mash betyder väl ungefär gröt?
Japp, det hette sörpa förr. Då var det typ hackad halm, gamla löv och korn som kokades ihop. Lite olika recept på olika ställen i landet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mash betyder väl ungefär gröt?
Agrobs Alpengrön-mash . Under 10% socker och stärkelse sammanlagt.
http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Artikel/Pferdefutter/AlpenGruen+Mash/?card=1169
"Ängsväxter", linfrökaka, äppelfiber, rödbeta, morot, palsternacka, kallpressad linfröolja, solrosfrön, nyponskal, kummin.
Finns många tyska webshoppar som levererar till Sverige numera.
Varför redovisar de inte mängden järn i sina foder?
Dom tillsätter inget (enligt lag måste endast tillsatser redovisas) men den är garanterat hög. Sist jag såg analys på det var det några hundra mg. Jag räknar på 700mg men ger det bara som krubbskrammel, ca 50g. Har faktiskt funderat på om dom medvetet uteslutit järn, iom att redovisar andra mikromineraler så dom har ju tagit analys på det.
Å andra sidan lär alla lusernbaserade produkter ligga på samma eller högre... Speciellt de med tillsatser.
Jag tycker det är så sjukt förvirrande. Känner ju också till hur lagstiftningen är men när man läser innehållsförteckningar som denna velar jag alltid på om det är total mängd eller om man ska utgå irrån att mikro är tillsatt mängd. Åh. Sen mtp vem som hänvisar till dem så tänkte jag onda tankar om att det var uteslutet pga att det var sjukt höga nivåer
Jag hörde om Agrobs på föreläsning av St Hippolyt, därav sista meningen.
Intressant m kalk! Min bonde från Trelleborg hade högst mangan. 35 mg/kg foder. Järn typ 18 mg/kg foder. TS 55 %. Tror det är rätt ok? Vad beror högst mangan på?
Någon som provat St Hippolyt Glyx-Mash?
Spannmålsfri, stärkelse 4,1% och socker 5,0%
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Basfoder/Glyx-Mash.aspx
Vi ger vår ponny denna efter att dottern ridit. Då vi kommit på att hon dricker lite dåligt ibland. Sedan så får hon lite belöning efter ridpasset.
Vi blandar så att det blir blaskigare än gröt. Hon sörplar då i sig iaf 1,5 liter.
Dock var det rätt dyrt 210kr för 5 kg.
Vår ponny får 11/2 dl blandat med ca 1,5 liter.
Det är låg socker och låg stärkelse som är bra för vår ponny som haft fång.
Jag undrar om det inte var det märker vi försökte ta reda på ungefär vad "ängsväxter" innebar utan resultat.Agrobs Alpengrön-mash . Under 10% socker och stärkelse sammanlagt.
http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Artikel/Pferdefutter/AlpenGruen+Mash/?card=1169
"Ängsväxter", linfrökaka, äppelfiber, rödbeta, morot, palsternacka, kallpressad linfröolja, solrosfrön, nyponskal, kummin.
Finns många tyska webshoppar som levererar till Sverige numera.
Jag undrar om det inte var det märker vi försökte ta reda på ungefär vad "ängsväxter" innebar utan resultat.
Vi ville liksom veta vad för örter etc som st kunde finnas i men det var helt omöjligt.
Vet inte om jag är bortskämd men de flesta bönder jag pratat med brukar liksom kunna säga ungefär vad deras ensilage innehåller..
Har haft den. Den är bättre än många andra.Någon som provat St Hippolyt Glyx-Mash?
Spannmålsfri, stärkelse 4,1% och socker 5,0%
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Basfoder/Glyx-Mash.aspx
Nej tyvärr inte och inte heller den som sålde kunde få tag på innehållet..Dom hade det utskrivet för typ 8 år sen, när jag började använda det till kaninerna. Det var en lång radda, artinventering på hävdad äng typ. Inte så mycket "örter", mest olika gräs och halvgräs. Dom svarade inte när du mailade eller?
Vad kostar den?Har haft den. Den är bättre än många andra.
Minns tyvärr inte. Bor i Finland och köpte den senast dör ett år sen ungefär. Kanske ca 30 euro säcken.Vad kostar den?
Om man bara vill få hästen att dricka mer så kan man blanda 1-3 dl (beroende på hästens stl etc) av valfri pellets i ljummet vatten och låta dem dricka istället för att göra gröt.
Jag ger mina betfiberpellets. Det är betfiber utan melass, kryddat lite med örter för att ge mer smak. Hästarna dricker glatt upp sina hinkar, den stora 20 l och den lilla 10 l. Men funkar som sagt med vilken pellets som helst som smakar gott.
Nej tyvärr inte och inte heller den som sålde kunde få tag på innehållet..
Det var dock inte på mashen utan något annat från dem.