• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare strenua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 495
Sv: Martingal

Hur fungerar en martingal? Visa gärna bilder också :)

En martingal fungerar som så att hästen inte ska kunna dra upp huvudet vid ridning, t.ex. hoppning så att hästen ska se hindret man rider mot. Det är inte en hjälptygel som hjälper hästen att gå i form som t.ex. en thidemann eller graman.

Får man fråga varför du undrar? Behöver du en eller?

En martingal hindrar hästen från att slå upp huvudet så högt att det skadar ryttaren.

När den är korrekt spänd är den rak på tygeln när hästen håller huvudet i normalt upprest tillstånd. Viker sig tygeln vid normal ridning är den för kort.

Jag var mest nyfiken på vad det var och hur man använde en sån, mest för att jag sett folk skriva om såna. Jag vet dock inte hur de ser ut eller vad det är. Du har ingen bild?

Okej. Vid vilken slags ridning använder man en martingal?

Flera ridskolehästar som är pigga på vår ridskola har martingal jämt.

Sen vet jag folk som har det vid hoppning.

Min häst slänger så mkt med huvudet ibland så tyglarna hamnar på samma sida av halsen med jämna mellanrum. Så jag har helt enkelt satt på en martingaldel på en vanlig hoppbrösta för att slippa bli lika överraskad varje gång.

Har en förbygel med martingal, men föredrar martingal själv :p

Inte bästa bilden, men man ser ju något!
22783019.jpg

Rider mestadels med förbygel m. martingal på min bamsehäst, annars "nockar" mig:D

Mina två förbyglar m. martingal:
22538208.jpg

20595947.jpg

Var/hur fästes den? I sadeln eller?

En vanlig martingal består av en bred rem som fästs i sadelgjorden, går upp mellan frambenen och delar sig vid bringan upp till varje tygel. Runt halsen sitter en rem som den andra remmen "hänger" i, för att den inte ska hänga ner så att hästen trampar in i den och fastnar.

Man kan även fästa en martingal i en förbygel eller brösta, då är de kombinerade från sadelgjorden till bringan, och remmen om halsen finns inte med.

martingal.jpg

En bild på när martingalen inverkar. Fotat på en ponnytävling.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 186
Senast: sweep
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025