Empire

Trådstartare
Har frågat ang mitt sto E:Eloge Ue: Ceylon, vad skulle ni erfarna avlare lägga på ett sådant sto? Jag skall behålla fölet själv, men om det skulle bli aktuellt att sälja avkomman så vill jag naturligtvist att det skall vara lätt sålt. Hon behöver någon som ger bättre trav samt gallop, även exteriört enligt Blupen.Skritten är nog bra. Tacksam för svar av någon som kan häst avel, då jag hade ett E: Robin Z, och funderade på Goldmine xx fick jag en del possitiva en del negativa svar.Nu är det stoet sålt som promenad/sällskap. Men har som sagt ett nytt sto som jag gärna vill ha förslag till.Jag är nybliven hobby avlare:grin::o

Sv: Marwin942

Marwin tycker jag är ett mycket dåligt förslag om du vill ha en hingst som är attraktiv på marknaden. Han är sänkt till V för att hans avkommor hittills inte varit så bra.

Det man kan göra är att gå in på blup och kolla vilka hingstar som har högt på trav respektive galopp. Don Primero är högst på galopp, Bochelli och Briar är verksamma i avel och har också mycket högt. De två förstnämnda har även högt på traven medan Briar där hamnar längre ner på listan.

Jag har själv ett Ceylon-sto som har en avkomma e Lambourgini och är dräktig med honom igen. Han har fina gröna staplar på allt;) sämst är benen där han bara har 101.

tycker du ska ha en häst med bra typ, temperament och lätta gångarter. Tex en hingst från tyska D linjen (donnerhall). Eller en bra multitalang, som ludwigs champion. Tre andra hingstar som är rätt olika men då jag inte vet hur ditt sto ser ut.. Dalhwinnie, Belamour o Wladimir OA. Tre hästar med bra rörelsemekanik o skalle. De har alla en bra typ dessutom.

Hoppas att du inte tycker att jag ska använda någon av de hingstarna på mitt Ceylon-sto, för det kommer aldrig att ske;)

hahha! nee, på din skulle jag ta brabant, tammerfors xx eller varför inte midt-west-ibi-light! ;)

förlåt för trådkap ;)

Görel..Vad tror du om Friendship eller sonen Figaro R, till mitt sto? Vill nog ha en dressyr hingst på henne, har ju ett tag kvar innan det är dax, men det finns ju många fina och trevliga hingstar att välja på, så jag lär nog bli gråhårig innan det är klart.

Personligen är jag inte överförtjust i de Figaro R-avkommor jag sett.
Skulle hellre välja Bochelli om jag skulle ha en dressyrhingst.

Hoppas bilderna syns:) På Pomona, Ni som är duktiga på exteriören får gärna kommentera vad som är bra och mindre bra. Och villken hingst ni skulle använda på detta sto. Dressyr hingst helst.

31539755.jpg

pic_show_id31539817.html

31539947.jpg

31539913.jpg

Först och främst hade jag kollat efter en hingst med längre ben och bättre front. Ditt sto har en kort och smal hals med ett tydligt lansmärke framför manken (som jag tycker är väldigt stor ...), ryggen är omusklad och lite öppen i länden (set det ut som) korset är kort och omusklat.

Jag tycker ärligt talat att din häst inte har några direkt exteriöra fördelar (om det inte är så att bilderna är extremt dåliga). Då är det jättesvårt att föreslå en hingst.

En hingst som verkar ge bra front är Damino SD...

Hon är 15 år, inte riden sen hon var unghäst utan bara fått föl, så ja hon är omusklad, har haft henne i ca 3 månader och nu börjat lägga på sig lite, man såg revbenen på henne när hon kom hit.

Det är mycket att tänka på med avel, du kan se på blup hur många gånger stoet är betäckt och hur många föl hon fått. Enligt där är hon betäckt sju gånger men har bara tre registrerade avkommor så det är intressant att veta hur det blev så. Har hon avkommor som är registrerade i andra förbund, eller finns det någon annan bra förklaring till den dåliga fertiliteten? Annars kan det bli dyrt att försöka få henne dräktig. Mamma var betäckt fyra gånger och har två registrerade avkommor.

Eftersom hon har avkommor kan du också titta på dem och se hur de har blivit och försöka dra slutsatser om vad hon nedärvt och hur olika hingstar har fungerat ihop med henne. Du har åtminstone ett halvår på dig att titta på avkommor till olika hingstar som intresserar dig och försöka dra slutsatser om hur deras avkommor blev.

Kuriosa, mormors mormors mors helbror var exporterad till Schweiz hette Wukari och deltog i OS i fälttävlan.

KL
Vad är det som får dig att vilja ha ditt sto i avel,förutom att hon är sååååååååååå snäll,söt och du vill väldigt gärna ha en avkomma efter henne :angel:
Stammen är hedenhös,extriören har en del att önska med flera - än +.
Den enda ursäkten som finns kvar är att hon är högt meriterad och att stotammen är elit i många led bakåt.

Första gången hon blev betäckt skulle hon säljas till usa, men hon kastade och då ville dom inte köpa henne, var något med karantänen, och dräktiga ston.
Det andra fölet togs bort vid 3 månaders ålder pga olycka i hagen.

Dom andra gångerna vet jag inget om.

Hon påminner om hur mitt Ceylon-sto såg ut för några veckor sen när betet tagit slut och hon föll ur på några dagar. Givetvis är hon stödfodrad nu, men jag känner igen överlinjen.

Stammen är en genuint svensk gammal stostam som funnits sen mitten av 1800-talet, den innehåller många goda hästar och det är flera elit och A-märrar och ännu fler som skulle blivit elit om det hade funnits på deras tid. Stammen är en av de största och bästa vi har haft i Sverige.

KL
Vad är det som får dig att vilja ha ditt sto i avel,förutom att hon är sååååååååååå snäll,söt och du vill väldigt gärna ha en avkomma efter henne :angel:
Stammen är hedenhös,extriören har en del att önska med flera - än +.
Den enda ursäkten som finns kvar är att hon är högt meriterad och att stotammen är elit i många led bakåt.

Ursäkta, men vart skerv jag att hon år såååååååå snäll,söt??
Otrevlig attityd tycker jag, visst ville jag ha svar ang mitt sto, men ge dig.
Man kan faktiskt svara på ett trevligare sätt annars behöver du inte svara på mina inlägg.

Under dom 3 månaderna som vi har haft henne har hon sakta men säkert börjat gå upp i vikt, har dom installade över natten, så att hon får äta upp sig. Vi kommer även sakta men säkert börja rida nu i vinter, just nu får hon bara gå och äta upp sig.

Jag tycker också att du ska ta i åtanke vad hon har för temperament. Ceylonavkommor brukar vara livliga men talangfulla, deras temperament kan uppfattas som besvärligt av de som inte tycker om allt för vakna hästar.
Eloge har jag ingen erfarenhet av själv men har hört att de kan anses besvärliga.

Hip Hop är ju hopphingst men lämnar avkommor som även kan röra sig, t ex Isac som var med i unghäst VM, och han har Ceylon till morfarsfar. Ger gott temperament och en hingst jag tycker kan vara värt för dig att titta närmare på.

Som sagt har vi inte haft henne så länge, men av tempramentet kan jag nog säga att det är trevligt, verkar ha ett bra huvud, hon är ju inte riden sen hon var unghäst, så det är ju många år sedan någon red henne, vi sadlade och gick en sväng utan ryttare sen efter en stund satte sig min dotter upp och skrittade, inte länge en kvart ungefär och då gick hon på som om hon aldrig hade gjort annat, öronen fram och var framåt. Så jag tycker nog det är ett bra tecken på en klok häst:)

Liknande trådar

Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka