Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här finns en sammanställning av ett antal mashprodukter!Hej!
Ni som fodrar med mash, vilket märke har ni? Tex Kraft, Pavo etc.. Innehåller någon ni använder mindre socker?
Eller finns det något annat bra å ge kolikkänslig häst?
Blanda lika delar (i liter, ej kg!) betfiber och vetekli samt 1-3 dl linfrö. Tillsätt eventuellt örter, tex anis, rosmarin, mynta och/eller kamomill. På med varmt vatten och låt svälla och kallna.
Det är den mest hälsosamma varianten av mash
Hej!
Ni som fodrar med mash, vilket märke har ni? Tex Kraft, Pavo etc.. Innehåller någon ni använder mindre socker?
Eller finns det något annat bra å ge kolikkänslig häst?
Vitafor Derby innehåller 7,6% stärkelse och 10% socker, inget vetefodermjöl och sväller väldigt snabbt!Jag använder betfibermix. 10% socker och 8.5 % stärkelse. Finns de med mindre socker men rysligt hög stärkelse och jag vill hålla ner både och.
Vitafor Derby innehåller 7,6% stärkelse och 10% socker, inget vetefodermjöl och sväller väldigt snabbt!
Misstänker att Betfibermixen innehåller mindre linfrökaka (minsta ingrediensen enligt deklaration), Vitafor Derby innehåller 10% och blir nog därför lite beskare i smaken, tredje största ingrediensen!Jo, det var mellan den och betfibermix det stod och då de var ganska likvärdiga fick hästen välja. Han valde betfibermixen ;P Fast den sväller inte snabbt betfibermixen så där gillade jag vitafor bättre (kan vara rätt glömsk ibland...)
Misstänker att Betfibermixen innehåller mindre linfrökaka (minsta ingrediensen enligt deklaration), Vitafor Derby innehåller 10% och blir nog därför lite beskare i smaken, tredje största ingrediensen!
Tycker ändå det bästa är att blanda själv om man är rädd för s+s. Vetekli innehåller 15% stärkelse men det är till viss del resistent stärkelse enligt det senaste jag läst och den innehåller ej socker. Betfiber innehåller ej stärkelse och max 5% socker. 5 dl vetekli väger ca 150 g, 5 dl betfiber väger ca 450 g. Förhållandet i vikt blir alltså 1-3.
Det ger enligt min snabba beräkning 22.5 g stärkelse och 22.5 g socker = 45 g s/s av 600 g = 7.5% s/s
Tillsätt linfrö och måltidens s/s innehåll blir ännu lägre. Har man en extremt känslig häst kan man också öka andelen betfiber.
Ingen kommersiell mash är såvitt jag känner till ens i närheten av att ha så bra värden.
Någon som provat St Hippolyt Glyx-Mash?
Spannmålsfri, stärkelse 4,1% och socker 5,0%
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Basfoder/Glyx-Mash.aspx