Mash med mindre socker?

Varför redovisar de inte mängden järn i sina foder?

Dom tillsätter inget (enligt lag måste endast tillsatser redovisas) men den är garanterat hög. Sist jag såg analys på det var det några hundra mg. Jag räknar på 700mg men ger det bara som krubbskrammel, ca 50g. Har faktiskt funderat på om dom medvetet uteslutit järn, iom att redovisar andra mikromineraler så dom har ju tagit analys på det.

Å andra sidan lär alla lusernbaserade produkter ligga på samma eller högre... Speciellt de med tillsatser.
 
Dom tillsätter inget (enligt lag måste endast tillsatser redovisas) men den är garanterat hög. Sist jag såg analys på det var det några hundra mg. Jag räknar på 700mg men ger det bara som krubbskrammel, ca 50g. Har faktiskt funderat på om dom medvetet uteslutit järn, iom att redovisar andra mikromineraler så dom har ju tagit analys på det.

Å andra sidan lär alla lusernbaserade produkter ligga på samma eller högre... Speciellt de med tillsatser.

Jag tycker det är så sjukt förvirrande. Känner ju också till hur lagstiftningen är men när man läser innehållsförteckningar som denna velar jag alltid på om det är total mängd eller om man ska utgå irrån att mikro är tillsatt mängd. Åh. Sen mtp vem som hänvisar till dem så tänkte jag onda tankar om att det var uteslutet pga att det var sjukt höga nivåer :o
 
Jag tycker det är så sjukt förvirrande. Känner ju också till hur lagstiftningen är men när man läser innehållsförteckningar som denna velar jag alltid på om det är total mängd eller om man ska utgå irrån att mikro är tillsatt mängd. Åh. Sen mtp vem som hänvisar till dem så tänkte jag onda tankar om att det var uteslutet pga att det var sjukt höga nivåer :o

Jag förstod inte det sista du skrev men visst är det fult, att dom plötsligt plockat bort järn ur listan.

Jag funderar på att köpa en hack och bara hacka mitt hö. Mycket lägre nivå, även om det är katastrofhögt egentligen (140mg).

Nästa sommar ska jag leta hö från kalkad mark... Tagit mikroanalys på 5 olika skördar i närområdet och alla har varit järnhöga.
 
Jag hörde om Agrobs på föreläsning av St Hippolyt, därav sista meningen.

Intressant m kalk! Min bonde från Trelleborg hade högst mangan. 35 mg/kg foder. Järn typ 18 mg/kg foder. TS 55 %. Tror det är rätt ok? Vad beror högst mangan på?
 
Jag hörde om Agrobs på föreläsning av St Hippolyt, därav sista meningen.

Intressant m kalk! Min bonde från Trelleborg hade högst mangan. 35 mg/kg foder. Järn typ 18 mg/kg foder. TS 55 %. Tror det är rätt ok? Vad beror högst mangan på?

Örk ja St. Hippolyt..
Men dom är bara generalagent i Sverige. Agrobs är ett eget märke.

Skön järnhalt! Mangan får du fråga @spaderÄss om :).
 
Någon som provat St Hippolyt Glyx-Mash?
Spannmålsfri, stärkelse 4,1% och socker 5,0%
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Basfoder/Glyx-Mash.aspx

Vi ger vår ponny denna efter att dottern ridit. Då vi kommit på att hon dricker lite dåligt ibland. Sedan så får hon lite belöning efter ridpasset.
Vi blandar så att det blir blaskigare än gröt. Hon sörplar då i sig iaf 1,5 liter.
Dock var det rätt dyrt 210kr för 5 kg.
Vår ponny får 11/2 dl blandat med ca 1,5 liter.
Det är låg socker och låg stärkelse som är bra för vår ponny som haft fång.
 
Vi ger vår ponny denna efter att dottern ridit. Då vi kommit på att hon dricker lite dåligt ibland. Sedan så får hon lite belöning efter ridpasset.
Vi blandar så att det blir blaskigare än gröt. Hon sörplar då i sig iaf 1,5 liter.
Dock var det rätt dyrt 210kr för 5 kg.
Vår ponny får 11/2 dl blandat med ca 1,5 liter.
Det är låg socker och låg stärkelse som är bra för vår ponny som haft fång.

Köpte precis, 335 kr/15 kg i säck. Såg att hink var snordyrt i jämförelse så det gick bort.
Har beställt mineraler i pulverform så jag ville ha nåt gott blött att blanda dessa med.

Å andra sidan ligger ju vanlig Betfor på 10% socker numera så kanske lika gärna kunnat ge det. Får prova mig fram, kan ev funka med melassfri också. Dock lär 15 kg mash räcka en halv evighet till mina 1 1/3 hästar (d-ponny och minishettis...)
 
Agrobs Alpengrön-mash :heart. Under 10% socker och stärkelse sammanlagt.

http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Artikel/Pferdefutter/AlpenGruen+Mash/?card=1169


"Ängsväxter", linfrökaka, äppelfiber, rödbeta, morot, palsternacka, kallpressad linfröolja, solrosfrön, nyponskal, kummin.

Finns många tyska webshoppar som levererar till Sverige numera.
Jag undrar om det inte var det märker vi försökte ta reda på ungefär vad "ängsväxter" innebar utan resultat.
Vi ville liksom veta vad för örter etc som st kunde finnas i men det var helt omöjligt.
Vet inte om jag är bortskämd men de flesta bönder jag pratat med brukar liksom kunna säga ungefär vad deras ensilage innehåller..
 
Jag undrar om det inte var det märker vi försökte ta reda på ungefär vad "ängsväxter" innebar utan resultat.
Vi ville liksom veta vad för örter etc som st kunde finnas i men det var helt omöjligt.
Vet inte om jag är bortskämd men de flesta bönder jag pratat med brukar liksom kunna säga ungefär vad deras ensilage innehåller..

Dom hade det utskrivet för typ 8 år sen, när jag började använda det till kaninerna. Det var en lång radda, artinventering på hävdad äng typ. Inte så mycket "örter", mest olika gräs och halvgräs. Dom svarade inte när du mailade eller?
 
Dom hade det utskrivet för typ 8 år sen, när jag började använda det till kaninerna. Det var en lång radda, artinventering på hävdad äng typ. Inte så mycket "örter", mest olika gräs och halvgräs. Dom svarade inte när du mailade eller?
Nej tyvärr inte och inte heller den som sålde kunde få tag på innehållet..
Det var dock inte på mashen utan något annat från dem.
 
Om man bara vill få hästen att dricka mer så kan man blanda 1-3 dl (beroende på hästens stl etc) av valfri pellets i ljummet vatten och låta dem dricka istället för att göra gröt.

Jag ger mina betfiberpellets. Det är betfiber utan melass, kryddat lite med örter för att ge mer smak. Hästarna dricker glatt upp sina hinkar, den stora 20 l och den lilla 10 l. Men funkar som sagt med vilken pellets som helst som smakar gott.
 
Om man bara vill få hästen att dricka mer så kan man blanda 1-3 dl (beroende på hästens stl etc) av valfri pellets i ljummet vatten och låta dem dricka istället för att göra gröt.

Jag ger mina betfiberpellets. Det är betfiber utan melass, kryddat lite med örter för att ge mer smak. Hästarna dricker glatt upp sina hinkar, den stora 20 l och den lilla 10 l. Men funkar som sagt med vilken pellets som helst som smakar gott.

Jag har samma erfarenhet. Mina får soppa tre gånger om dagen där de snarare suger i sig sina lucernpellets, kli och soja i en ordentligt vattnig soppa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 330
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp