D
delavdig
Hej!
Är det taskigt mot hästen att rida med martingal?
Är det taskigt mot hästen att rida med martingal?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du verkligen martingal? Varför frågar du det? En rätt anpassad martingal har ingen effekt förrän hästen drar upp huvudet. Varför skulle det vara taskigt?
Menar du verkligen martingal? Varför frågar du det? En rätt anpassad martingal har ingen effekt förrän hästen drar upp huvudet. Varför skulle det vara taskigt?
kl
En martingal är också väldigt bra att hålla sig i om hästen busar fast det räcker egentligen med själva remmen runt halsen.
En martingal ska förhindra att hästen slår upp huvudet såpass högt så att den riskerar att knocka ryttaren. En säkerhetsgrej med andra ord.
Brösta används för att sadeln inte ska åka bakåt. Tvärtemot en svanskappa som hindrar sadeln att åka fram.
kl
Däremot så används ibland martingalen på ett lite annorlunda sätt, istället för att låta tyglarna löpa genom ringarna spänner man fast ringarna i hästens nosgrimma, fast martingal tror jag det brukar kallas. Men det är ju inte det den är tänkt till egentligen
Fast jag har sett hur folk använder en löpande martingal som fast. Huruvida det är lämpligt eller inte vet jag inte.En fast martingal ser inte ut som en löpande
Fast martingal är ovanlig bland ridhästar i Sverige, det är nog ca 35 år sedan jag senast såg en...
Är inte fast martingal förbjudet i Sverige?
Det har jag hört och läst på flera ställen