Massage! Erfarenheter, resultat osv...

Sv: Massage! Erfarenheter, resultat osv...

jag menar inte att ni massörer skulle vara dåliga på något sätt:o ursekta om jag uttryckt mig så...men hör lite över allt att hästarna är snea o låsta och att det är kiropraktik som behövs för att kunna åtgärda dom problemen och tycker då att en et är det mest optimala i just dom sammanhangen då de är mkt duktiga på kiropraktik och även på mkt annat förståss

Ingen fara, no hard feelings! ;)

Ja nu kommer hon iallafall till veckan förhoppningsvis, så får vi se om hon hittar nåt intressant :grin:

Min förra häst visade tydligt att han var spänd. Jag fick inte röra hans öron och huvudet öht var jobbigt. Jag tyckte sadeln hamnade snett och funderade på om han var sned/snedmusklad.

Så jag tog ut en massös och hon hittade sjuuuukt mycket spänningar. Han var som en fiolsträng :crazy: Han kastade sig i stallgången när hon masserade bakom öronen och halsen, så ont hade han. Till slut var musklerna varma och han slappnade av och njöt lite mer. Hon gick igenom hela kroppen och gjorde även akupunktur. Jag vet inte varför han var så spänd då jag precis hade köpt honom.

Efteråt var han mycket lugnare, jag fick ta hur mkt jag ville på öronen, han kändes inte sned att rida. Jag fick instruktioner om hur jag kunde massera hans hals till vardags och det njöt han verkligen av, det gjorde enorm skillnad för hans del. :)

Jag hoppas att det löser sig för din häst! :)

Jo det är precis det jag menar, att jag som massör kan göra väldigt mycket då en stor del av alla sneda, spända, bråkiga, ömma hästar har muskelproblem som ofta kan lösas av djupgående och återkommande massage som underhålls av hästägaren själv med hjälp av lättare massageövningar. Och som tidigare sagts de kunniga massörerna tittar på hästen i rörelse, palperar, masserar, akupressur och kan ge tips om träning och foder för att hjälpa hästen komma tillbaka och förebygga framtida problem.

Sen kan jag absolut tycka att det är både viktigt och bra för hästägaren att kunna massera sin egen häst, då menar jag lättare "mysmassage". Att massera sin egen häst ger en djupare förståelse för sin häst och dess kropp vilket gör att att hästägaren själv kan upptäcka spänningar m.m. tidigt. Dessutom får man ett starkare band till sin häst då kroppskontakt mellan häst och människa stärker vänskapen.

Så jag ger gärna mina kunder tips på små tekniker dom kan använda sig av för att ge sin kompis nåt lite extra mysigt ibland.

Köpte en sned häst som behandlades av en kiro som vi inte var så förtjusta i - la ingen tid på mjukdelarna. Kändes inte seriös. Tog sen ut en massör som hittade mängder av spänningar som förstås uppkommit av den här snedheten. Vi höll på i 1,5 år med massage varannan dag och hon kom ut då och då. Han blev jättemycket bättre. Mer avslappnad, bättre rörelsemönster, etc. Men hon kunde inte gå till botten med problemet riktigt som senare visade sig sitta i hovarna.

Har bra erfarenheter av massörer men jag föredrar att ta ut någon som har kiropraktisk utbildning också, efter som att den biten också måste åtgärdas. En kiropraktor eller liknande som är duktig helhetsmässigt, dvs även muskler och ligament, är vad jag vill ta ut till min häst.

Massage är ngt som man måste hålla på med upprepade ggr under en längre tid för att de ska ge bra resultat. Dvs ett besök av en massör är inte mycket att hurra för, såvida du inte fortsätter med behandlingen själv sen.

Ja det var mkt lärorikt att få hjälp på det viset :) Framförallt hur mycket man ska TA I när man masserar hästar. Jag har en mindre utbildning i massage på människor men att massera hästar är ju som ett träningspass :D

Man ska ju ta ut rätt person för rätt sak. Det är ju dock inte alltid lätt att veta exakt vad hästen lider av. Men jag gissade på muskler och ev. snedhet. Hade massösen tyckt han var sned hade jag även tagit ut kiro eller ET. Men det var han inte, bara så oooootroligt spänd.

Ska börja massera på min nya häst och se vad som sägs om det.. :)

Jo, det handlar mycket mycket om teknik för att man inte ska vara helt slut efter halva hästen :) Men när man gjort det många gånger så lär man sig att använda sig av sin egen kroppsvikt som tryck istället för att använda råstyrka (vilket bara ger en spänd människa med ont i ryggen)

Och som tidigare sagts så tror jag den absolut bästa reslutaten kommer från ett sammarbete mellan hästägare/massör/ET/veterinär. Jag anser själv att det är inte mycket poäng med att jag som massör bara kommer ut och tar bort spänningarna om ägaren sen själv inte har något intresse av att fortsätta underhålla själv. På så sätt lär sig ju ägaren att själv känna när något inte är som det ska vara och sedan hur det känns när det släpper :)

Jag har tagit ut en kiropraktor/massör/akupressur, samma person i ett.
Sen har jag tagit ut en massör.

Min häst ville inte göra vissa saker i ridningen och var lite bångstyrig i hanteringen. Fundera länge på vad det kunde va. Tog ut en kiropraktor för att få reda på något, visa sig vara stel i hela vänster sida, från nacke till rumpa. Det är en travare som varit med om en körolycka.
Han knäckte på henne och masserade och körde laserbehandling första gången. Några dagar senare var jag ut och red.
Det var inte samma häst!:eek::love: Hästen arbeta med bakdelen frivilligt och verkligen jobba. Stegen var lååååånga. Och man märkte hur hästen njöt.

Nu har jag tagit ut kiropraktorn en gång till och sen en massör tvågånger för att få två synvinklar av det hela.
Nu är hon liksidig spänd på båda sidorna av ryggen och är en helt annan häst.
Det ända spända hon har kvar tror vi är för att hon är så nervös/spänd av sig. att det blir spänt på ryggen. Nu kommer jag att ta en liten paus i massagen och jobba henne lite hårdare, i dressyren (har tagit det väldigt lugnt tidigare) Känna efter hur hon känns och märker jag något kommer jag att kontakta massörena. Jag har rådslagit detta med dem och de har godkänt detta. Jag är uppmärksamma på alla täcken.

Efter långt skrivande så summerar jag att jag är såld på detta.:bow::bow:

Mycket intressant att höra om era erfarenheter! :laugh:
Jag hoppas verkligen det kan hjälpa på min, om inte annat kanske vi äntligen kan hitta VART det onda sitter!

Kom på att jag även haft ut en akupunktör. Det var ingen hit just då iaf. Hästen var missnöjd och jag fick inget vettigt ur människan heller. Vad det gjorde för nytta vet jag inte heller men det gjorde det säkert utan att vi la märke till det.

Har haft kontakt med en hästakupressör (tror jag) via nätet i samband med lite olika problem och hade då också hjälp av min mamma som är akupressör för människor. Det var en stor vändpunkt när det gäller de problem vi hade då - exem, reaktioner i hovarna.. Invärtes problem helt enkelt.

Har själv fått stor hjälp av akupressuren både fysiskt utvärtes och invertes och mentalt. Så kan man få tag i en hästakupressör så är det nog verkligen att rekomendera. Där har man verkligen koll på helheten.

Är väldigt intresserad av att höra hur det gick med din häst och vad hästmassören hittade? Tyckte du att det verkade vara något som hjälpte och hur tyckte du hästmassören var?

Som med alla andra yrken inom hästvärlden så finns det ju mer och mindre seriösa hästmassörer, tänkte bara jag skulle klargöra det om det var någon här som varit missnöjd med sin. Man ska inte ge upp om den första verkat knasig...

Hon va här i förrgår och hittade lite spänningar här och var men inget allvarligt. Bl.a är han lite spänd i högerbogen och tar därför ett lite kortare steg med höger fram. Detta trodde hon berodde på att han har gått med hälta vänster bak och därför tvingats kompensera den korta steglängden genom att ta ett längre steg fram osv. (om jag inte fattat helt fel)
Jag tyckte hon verkade väldigt kunnig och kommer absolut ta hit henne igen. Det är lite tidigt att säja om det har gjort någon skillnad för det har ju bara gått två dagar ;) men vi ska på återbesök hos kiropraktorn på måndag och då kanske hon märker nån skillnad.
Vi får hoppas på det bästa :banana:
Idag ska vi iaf ut på en tur i skogen (med livet som insats) och sen blir det spännande att börja med stretchövningarna ...:cool: jag ser INTE fram emot det haha :angel:

Min förra tävlingshäst var så hård i höger tygel, hur jag än försökte få loss henne så gick det inte. Det var som att dra i betong, hopplöst.

Jag tog ut massör, hon hittade kraftiga låsningar i vänster bog.
Masserade henne ungeför en gång i veckan i en månads tid.

Hon "trollade" bort låsningen och hästen blev mjuk och fin i höger tygel.

Så för mig och min gamla häst hjälpte massagen avsevärt!

Bara +++++ för massage! :D

Har även själv mysmasserat dels för att det är intressant att känna musklerna och dels för att hästen gillar det. ;)

Har en massörstudent (gått 2 kurser på Axelsson) som kollar min unghäst varannan helg. Började med det såhär regelbundet efter kvalitén i slutet på augusti. Hon hittar ytterst lite spänningar men det är kul att jämföra från gång till gång. Dessutom upptäckte hon att han reagerade kraftigt runt bakknäna en bit in i vilan så troligtvis har han blivit lite överansträngd (har lite för lätt för sig) och kännt av det när han slutade ridas.

Tanken är att hon ska följa upp honom under hösten genom hela hans vila, avsuttna skrittigångsättning och sedan under igångsättningen. Hon vill gärna se honom riden längre fram oxå för att öva sig på hästar i rörelse.

Det bästa är att hon är helt underbar med hästen och hon säger precis vad hon känner och tro sig käna. Hon är väldigt ödmjuk och vi pratar om allt hon hittar osv. För mig är det jätteviktigt att ha en dialog med de som behandlar min häst för jag vill göra det i förebyggande syfte och det ger ju tusen gånger mer om jag kan hålla koll även i vardagen.

Nu har vi hittat en kiro som vi ska till på måndag, han kommer en gång i månaden så trivs hästen med honom (mamma har redan tittat en gång och han fick visst godkänt av henne ;)) så följer vi säkert upp med koll där nån gång om året.

Fö är hästen genomkollad av vet innan så där ska inte vara några "veterinära" problem i kroppen sas, jag skulle aldrig bara ta ut en massör till min spända häst och tro allt blir fint. Så gjorde jag med min förra tävlingsponny och allt "blev fint" tills hon var så mjuk och välriden att hon drog på sig belastningsskador eftersom hon i grund och botten haft en knäledsinflamation alla år :cry:

Jag brukar säga så här..
En häst som har kraftiga spänningar och den behöver regelbunden massage är de något fel på..
Kolla igenom utrustningen, hur rider ryttaren osv... för det är icke normalt med konstant spända muskler.
Ju mer vältränad en kropp bli ju mer avslapplade och starkare muskler skall de ju bli=)
Och en inflammerad muskel är det totalförbud att massera på om man inte vill ha en 10 gångare sjukare häst!

Många masserar hästar utan ens ha en aning om vad de pysslar med och vad den muskel de knådar på har för funktion på hästens kropp.

Man ska inte massera om man inte vet hur man gör för de kan göra mer skada än nytta!
Att massera lätt in linement är inte massage..massage är när amn går djupare in på varje musklel och då krävs det en utbildad massör som vet vad den ska känna efter och vart framförallt och hur!:)

Mitt russ har haft en hel del problem .. många olika tränare har kört henne för balansering, vi har varit till veterinär, vi har åkt 60 mil tur och retur till annan vet., vi har haft ut massörer och kiropraktorer på henne .. och dom flesta har sagt ungefär samma sak.

Veterinären hemma sa; Vänster knä och höger kota fram.
Veterinären 40 mil söder sa; Höger bak knä.
Massören sa; Ländrygg, höger korsbensknöl, vänster bog.
En annan massör sa; Ländrygg, vänster bog.
Kiropraktorn sa; Roterade ländkotor, korsbensleden vänster sida, låst åt båda sidor nacke.
En duktig person vi känner sa; Låst i nacken, låst ländryggen.
Termografen behandlade henne med laser .. ärligt minns jag vet inte vart :o

Så alla sa ju samma områden ungefär .. personerna vi har haft ut på henne har ju självfallet behandlat henne själva och sedan gett oss order att underhålla med att massera med olika liniment ett visst antal gånger och dylikt. Jag är noga med att stretcha efter varje pass och jogga igång henne innan hårdare arbete. Ska även tillägga att vi var till vet. först och sedan på återbesök och klartecken att träna igen.

Folk har sagt till oss att vi inte skulle köpa henne då det inte var något att ha ungefär, nu den senaste tävlingen så sa folk till oss att; "F'n vad bra hon travar! Har aldrig sett henne trava bättre, ser så j'kla spänstig ut!" .. Vet ni hur roligt sådant är att höra!? Det är så J'VLA roligt att höra, att folk som inte trodde på henne inser att "ah .. ponnyn verkar ju f'n rätt bra ändå", vi har gett henne en chans att bli BRA, hon är inte helt OK ännu, men hon är MKT bättre än vad hon har varit.

Hon travar som en GUD, är hur rolig som helst att köra, tar verkligen tag i grejerna och älskar att springa, det är det bästa hon vet och hon gör det så bra.

Vi har underhållit med lite olika dressyrpass, skritturer i skogen under ryttare, tömkörning, bus i paddocken, stretching och en massa massage, lite varje dag, varannan dag, kiropraktorn sa även till mig att flytta på ryggraden åt både vänster och höger varje dag och sedan varannan dag och till sist någon gång i veckan .. hon kunde inte röra ländryggen alls åt vänster förut, det gick absolut inte, när kiropraktorn hade fixat till det så gick de ju galant.

Hennes ländrygg var förut lite "överbyggd", vi skulle kunna säga att den var öm och ansträngd, nu ömmar hon enbart om det varit kallt, regnigt och hon frusit då hon spänner sig och hon ser inte alls "överbyggd" ut längre på länden, inte spänd i musklerna.

Detta vart nog lite mkt surr .. hoppas någon har orken att läsa .. :eek:

Vill bara säja yippeee!! :banana: (peppar peppar ;))
Efter 2 behandlingar av kiropraktor och 4 massagebehandlingar har min häst nu varit fräsch i ridningen i ca 10 veckor! :banana::banana:
Hoppas nu bara att det håller i sej nu, håll tummarna! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar