Sv: Marwin942

Hmm!!!
För vissa är allt svenskstammat från hedenhös och omöjligt,:devil:
Har man ett utländskt sto med lika "ålderdomlig" stam är det däremot OK.:angel:

Det är en god mödernelinje av renaste Hoby stam, Rustina II lämnade ju förutom Wukari, som du nämnde, gode hoppförärvaren Rockad.
Mormorsmormor Pola var ett mycket vackert sto som jag har för mig gick 3:a på Elmia. Om man studerar skriften om Riksstovinnarna så vann Polas döttrar Rikssto och Kungakannan två år i rad, Pira e.Leopard 1982 och Paulina e. Krevad 1983. Mormor till tsk sto är helsyster till Paulina
Polas bästa dotter torde dock Pierina 20215 e. Stanford ha varit, hon fick endast 6 avkommor, bl.a. Pasolini 956, Polanski och Pollux alla e.Beach Boy samtliga placerade i svår hoppning, därtill har två avkommor placering upp till Msv hoppning och en i Msv dressyr. Flash Dancer IM 1175 går också tillbaka på Pola.
Svagaste kortet i stammen på trådskaparens sto är nog Eloge 738, han godkändes med två 10:or först i poäng raden men har inte gjort särskilt väl ifrån sig i aveln.
Exteriören på stoet vill jag inte dömma efter de kort som visats. Det är dock klart att stoet inte är i toppkondition precis.
Hingstförslag vill jag nog fundera på ett tag till, men det bör vara dressyrinriktat till detta sto.

I toppkondition vet jag att hon inte är, villket avelssto är det:grin: men som sagt matar i henne mat, skall börja rida så att hon förutom "tjocknar" till, även skall få upp muskler, men det sker ju inte över natten, hon har lagt på hullet sen jag fick hem henne, så det går åt rätt håll.
Dressyr hingst vill jag ha på henne, skrev i första inlägget om hennes brister som jag ser och vad jag utgår ifrån på BLUPEN.

Ett förslag kan vara Saigon, brukar ge bra front och typ, och även gångarter och temperament.

/Camilla

Se hur hon fungerar sen när ni ställer krav på henne. Klok tror jag säkert att hon är, det brukar många Ceylonhästar vara, men de kan också använda sin intelligens till att ta sig undan press.

Allt svensk är :( och allt utländskt :) i vissas ögon.

Kommer du ihåg vart Wukari placerade sig?

Det kommer att bli intressant, är inte främmande för heta,pigga eller små "knäppa" hästar. Men hon skall användas till promenad samt att jag hoppas på att hitta en bra hingst, och att hon blir dräktig.

Har kollat in Bocelli nu, han verkar kunna vara något:) Villka Dressyr hingstar verkar naturligt? Någon som vet?

Inte många, kommer bara på Donnerfly just nu.

Gå in på sprangrulla.se och kolla alla hingstar som har licens och hur de betäcker i år. Kanske blir det likadant nästa år.

Marwin tycker jag är ett mycket dåligt förslag om du vill ha en hingst som är attraktiv på marknaden. Han är sänkt till V för att hans avkommor hittills inte varit så bra.

Var det inte så att man hade stora förhoppningar på Marwin, han tävlades framgångsrikt och man tyckte att första årgången avkommor såg mycket lovande ut? Det visar på hur svårt det är att säga hur nya hingstar kommer förärva sig.

Eller blandar jag ihop honom med någon annan hingst?

Han tävlades, men ifall det var så framgångsrikt har jag inte koll på men jag hittar inga placeringar över 145.. Själv såg jag honom med Helena Lundbäck på Strömsholm för flera år sen och jag har för mig att de var iväg utomlands och tävlade.

Såg några avkommor till honom på treårstesten i våras, en var riktigt trevlig och hoppade bra men de andra bidrog tyvärr inte till att höja sin fars blup.

Jag undrar om han fått fel ston eftersom han stått på naturlig betäckning i flera år.

Har aldrig sett några avkommor till Donnerfly men hört att de kan bli rejäla.

Man ska inte stirra sig blind på betäckningssätt och tro att naturligt är billigare än semin. Det är värt att lägga ner några tusenlappar till på en hingst som är rätt till stoet, inte en som är billig.

Billigast har jag inte haft en tanke på, men enligt BLUP så är det: TAI: 2ggr 0 regg, FAI: 1regg, N: 4ggr 2 regg. Så min tanke var att det kanske är lättare med N? Men AI har hon aldrig blivit betäkt på, kanske värt att prova, man blir ju bara fattigare om det inte blir något;) men det blir man ju oavsett vad man använder, om det inte blir dräktigt:grin:

En gissning är att han ibland får de ston som inte blivit dräktiga med sitt första hingst val, då han har mycket hög fertilitet själv och att dessa kombinationer sto /hingst inte alltid varit optimala.

En gissning är att han ibland får de ston som inte blivit dräktiga med sitt första hingst val, då han har mycket hög fertilitet själv och att dessa kombinationer sto /hingst inte alltid varit optimala.

Så kan det säkert vara, och han är nog inte ensam om det.

Ärligt talat hade jag ingen aning om att mitt sto hade så bra stam när jag köpte henne:o som en del av er tycker, och det känns väldigt roligt:laugh:
Vad tror ni om Rambo? Tur att det är ett bra tag kvar tills det är dax, sitter och skriver ner och kollar på olika hingstar så att ögonen snurrar i skallen,det finns ju en hel uppsjö av trevliga hingstar:d

Funderar på Rambo eller Donnerfly:confused:vill gärna ha en svenskstammad hingst till min fina tjej:laugh: Donnerfly är ju inte svensk stammad, vad finns det för fler dressyrhingstar som är det? förslag?:)

Liknande trådar

Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka