Nu kan jag vara felinformerat, men är det inte så att träckprov för bandmask kan vara missvisande och att de gärna förordar blodprov?

(det kanske är blodprov du tagit?)

Diagnostik av bandmask är generellt än så länge inte så sensitivt. Om man hittar ägg kan man vara säker på att hästen har bandmask, men om man inte hittar ägg kan man inte vara säker på att de inte har det.

Blodprov eller spottprov som det nu också finns påvisar antikroppar mot bandmask. Här är problemet att man kan hitta antikroppar flera månader efter att hästen har haft bandmask så det säger egentligen inte så mycket om situationen här och nu men kan användas till att konkludera att flocken/gården har haft tillfälle med bandmask.
Som en forskare en gång sa, egentligen är det mest säkra sättet att diagnosticera bandmask på individniveau att avmaska och se vad som kommer ut… Dock debatteras det fortfarande om hur skadlig bandmasken egentligen är.

@Maria_81: Det finns många orsaker till att en häst magrar av som inte hänger ihop med parasiter, så om där inte är hittat några bandmaskägg kan du fortfarande inte vara säker på att den inte har bandmask men du kan var relativt säker på att den inte har jättemånga bandmaskar och det borde därför heller inte vara det som gör att den magrar av. Oavsett så är det omöjligt att ställa en diagnos till avmagring över nätet, kontakta en duktig veterinär som får gå igenom hästen från topp till tå. :)

Tråden handla om blodmask, vi behöva inte ditt föraläsning.
BS! Equimax och dom andra foratag skulle inte riskera ett stor skada stånd stämning med falsk reklam och FASS är det som gäller har i Sverige. Jag leta mer på dom än non forum expert.

Troxel

Användaren "Madick" är en av de mer kunniga inom parasitlogi i Sverige och arbetar med information om just parasiter, smittspridning/smittbekämpning, träckprov och avmaskning. Veterinärer hänvisar ofta frågor till sådana som Madick. Hon är en enorm tillgång och resurs i frågan och ingen "forumförståsigpåare".

@Madick Men om man då avmaskat med Banminth dubbel dos mot bandmask för hästen påvisar symptom måste man då ta dubbel dos igen efter 4 veckor osv osv över hela sommaren?

Troxel

Användaren "Madick" är en av de mer kunniga inom parasitlogi i Sverige och arbetar med information om just parasiter, smittspridning/smittbekämpning, träckprov och avmaskning. Veterinärer hänvisar ofta frågor till sådana som Madick. Hon är en enorm tillgång och resurs i frågan och ingen "forumförståsigpåare".

PM

@Madick Men om man då avmaskat med Banminth dubbel dos mot bandmask för hästen påvisar symptom måste man då ta dubbel dos igen efter 4 veckor osv osv över hela sommaren?
Om hästen har bandmask så använd ett medel med prazikvantel, dvs Droncit (enbart mot bandmask) eller Ivomec Comp/Equimax (om hästen även har blodmask). Banminth i dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar så då måste man upprepa, dock ungefär var 6e vecka.

Är lite trögfattad men om man nu avmaskar med Droncit så behöver man inte upprepa menar du? Min veterinär skrev ut Banminth så det är vad jag har just nu. @Madick

Blodprovet är tyvärr inte heller helt ok eftersom det kan ge falskt positivt i sex månader. Det forskas på nya sätt att hitta bandmaskförekomst kan jag avslöja :-)
Om hästen har bandmask så använd ett medel med prazikvantel, dvs Droncit (enbart mot bandmask) eller Ivomec Comp/Equimax (om hästen även har blodmask). Banminth i dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar så då måste man upprepa, dock ungefär var 6e vecka.
Nu har vi i alla fall avmaskat hästarna med Noromectin, det var vad vår veterinär skrev ut åt oss. :up: Måste dom då avmaskas igen om 8 v eller? :)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 497
Senast: SiZo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka