Maskfråga igen, nedsmittad hage men ingen möjlighet att byta

Alexandra_W

Trådstartare
Min vinterhage är ju uppenbarligen ett parasitparadis - tyvärr. valacken tycks tämligen immun, men lilldamen (2 år) stod både förra våren och nu i vår med ca 1200 EPG blodmask, i år drog hon till med bandmask med.. =/

Det är bara ett litet problem.. Eller två rättare sagt..

Det första är att all vår annan mark är utlånad, det i sig är inget problem då det bara krävs ett ord för att ta tillbaka den eller delar av den. Värre är dock att grannen, som är den som lånar den, plöjde upp rubbet förra året. Dvs även betet.. Så det lär inte kunna gå några hästar där till vintern om jag inte vill ge lerklafs en helt ny dimension.. Enligt grannen (och jag tror honom) så krävs det iaf ett år för att få såpass mycket ny grässvål att den håller för någonting. Jag hade någon vild ide om att kunna släppa dem på stubben efter att han tagit in havre och halm, men det avrådde han å det bestämdaste ifrån iaf tills tjälen lagt sig, eftersomd en inte håller för hästarna under höst och vår.

Han hade ingen av sin egen mark sådär på rak arm jag kunde få 'förstöra' heller (för förstörd blir den när hästar klampar runt där höst och vår, det är ju tyvärr oundviktligt att iaf delar av den blir söndertrampad). Dessutom är hans mark utan undantag taggtrådsstängslad, och det är rostig gammal taggtråd. Och även om jag sätter el innanför så vill jag helst inte ha dem bakom taggtråd..

Så då har jag valet att offra betet, vilket känns jäkligt synd, eller använda vinterhagen en säsong till.

Så då kommer följdfrågorna: HUR illa blir det för HÄSTARNA om jag använder den, men avmaskar kontinuerligt fram tills tjälen går i? Det växer alltså gräs i den så de kommer knapra i sig maskar de små liven =/ Gör det någon skillnad om jag släpper får på den under sommaren så det betas ner?

Sen kommer vi till nästa problem.. Jag har turbobete, synnerligen kraftigt klöverbete som mer än väl födde digivande sto. Suveränt bra för skrangliga unghästar och svårfödda stackare. Mindre bra för förtidspensionärer och en unghäst som plötsligt blir trind på luft :crazy: Jag brukar ta in dem 4-8 timmar dagtid för de ska slippa värsta insektsplågan (som är stor här). I sommar jobbar jag dock så att det finns en överhängande risk att tiden inne blir 8-10 h istället, oavsett väder. Eller ute bland insektseländena (vilket ger hysteriska hästar som springer runt runt i hagen för att bli av med odjuren). I vinterhagen finns en lösdrift..

Så jag skulle ju gärna, för att slå två flugor i en smäll, låta hästarna gå i anslutning till lösdriften på dagarna. Dels så de kan gå undan insekterna, dels så de inte kan proppa i sig massa klöver heela dygnet, och därmed förhoppningsvis hålla vikten nere. Men då är de ju i vinterhagen och äter gräs ännu mer (dvs även sommaren). Och om jag då avmaskar hela grässäsongen, riskerar jag att smitta ner betet (som är i det närmaste parasitfritt) då?

Alternativet är ju att försöka begränsa av den del av vinterhagen så de bara får lösdriften och en liiten rasthage och mocka den så gott det går. Det är ju bäst parasitmässigt, men det bär mig emot att de ska få bara en liten fålla plus lösdriften?

Någon som orkat läsa, hängt med och har svar?

/Alexandra - milt sagt villrådig.. fasiken vad mycket enklare det var på den gamla goda tiden när man inte hade en aning om någonting :devil:

Sv: Maskfråga igen, nedsmittad hage men ingen möjlighet att byta

Men du... V är väl relativt ren? Jag tror inte din hage ÄR så farlig, utan att din plutta är en sån som kommer dras med mycket mask ett tag framöver. Hon har helt enkelt fått i sig så mycket under första tiden att hon har så det räcker och blir över.

V hade 60 EPG nu. I somras/tidig höst 0 (då hade Kele 50 EPG). Allt gäller blodmask.

Vision har tidigare haft 'ingen' eller 'väldigt liten' förekomst av blodmask (inte fått EPG förr ju).

Kele hade 1200 EPG blodmask i feb 03, och 1200 nu i mars 05 (plus bandmaskäggsförekomst).

Så Vision verkar tämligen 'immun' ja.

Men Kele måste ju fått i sig masken någonstans ifrån, och jag kan inte se annat än vinterhagen? Och hon lär ju hela tiden smitta vinterhagen?

Enda andra stället jag kan se hon fått mask (vilket inte alls är otroligt) är när hon och Kikis gick hos hingsten i..ehh..tre veckor eller vad det var. Men hon lär ju smittat vinterhagen med det eftersom jag inte blir AV med det, och det går bra om jag maskar, släpper på bete och sen så länge de är kvar på betet så håller hon sig 'lågt'. Men efter en höst i vinterhagen så på våren så är det kört igen. Och det hamnar ju sas i vinterhagen? (om nu inte alla maskuslingar dör under vintern och hon inte hinner sprida några på hösten?). Jag tig ju tyvärr inte uppföljande prov senhösten 04, DU avrådde mig ju och tyckte det var onödigt :devil: så vet inte hur hon såg ut i höstas.

Men utveckla gärna, jag är ju väldigt glad om vinterhagen är okej. Den var garanterat parasitfri 2001. Jag flyttade hit 1 januari det året, med Nickis och Vision, båda maskfria. Sen kom C maj 01, garanterat inte maskfri, men hon avmaskades samma dag hon kom (och i samråd med veterinär en vecka senare med, första gången med banminth och sen med ivomec). Sen avmaskad enligt schema ända tills hösten då gräset slutar växa. Betet parasitfritt (2001). Betet vilade 2002.

Sen kom B hösten 2002, hon har aldrig gått på betet men i vinterhagen. Ska vara avmaskad 'enligt boken'. Ingen aning om det stämmer men ingen anledning att misstro (samma ägare som till E som är här nu och som ju rutinavmaskades innan hon åkte eftersom äg alltid avmaskar hästarna innan de ska åka nånstans).

Sen i dec kom Kikis, avmaskad med Cydectin. Avmaskades samma dygn hon fölade och sen avmaskad ihop med K & V helt enligt bok. B avmaskades inte ihop med dem men hon gick i egen hagen. Den hagen ingår dock nu i vinterhagen.

Hänger du med? ;)

Sen var Kikis & Kele hos hingsten i tre veckor. Och den sommaren (2003) klantade jag mig lite och växlade frekvent mellan vinterhagen och sommarhagen på sommaren. Trots detta tycks betet hållit sig parasitfritt.

Så jag TYCKER inte att det borde vara så illa somd et verkar i vinterhagen, men den är aldrig mockad (och går inte att mocka), och på 'toaletterna' är det rejäla högar (å andra sidan äter de ju inte gärna där).

Men var fasiken kommer Keles mask ifrån då? Och om hon så 'hämtade' den på hingsstation, så måste den ju smittat vinterhagen eftersom jag inte blir AV med eländet?

Hur tycker du jag ska lösa hagproblemet då? Hur vansinnigt är det att 'blanda' sommar och vinterhage (dagtid vinter, natt sommar), och avmaska enligt intervall med ivermektin (Equimax sista) tills det är sluuut på gräs alt tjäle? Förutom det blir dyrt och mycket maskmedel i de små magarna?

Glömde en fråga: och NÄR ta nästa träckprov?

Kan du inte helt enkelt sätta staket runt toaletten? Maskarna kan väl inte förflytta sig så långt? Och försöka ta bort bajset i resten av hagen. Jag vet inte.
Jag upptäckte själv i dag att bonden jag arrenderar mark av inte vill att jag tar bort hans staket med taggtråd i hagarna utan jag får sätta mitt staket innanför. Det har jag gjort i en hage med en taggtråd och restan trästaket, men nu måste jag flytta med alla mina pinnar från det ena stället till det andra och jag får inte ta bort hans tråd. I morgon ska vi bygga staket och öppna till en av de andra hagarna. tur för mina plaststolpar!

Enya skrev:
Kan du inte helt enkelt sätta staket runt toaletten? Maskarna kan väl inte förflytta sig så långt? Och försöka ta bort bajset i resten av hagen. Jag vet inte.
Jag upptäckte själv i dag att bonden jag arrenderar mark av inte vill att jag tar bort hans staket med taggtråd i hagarna utan jag får sätta mitt staket innanför. Det har jag gjort i en hage med en taggtråd och restan trästaket, men nu måste jag flytta med alla mina pinnar från det ena stället till det andra och jag får inte ta bort hans tråd. I morgon ska vi bygga staket och öppna till en av de andra hagarna. tur för mina plaststolpar!

Om de bara hade EN toalett så ;) Maskar har GOD krypförmåga, men om det bara gäller uppåt eller sträckor med vet jag inte, men smittan finns ju inte bara där 'toaletterna' är tyvärr.

hmmm
Du funderar rätt bra själv och jag är inte sådär jättehaj på maskars krypförmåga.
MEN! Jag kan kanske kasta om ditt tänkesätt lite?
Varför inte hitta ett sommarbete någon helt annanstans? Alltså använd sommarbetet en vinter (eller hur du hade tänkt det, jag vet inte.) och släpp hästarna någon helt annanstans på sommaren. Du hade ju redan funderat lite på det, men du kanske skall bredda letandet efter bete?

Om jag förstått det rätt så är det inte de utskitna maskarna som är problemet utan äggen. Det är dom som man vill förhindra hästen att få i sig.

snofflan skrev:
Om jag förstått det rätt så är det inte de utskitna maskarna som är problemet utan äggen. Det är dom som man vill förhindra hästen att få i sig.

Mm, men det är de utskitna maskarna som producerar äggen ju. Det går ju 'runt' det där. Hästen äter ägg med gräset, ägget utvecklas i hästen och ut kommer en mask(larv). Som lägger nya ägg. och de kan tydligen krypa rätt så bra de små rackarna.

Så det ena ger liksom det andra..

emindy skrev:
hmmm
Du funderar rätt bra själv och jag är inte sådär jättehaj på maskars krypförmåga.
MEN! Jag kan kanske kasta om ditt tänkesätt lite?
Varför inte hitta ett sommarbete någon helt annanstans? Alltså använd sommarbetet en vinter (eller hur du hade tänkt det, jag vet inte.) och släpp hästarna någon helt annanstans på sommaren. Du hade ju redan funderat lite på det, men du kanske skall bredda letandet efter bete?

Det finns tre saker som talar emot det.

1. Det är sjukt mycket broms här och JAG är en sådan där kinkig hästägare som vill att mina hästar ska kunna komma undan det på annat sätt än att springa runt, runt i hagen för att slippa det. Så då blir det endera bete där de tar in under värsta timmarna (ngt sådant vet jag inte, förutom mitt då), eller bete med lösdrift (sådant vet jag inte heller men det borde väl gå att hitta)

2. Jag bor in the middle of nowhere så det blir isf minst 6 mil tur och retur att åka till hästarna. Varje dag. Med dagens bensinpris blir det svindyrt. Plus beteskostnaden. Det är inte ekonomiskt försvarbart liksom.

3. Det största problemet med det där =/ Det är ett helt företag att ta sig ut till sommarbetet på vintern. Det ligger i och för sig inte långt från gården, men det är endera 300 meter i djupsnö över plöjd åker, eller 400 meter i djupsnö längs en smal 'traktorväg' med rostig taggtråd på båda sidorna (dvs jag leder ogärna båda hästarna samtidigt på den vägen), och sen 100 meter över en åker, i samma djupsnö. Det är massor med fält och åkrar åt det hållet, men sommarbetet ligger som en egen liten grön ö mitt i, eftersom jag ville ha med träd och skog.

Annars har jag hur många hektar som helst med bete hos pappa, parasitfritt dessutom. Det är dock 5 mil dit enkel väg =/

Men jag har alltså inte tänkt att inte använda sommarbetet nu i sommar, utan det är vinterhagen och hur använda den/inte använda den jag funderar över. Läs om så blir det nog klarare, hoppas jag. Det är lite trassligt att hänga med i svängarna ibland =)

Senast ändrad:

Jag läste någonstans att det kunde hjälpa med att växelbeta med får eller kor och det har du ju varit inne på. Det kan du ju göra nu i sommar. Finns det en möjlighet att dela av vinterhagen så att den visserligen blir mindre till näsa vinter, men en del får vila och parasiterna dör. Sedan nästa sommar släpper du till får igen och näasta vinter låter du den andra delen av hagen vila. Det borde väl hjälpa?
Det är kul att läsa dina funderingar för du funderar så mycket =)!

Hästarna får visserligen en mindre hage, men om du nu har en så stor hage som jag har förstått att du har så tar nog inte hästarna så stor skada av att ha "normal" hage två vintrar?

Det här lär knappast hjälpa dig, men jag läste någonstans för ett bra tag sedan att man räknar med 2 års avmaskningsprogram för att få en parasitfri häst, helt enkelt för att man kommer åt de "aktiva" parasiterna i varje sväng, medan de "latenta" (i brist på bättre ord, "inaktiva" kanske?) inte påverkas. Man har då gett utrymme åt dessa att gå vidare till aktivt stadium, varpå man avmaskar igen och samma sak händer. Det skulle då ta 2 år innan man har kommit "igenom" hela "besättningen".

Enya skrev:
Jag läste någonstans att det kunde hjälpa med att växelbeta med får eller kor och det har du ju varit inne på. Det kan du ju göra nu i sommar. Finns det en möjlighet att dela av vinterhagen så att den visserligen blir mindre till näsa vinter, men en del får vila och parasiterna dör. Sedan nästa sommar släpper du till får igen och näasta vinter låter du den andra delen av hagen vila. Det borde väl hjälpa?
Det är kul att läsa dina funderingar för du funderar så mycket =)!

Hästarna får visserligen en mindre hage, men om du nu har en så stor hage som jag har förstått att du har så tar nog inte hästarna så stor skada av att ha "normal" hage två vintrar?

haha, det är alla andra som tycker hagen är stor, inte jag ;)

Problemet med att dela av den är att det är svårt att dela den på två utan att den ena delen blir bara kuperad och 'stock och sten' och den andra platt. Det år de får platt är ju ingen fara, men det är värre den vintern de bara kan gå i branter fulla med sten. Jag har varit och gjort våröversynen av stängslet för att slå på elen idag och stod faktiskt och funderade på hur man ev skulle kunna dela av den i två delar men hur jag än försökte dela så blir det knasigt.

Bästa förslaget jag kom på var att dela av vallen till en hage och dra in lite i skogen med så de har skog. Då har de ju yta att springa på med, även om de får (med mina mått mätt) liten hage. Problemet är att vallen blir vattensjuk deluxe vår och höst. Det blir sällan skådat gyttjebad där (den har bäckar på 2 sidor, och allt smältvatten från branterna ligger ner på den), och då blir jag tvungen att ta bort dem därifrån höst och vår, och då kom ju frågan var fan ska de gå DÅ då?

Andra avdelningsförslaget jag kunde komma på var att dela av så de har den del av hagen såm går bakom stallet samt runt ladugården. Fast då blir det minihage iom att det står en stor jäkla ladugård mitt i.

Så just nu är jag faktiskt inne på att helt sonika strunta i alltihop, låta dem gå på betet nattetid och i vinterhagen dagtid (för att komma åt lösdriften och för att banta dem lite) och avmaska istället. Och så får jag ta vilandet av vinterhagen höst - vinter - vår 2006 istället. :crazy:

Men lägger maskarna fortfarande ägg när de inte längre är i hästen?

Senast ändrad av en moderator:

snofflan skrev:
Men lägger maskarna fortfarande ägg när de inte längre är i hästen?

Äggen kommer ut med träcken, sen utvecklas äggen till larver, hästarna får i sig larverna med gräset och så utvecklas larverna lite till i hästen och lägger ägg. Som kommer ut med träcken, utvecklas till larver.. You get the picture.
Tänk ägg kommer UT och larver som kommer IN. Det är en ständig process.

Äggen läggs i hästen, men det är larverna som blir maskar som lägger äggen. Och larverna äter hästen via gräset.

MrsScabtree skrev:
mockar du hagen?

Nej, det är inte möjligt. Större delen av hagen är branter med massa sten, och skog/sly. Där får man inte upp bajset. på de plana ytorna brukar jag försöka rensa toaletterna en gång per år, men hagen är för stor för att det ska gå att mocka regelbundet, det är ett heltidsjobb att skena runt med skottkärra där tyvärr.

Jag har ju en fråga kvar som jag GÄRNA skulle ha svar på om någon vet:

1. Hur mycket förstör/smittar jag ned betet om jag i sommar blandar sommarhage (parasitfri) och vinterhage (inte parasitfri), men avmaskar enligt intervall från innan grässäsongen har börjat tills efter den är slut? Kommer jag då att smitta ner betet med, eller håller avmaskningarna smittan i schack?

jag är lite osäker på detta men jag tror (om jag kommer ihåg rätt) att cydectin och ivomecbaserade preparat angriper masken på samma sätt, dessutom går det diskussioner om att ivermectin börjar visa resistens mot blodmask men man är inte säker ännu. Kolla upp cydectin/ivomec och testa isf till att byta till ett annat angripssätt. Kan kolla upp det hela i mina papper senare, men nu ska vi ut i skogen och träna eller så kanske någon annan vänlig själ här på forumet vet mer säkert.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Nyss kom träckprovssvaret på mail. Och Kele har 400 EPG blodmask, Vision har 60 EPG. Och JAAAAAAAAAAA!!!! ÄNTLIGEN! Innan ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 984
Senast: Zebung
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 828
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama