte nån hobbyutbildning. :)
Vill inte att nån ska känna sig påhoppad av mitt inlägg men ofta känns det som vi massörer inte tas på lika stort allvar som t.ex. ET men det folk inte alltid förstår är att det är inte bara den praktiska massagen vi lär oss utan även det som jag nämnde ovan.

som jag har uppfattat det så verkar dom oftast välja lite olika inriktningar, en del vill inte anv sig av akupunktur o laser utan jobbar mer med massage/kiropraktik, medans vissa jobbar mkt muskulärt med hjälp av akupunktur/Laser. ngn håller på lika mkt med alla de inriktningar de lärt sig, så det beror nog helt på vilken et man får tag på

Ja precis, min tanke är att om massören hittar nåt som hon tror kan va orsaken så ska jag rådfråga med både henne och veterinären om hur dom tycker jag ska gå vidare.

Det tycker jag låter bra och sunt! :) Jag hoppas att det löser sig för dig och din häst!

Fast man får helt klart lite mera utav att anv sig av en duktig et, då den oxå palperar alla muskler, känner på skelletet, gör rörelsetester på typ varenda led i hela kroppen och finner då oftast en röd tråd tack vare att de har en stor kunskap inom flera områden som de anv sig av både under undersökning och behandling

Jag som massör palperar också igenom alla muskler, gör rörelsetester, tittar på hästen i rörelse och så vidare. Som redan skrivits här i tråden har vi massörer en väldigt bred anatomisk kunskapsbas att stå på och vår utbildning innehåller väldigt mycket mer än att "bara massera". Jag säger inte att vi som massörer är bättre än ET:s men jag tror inte heller att vi är sämre, jag tror att vi kan komplettera varandra väldigt bra! :laugh:

jag menar inte att ni massörer skulle vara dåliga på något sätt:o ursekta om jag uttryckt mig så...men hör lite över allt att hästarna är snea o låsta och att det är kiropraktik som behövs för att kunna åtgärda dom problemen och tycker då att en et är det mest optimala i just dom sammanhangen då de är mkt duktiga på kiropraktik och även på mkt annat förståss

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar