Sv: Massage! Erfarenheter, resultat osv...
Mitt russ har haft en hel del problem .. många olika tränare har kört henne för balansering, vi har varit till veterinär, vi har åkt 60 mil tur och retur till annan vet., vi har haft ut massörer och kiropraktorer på henne .. och dom flesta har sagt ungefär samma sak.
Veterinären hemma sa; Vänster knä och höger kota fram.
Veterinären 40 mil söder sa; Höger bak knä.
Massören sa; Ländrygg, höger korsbensknöl, vänster bog.
En annan massör sa; Ländrygg, vänster bog.
Kiropraktorn sa; Roterade ländkotor, korsbensleden vänster sida, låst åt båda sidor nacke.
En duktig person vi känner sa; Låst i nacken, låst ländryggen.
Termografen behandlade henne med laser .. ärligt minns jag vet inte vart
Så alla sa ju samma områden ungefär .. personerna vi har haft ut på henne har ju självfallet
behandlat henne själva och sedan gett oss order att underhålla med att massera med olika liniment ett visst antal gånger och dylikt. Jag är noga med att stretcha efter varje pass och jogga igång henne innan hårdare arbete. Ska även tillägga att vi var till vet. först och sedan på återbesök och klartecken att träna igen.
Folk har sagt till oss att vi inte skulle köpa henne då det inte var något att ha ungefär, nu den senaste tävlingen så sa folk till oss att; "F'n vad bra hon travar! Har aldrig sett henne trava bättre, ser så j'kla spänstig ut!" .. Vet ni hur roligt sådant är att höra!? Det är så J'VLA roligt att höra, att folk som inte trodde på henne inser att "ah .. ponnyn verkar ju f'n rätt bra ändå", vi har gett henne en chans att bli BRA, hon är inte helt OK ännu, men hon är MKT bättre än vad hon har varit.
Hon travar som en GUD, är hur rolig som helst att köra, tar verkligen tag i grejerna och älskar att springa, det är det bästa hon vet och hon gör det så bra.
Vi har underhållit med lite olika dressyrpass, skritturer i skogen under ryttare, tömkörning, bus i paddocken, stretching och en massa massage, lite varje dag, varannan dag, kiropraktorn sa även till mig att flytta på ryggraden åt både vänster och höger varje dag och sedan varannan dag och till sist någon gång i veckan .. hon kunde inte röra ländryggen alls åt vänster förut, det gick absolut inte, när kiropraktorn hade fixat till det så gick de ju galant.
Hennes ländrygg var förut lite "överbyggd", vi skulle kunna säga att den var öm och ansträngd, nu ömmar hon enbart om det varit kallt, regnigt och hon frusit då hon spänner sig och hon ser inte alls "överbyggd" ut längre på länden, inte spänd i musklerna.
Detta vart nog lite mkt surr .. hoppas någon har orken att läsa ..