Mask i ägg???

Sv: Mask i ägg???

KL
Jag har råkat koka kyckling när ett ruvat ägg
av misstag kom med konsumtionsäggen.
Jag är mer orolig för Salmonella än mask i äggen.

Var det inte det amerikanska livsmedelsverket som hade kommit fram till att i torkade livsmedel så var det väl ca 10% insekter som följde med? :angel: Som sagt, för att inte tala om alla möjliga små djur och odjur man får i sig genom bär, frukt och grönt. :d

Insekter = 80% rent protein. :idea:

Så du har aldrig sett som en liten blodklump i äggen??

Emryot finns ju där direkt, men börjar inte växa förrän ruvning..
Fast blodfläckar finns ju även i ägg från "fabrikshöns" som lever sitt korta producentliv utan att ens ha sett en tupp på bild. Jag tycker det är vanligt förekommande hos just bruna ägg, men det beror nog på att de är svårare att genomlysa än vita ägg. :cool:

Blodklumpar i ägg är just det, blodklumpar. Har inget med kycklingar att göra.

Jag har heller aldrig upplevt mask i ägg, trots att vi käkar massor av egenproducerade av utehöns. Vi har inte märkt något i vare sig slaktkroppar eller hönsavföring heller. Med tanke på allt annat lattjo man får i sig här, så känns risken inte mycket att hänga upp sig på. :)

LIA

Skulle käka ett ägg för en timma sedan som till mitt stora förtret innehöll en mask.. fi fan. Så nog stämmer det att ägg kan innehålla mask. Den verkade vara ganska lång och satt fast i äggvitan, tur iaf att jag upptäkte det. Men jag kan lova att matlusten försvann illa kvickt. Hujja. Jag måste haft en jäkla otur med tanke på hur ovanligt det verkar vara.

Om man nu skulle få spolmask i äggen borde man väl nån gång se dem i hönsbajset, tycker jag. Och det har jag aldrig gjort.

Har inte hönsen spolmask så har de ju inte.

Jag har sett ett ägg med spolmask i.
Det gick inte till den sockerkakan kan jag berätta.

kl

Enligt äggproducenterna och forskarna inom området jag har träffat finns masken eller dess ägg i jorden och frigående höns med tillgång till utevistelse (ekologiska) får i sig dem därifrån, de flesta utehöns lär ha spolmask. Det är en anledning till varför inte alla är överens om att ekologiska höns mår bättre än burhöns. I sällsynta fall kan masken klättra upp i äggledaren och på så vis kappslas in i ägget mellan vitan och gulan. I ett tillagat ägg är masken som nog de flesta förstår stendöd och därmed ett ofarligt "proteintillskott". Om man däremot ska äta rått ägg som t ex i spagetti carbonara kan det vara en bra idé att kolla lite extra för att se att det är maskfritt. Jag har själv aldrig varit med om mask i ägg men det jag har hört är att de är lätta att upptäcka.

//lilstar som glatt äter pasta carbonara med ekologiska ägg ett par gånger i månaden åtminstone :d

Skulle käka ett ägg för en timma sedan som till mitt stora förtret innehöll en mask.. fi fan. Så nog stämmer det att ägg kan innehålla mask. Den verkade vara ganska lång och satt fast i äggvitan, tur iaf att jag upptäkte det. Men jag kan lova att matlusten försvann illa kvickt. Hujja. Jag måste haft en jäkla otur med tanke på hur ovanligt det verkar vara.

Du tror inte att det var den där äggsnodden eller vad det heter?

kl

Har sett i dagstidningar flertalet artiklar där folk hittat maskar i äggen, så nog händer det allt. Dock har maskarna sett riktigt stora ut så det är nog inget man inte missar. Otrevlig upplevelse är det nog iaf.

Hur ser ett kycklingembryo ut?

agg.jpg

Ett befruktat ägg ser ut som på bilden ovan, men har det stått i rumstemp/blivit varmt under några dagar så kan själva kycklingen börja utvecklas och då kommer det att synas en liten fosterklump och småningom att finnas ett "spindelnät" av blodådror där istället för den "bullseye" som syns i nedre kanten av gulan lite till höger innan fosterutvecklingen kommit igång.

Äggsnodd syns lite av på båda sidor om gulan, mot skalet till.

Hm, jag hade då inga blodklumpar innan hönorna fick tuppsällskap. Nu är ca hälften av äggen innehållande en "blodklump". jag har då tagit för givet att det är befruktade ägg. Men då ingen av hönorna behagar ruva så blir det inte mer än så..

Det behöver inte alltid vara en blodklump. Det kan vara en pigmentprick (som våra leverfläckar), eller prick av mineral eller protein.

Sedan (kanske ngn har skrivit) så får inte innehönor spolmask. De behöver gå ute och få i sig , om jag inte minns fel, ex daggmask, som kan sprida spolmask.

Tycker absolut inte du ska köpa ägg från affären när du har så bra grannar! Burhönorna har det verkligen inte bra. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka