Mask i ägg???

Sv: Mask i ägg???

Jag har haft höns i många år har aldrig sett mask i ägg.
Det finns visst avmaskning för höns ,
Jag köpte till grisar en gång då gick det till höns.
Så det finns

Jag har haft höns i många år har aldrig sett mask i ägg.
Det finns visst avmaskning för höns ,
Jag köpte till grisar en gång då gick det till höns.
Så det finns

Vad var det för medel? Sidan jag länkade till (SVA - Statens Veterinärmedicinska Anstalt) säger att det inte finns några medel som är till för höns.

Nu är det väldigt många år sedan jag hörde om det och jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men jag har för mig att hönsägaren hade inte varit den som plockat äggen utan nån annan... Nu kommer jag inte ihåg om det var fullt utvecklad kyckling eller så, men det var annat inehåll i ägget än det skulle vara iaf...

Jag har aldrig nånsin hört talas om mask i ägg och förresten, det finns mycket värre saker vi sätter i oss utan att veta om det. Ärter kan innehålla mask, mjöl, gryn, osv. är det inte ovanligt att man kan hitta döda larver i paketen på om man letar jäkligt noga. Inga av dom "husdjuren" är farliga att äta och märks inte efter tillagning. För övrigt innehåller vi nog också lite kreatur lite till mans utan att reflektera över det.

Ät, drick och var glad!:p

Samma färg som äggvitan också.

Om man nu skulle få spolmask i äggen borde man väl nån gång se dem i hönsbajset, tycker jag. Och det har jag aldrig gjort.

Är det inte så att vi äkta lantisar äter allt som inte biter oss först?:d :angel:

En och annan larv i tex sallad skulle jag inte avlida av. Men så fort det handlar om kött eller fisk blir det riktigt osmakligt. Hittade larver i kungsfisk (tror jag det var) som jag köpt på ica. Rättare sagt parasiter, inte mask som berodde på föruttnelse. Men det var lika äckligt för det.

Haha, det var en bra strategi! Nästa gång nån frågar vad jag äter ska jag säga så.

:rofl:

För inte tala om alla konserveringsmedel och tillsatser som man stoppar i sig. Jag har hittills aldrig råkat ut för spolmask och ätit ägg från höns från mamsens gård...

För inte tala om alla konserveringsmedel och tillsatser som man stoppar i sig.
Vi kommer att bli den sista generationen på jorden, för vi kommer aldrig att kunna ingå i kretsloppet så mycket hormoslyr, kreosot, arsenik, konserveringsmedel och annat som vi stoppar i oss.:cool:

Det är en skröna(tyst nu tack, jag vill inte veta) :mad:

Skojar du? Som Ciila skriver, det syns inte att de är befruktade om man tar äggen innan de är ruvade.

Så du har aldrig sett som en liten blodklump i äggen??

Emryot finns ju där direkt, men börjar inte växa förrän ruvning..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka