Maskfråga igen, nedsmittad hage men ingen möjlighet att byta

Sv: Maskfråga igen, nedsmittad hage men ingen möjlighet att byta

Hur stor hage rör det sig om? Vi har en sån hage, alltså en jättestor vinterdel bestående av både skog och fält, och sen till sommaren öppnas ytterligare fält och lite skog i samma hage. Det blir en bautahage och vi har superlågt parasittryck.

Magdalena skrev:
Hur stor hage rör det sig om? Vi har en sån hage, alltså en jättestor vinterdel bestående av både skog och fält, och sen till sommaren öppnas ytterligare fält och lite skog i samma hage. Det blir en bautahage och vi har superlågt parasittryck.

Oj, ja hur stor är den? Inte vet jag? ;)

Du kommer inte ihåg hur det såg ut när du var här? Vinterhagen är ju likadan, betet är dubbelt så stort som när Cactus gick där.

Men hur stort det är, gah jag är hopplöst på sånt, och kan inte uttala mig i termer som 'stort' eller 'litet' heller eftersom jag jmf allt med bautahagarna hos pappa (som året runt roterades, dvs det fanns ingen specifik sommar/vinterhage men det var så grymt mycket mark att om man ville kuna man ge dem ny hage varje årstid i två år utan att hamna i samma hage igen.)

Men hmm, jag får försöka måtta..

Men om vi låtsas att hagen är liten, hur blir det då? (För att ha något att utgå från).

Jag kan ju dessutom göra delen de går i i vinterhagen just LITEN om jag vill, så de bara får lösdriften plus en minihage där (typ 50 *200 meter, med en lösdrift mitt i som tar plats)

belzebub skrev:
jag är lite osäker på detta men jag tror (om jag kommer ihåg rätt) att cydectin och ivomecbaserade preparat angriper masken på samma sätt, dessutom går det diskussioner om att ivermectin börjar visa resistens mot blodmask men man är inte säker ännu. Kolla upp cydectin/ivomec och testa isf till att byta till ett annat angripssätt. Kan kolla upp det hela i mina papper senare, men nu ska vi ut i skogen och träna eller så kanske någon annan vänlig själ här på forumet vet mer säkert.

Vad hade det med min fråga att göra? Det är inte ivermektinresistenta maskar, det är jag säker på (eftersom jag avmaskat dem ner till parasitfria)

Utan jag kan inte se de på annat sätt än att boven är vinterhagen som de knaprar mask i (och smittar ner under senvintern ivf) eller att lilladamen har en ganska stadig maskbörda att bli av med som kommer ta år.

En till fråga har jag ju..

När det är vinter och snö och kallt, och hästarna skiter ut maskägg med träcken. Dör de, eller ligger de kvar och utvecklas sedan när de blir varmare?

I korthet, överlever de som hamnar OVANPÅ snön när det är vinter och kallt?

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Nyss kom träckprovssvaret på mail. Och Kele har 400 EPG blodmask, Vision har 60 EPG. Och JAAAAAAAAAAA!!!! ÄNTLIGEN! Innan ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 984
Senast: Zebung
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 828
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama