Mash med mindre socker?

Newbee

Trådstartare
Hej!

Ni som fodrar med mash, vilket märke har ni? Tex Kraft, Pavo etc.. Innehåller någon ni använder mindre socker?
Eller finns det något annat bra å ge kolikkänslig häst?
 
Blanda lika delar (i liter, ej kg!) betfiber och vetekli samt 1-3 dl linfrö. Tillsätt eventuellt örter, tex anis, rosmarin, mynta och/eller kamomill. På med varmt vatten och låt svälla och kallna.

Det är den mest hälsosamma varianten av mash

Jag håller med dig @Centaur. Varför köpa dyrt och mindre hälsosamt när det är så lätt att göra själv?
Detta var vad man gav ston som precis fölat eller hästar som varit ute och jobbat och var blöta, kalla eller uttröttade av någon anledning. Som ett "pick-me-up".

Tänk bara på att vissa örter är dopingklassade (till TS).
 
Hej!

Ni som fodrar med mash, vilket märke har ni? Tex Kraft, Pavo etc.. Innehåller någon ni använder mindre socker?
Eller finns det något annat bra å ge kolikkänslig häst?

Jag använder betfibermix. 10% socker och 8.5 % stärkelse. Finns de med mindre socker men rysligt hög stärkelse och jag vill hålla ner både och.
 
Vitafor Derby innehåller 7,6% stärkelse och 10% socker, inget vetefodermjöl och sväller väldigt snabbt!

Jo, det var mellan den och betfibermix det stod och då de var ganska likvärdiga fick hästen välja. Han valde betfibermixen ;P Fast den sväller inte snabbt betfibermixen så där gillade jag vitafor bättre (kan vara rätt glömsk ibland...)
 
Jo, det var mellan den och betfibermix det stod och då de var ganska likvärdiga fick hästen välja. Han valde betfibermixen ;P Fast den sväller inte snabbt betfibermixen så där gillade jag vitafor bättre (kan vara rätt glömsk ibland...)
Misstänker att Betfibermixen innehåller mindre linfrökaka (minsta ingrediensen enligt deklaration), Vitafor Derby innehåller 10% och blir nog därför lite beskare i smaken, tredje största ingrediensen!
 
Misstänker att Betfibermixen innehåller mindre linfrökaka (minsta ingrediensen enligt deklaration), Vitafor Derby innehåller 10% och blir nog därför lite beskare i smaken, tredje största ingrediensen!

Kan säkert stämma. Jag försökte febrilt hitta något blött foder som skulle falla i smaken, och enda som gick ner var betfibermix. Det var en hit dock, och har funkat på fler hästar så nu kör jag det av gammal vana på alla som vägrar lucern. (Behöver eg bara något att blanda mineraler med)
 
Tycker ändå det bästa är att blanda själv om man är rädd för s+s. Vetekli innehåller 15% stärkelse men det är till viss del resistent stärkelse enligt det senaste jag läst och den innehåller ej socker. Betfiber innehåller ej stärkelse och max 5% socker. 5 dl vetekli väger ca 150 g, 5 dl betfiber väger ca 450 g. Förhållandet i vikt blir alltså 1-3.
Det ger enligt min snabba beräkning 22.5 g stärkelse och 22.5 g socker = 45 g s/s av 600 g = 7.5% s/s
Tillsätt linfrö och måltidens s/s innehåll blir ännu lägre. Har man en extremt känslig häst kan man också öka andelen betfiber.

Ingen kommersiell mash är såvitt jag känner till ens i närheten av att ha så bra värden. :)
 
Tycker ändå det bästa är att blanda själv om man är rädd för s+s. Vetekli innehåller 15% stärkelse men det är till viss del resistent stärkelse enligt det senaste jag läst och den innehåller ej socker. Betfiber innehåller ej stärkelse och max 5% socker. 5 dl vetekli väger ca 150 g, 5 dl betfiber väger ca 450 g. Förhållandet i vikt blir alltså 1-3.
Det ger enligt min snabba beräkning 22.5 g stärkelse och 22.5 g socker = 45 g s/s av 600 g = 7.5% s/s
Tillsätt linfrö och måltidens s/s innehåll blir ännu lägre. Har man en extremt känslig häst kan man också öka andelen betfiber.

Ingen kommersiell mash är såvitt jag känner till ens i närheten av att ha så bra värden. :)

Jag ogillar att behöva pytsa, och får ett högre kilopris om jag blandar enligt det receptet. Men jag ger ju inte för att just ge mash, utan för att ge nåt blött som de äter så jag är nöjd med att det är enkelt, billigt och äts. Dock fick IR-hästen aldrig äta betfibermix, men honom var jag rabiat med.
 
Tänkte också precis kli och så kan man väl ta i vad man tycker är bra mer, är väl bara kolla innehål i säcken. Ska nog göra det när mashen är slut
 
I mitt stall är vi några som ger krafts mash sensitive. Vet inte alls hur det ligger med sockret där. Men där är en häst som är väldigt kolik känslig och haft flera turer till klinik innan. Nu har det inte varit något sedan de började ge mashen.
 
Vad är egentligen definitionen på mash?

Själv blandar jag betfor (som numera innehåller 10% socker), sojamjöl och de minraler hästen ska ha till en blöt sörja. Räknas det som mash då? Eller är jag omodern och måste blanda i en massa andra grejer? :angel: :)
 
Haha. mash betyder väl ungefär gröt?
De flesta mash jag sett är baserade på vetekli, har betfiber i sig och sedan har de väl lagt till puffad havre och lite melass för att de ska se trevligt ut.
Är vad jag minns nu, men det är ju bara surfa in på en fodertillverkares sida och kolla innehållet ;)

Själv tänkte jag ha i vetekli, lite havre, torkad nypon och torkad morot i mashen jag gör själv sedan.
Soja blandar jag i innan blötläggning bara, lättare att dosera rätt mängd än om man har det ihopblandat..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 330
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp