Marvelous Bråten dog på banan

Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Huh vad hemskt :( Varför händer sådant?
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Nu minns jag inte namnet, men det var en häst som avled på samma sätt för ett tag sen och det var då pga. att aortan sprack. Det är den vanligaste anledningen vad jag förstår.
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Det var min grannes häst, Titan Ås som föll i hop o dog här på Sundbyholms travbana.
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

För 6-7 år sedan dog en häst i stochampionatsloppet på axevalla, vi stod precis i kurvan där den föll ihop. Det var Erik Adielsson som körde den. Riktigt ruskigt, snacka om att feststämningen försvann..
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Har sett liknande saker hända på galoppen, där hästarna kan vara med i en vild upploppsstrid, till synes helt friska, och på väg till uppsamlingen ramlar de bara ihop och dör. Man blir så paff, det tar verkligen ner en på jorden. :(
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

förra säsongen hände det väl med flera ridhästar också om jag inte minns fel?
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Okey, är det för at hästarna överansträngar sig alldeles för mkt och "spränger" sig själva?
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Fy va hemskt...:( Blev så ledsen nu! :cry:
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Höll på att hända något liknande här på Skelleftetravet för inte så länge sedan, men kusken hoppade ur och hann dra fram tungan ur halsen på den.
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Vad otäckt..
Vet de inte vad som hände med hästen?
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

Detta kan ju hända vid bla dolt hjärtfel...?
Alla som har det kan väl dö av en kraftig ansträngning :crazy:
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

nää gud va tråkigt :( blir ledsen när sånt händer :(
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

"Dra fram tungan ur halsen på den".

Vad var det för fel då på hästen? Höll den på att svälja tungan?
Jag menar, de andra hästarna som dött i lopp har väl haft ngt hjärtfel eller fått ett brustet blodkärl el. likn.?
 
Sv: Marvelous Bråten dog på banan

ja, de sväljer tungan. vet man om att hästen har lätt för att göra det är tungband bra, vi hade tungband på ett av kbl:en som blev lite för het på gröten. Livsviktigt men inte kul att dra på.

En del har dött precis som du skriver av bl.a brusten aorta eller hjärtfel.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATG) Jag de Bellouet slog nytt världsrekord med 1.11,1 när han vann Kymi Grand Prix. Max Flukt fick ett tungt lopp och slutade sexa i...
Svar
15
· Visningar
1 891
Senast: SusieQ
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATG) De svensktränade hästarna föll tungt i Gran Premio Lotteria. Ändå var det en svenskfödd häst som tog hem segern genom Malabar...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATG) I tisdags vann Kahili lopp i Frankrike. På lördag har Stefan Persson två starka kort på V75. - Den som får bästa loppet tror jag...
Svar
1
· Visningar
935
Senast: Cavello
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATG) Världsrekordsviten stannade vid 42 segrar. Segermaskinen Järvsöfaks galopperade och föll tungt på Bjerke. Järvsöfaks var...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp