Sv: Martingal

Hej,
Nej, det är inget farligt för hästen att rida med martingal om du använder den på korrekt sätt (varken för hårt spänd eller för löst).

Nej herregud varför skulle den vara det :) så länge den är rätt inställd för hästen är det helt okej:) Fast jag "kan" inte rida med sån tkr det känns konstigt på nått vis :P

Menar du verkligen martingal? Varför frågar du det? En rätt anpassad martingal har ingen effekt förrän hästen drar upp huvudet. Varför skulle det vara taskigt?

Det är helt okej att rida på martingal:)Bara den är välanpassad och allt känns bra :)

Menar du verkligen martingal? Varför frågar du det? En rätt anpassad martingal har ingen effekt förrän hästen drar upp huvudet. Varför skulle det vara taskigt?

För att hon undrar? Alla är inte lika kunniga som andra, och vill man veta saker så frågar man.

För att göra tillägg på andras svar tycker jag dock det är onödigt att rida med martingal om det inte behövs.

alla hjälptyglar har effekt på hästens rörelsemönster i det att det restrikerar det något i rörelserna, både förbygel, martingal och brösta.

Bara för att jag är nyfiken; exakt vilken effekt har tex. en martingal eller en brösta.

Har inte ridit med martingal på flera år, senast var på ridskolan och jag minns faktiskt inte riktigt hur den inverkade, bara hur den satt fast och syftet. Även om de flesta som hade martingal sällan eller aldrig hade användning för den.

En martingal ska förhindra att hästen slår upp huvudet såpass högt så att den riskerar att knocka ryttaren. En säkerhetsgrej med andra ord.

Brösta används för att sadeln inte ska åka bakåt. Tvärtemot en svanskappa som hindrar sadeln att åka fram.

kl

En martingal är också väldigt bra att hålla sig i om hästen busar ;) fast det räcker egentligen med själva remmen runt halsen.

Om man har en häst som slänger mycket med huvudet så kan tygeln åka över på fel sida om halsen och det blir lite jobbigt att rida så. En martingal förhindrar detta.

Däremot så används ibland martingalen på ett lite annorlunda sätt, istället för att låta tyglarna löpa genom ringarna spänner man fast ringarna i hästens nosgrimma, fast martingal tror jag det brukar kallas. Men det är ju inte det den är tänkt till egentligen

kl

En liten fundering kring något jag läste i en bok om hoppning, antingen om unghästen eller bara om hoppning. Där stod det att en martingal kan vara bra att ha om du ska rida med hackamore, martingalen gör då att det blir stabilare. Första tanken va: Vad pratar de om? Hur kan martingalen göra att det blir stabilare att rida med hackamore? Andra tanken va: Om detta stämmer, varför är det så och vad grundar man idéerna om att det är "fel" att rida med hackamore+martingal?

(Jag satte en fast martingal på min häst när han var skitajobbig att rida, just för att jag rider på ett hack och han slog med huvudet för att komma undan. Dock syntes det klart och tydligt att jag var tvungen att spänna loss den när jag skulle promenera hem från ridbanan eftersom han inte kunde sträcka ut halsen utan att martingalen tog stopp)

Till TS: Det finns även något som heter Irländs martingal, den ser ut såhär och har bara funktionen att stoppa tyglarna från att åka över huvudet/halsen på hästen.
irish-m2.jpg

En martingal ska förhindra att hästen slår upp huvudet såpass högt så att den riskerar att knocka ryttaren. En säkerhetsgrej med andra ord.

Brösta används för att sadeln inte ska åka bakåt. Tvärtemot en svanskappa som hindrar sadeln att åka fram.

Var nog lite otydlig med frågan. Jag förstår syftet med dem. Frågan var hur de påverkar hästen när de inte är i funktion så att säga.

Först påstod ju alla som svarade att en martingal inte stör hästen förrän den behövs så att säga. Men sen sa Mackan att de visst påverkar hästen, även när hästen inte flänger upp huvudet. Så min fråga var om hon kunde specificera sig lite och berätta exakt hur och vad den påverkar.

Jag är också av åsikten att behövs inte någon utrustning så ska man inte ha den, och jag kan mycket väl tänka mig att många saker man plockar på hästarna påverkar på ett sätt som många inte tänker på.
Därför var jag lite nyfiken.

den påverkar hästens rörelse, i och med att den är spänd i sadelgjorden och runt framdelen på hästen. dvs den verkar restrikerande i viss mån, i kombination med att den sen även är kopplad till tygeln.

Ok, den sitter ivägen helt enkelt :p

Har tänkt på det när de springer så flyttar den ju sig en del, just över bogen ser det ut att strama lite på vissa.

Jag bara tyckte det var ett underligt ordval -taskigt. För min del tyder det på att personen inte har en aning om vad en martingal är. Att vara okunnig är inte konstigt det är vi alla vid olika tillfällen, men jag tyckte frågeställningen tydde på att ts menade någon annan form av hjälptygel som har mer dirket inverkan än en martingal.

kl

Däremot så används ibland martingalen på ett lite annorlunda sätt, istället för att låta tyglarna löpa genom ringarna spänner man fast ringarna i hästens nosgrimma, fast martingal tror jag det brukar kallas. Men det är ju inte det den är tänkt till egentligen

En fast martingal ser inte ut som en löpande, den har inga ringar utan bara en rem som man spänner i nosgrimman. Den hindrar också hästen från att kasta upp huvudet högt. Den hindrar inte ryttaren från att ta ledande tygeltag (som både den löpande och den irländska gör) men den gör heller inte så att tygeln verkar mer mot lanerna än mot mungipan om hästen går med huvudet högt. Självklart hindrar den heller inte tyglarna från att komma på fel sida om halsen.

Fast martingal är ovanlig bland ridhästar i Sverige, det är nog ca 35 år sedan jag senast såg en...

En fast martingal ser inte ut som en löpande
Fast jag har sett hur folk använder en löpande martingal som fast. Huruvida det är lämpligt eller inte vet jag inte.
Fast martingal är ovanlig bland ridhästar i Sverige, det är nog ca 35 år sedan jag senast såg en...

Jaså :confused: tycker jag ser dom på var och varannan häst på hoppträningar och hopptävlingar och det är väl ridhästar som deltar där? Att de inte syns på dressyrtävlingar är ju en annan femma

Är inte fast martingal förbjudet i Sverige? :o
Det har jag hört och läst på flera ställen

Till TS: jag tycker personligen att alla hjälptyglar är mer eller mindre taskiga mot hästen, martingal är den minst taskiga men.. det är likväl en hjälptygel. Jag tycker det bästa är att kunna rida utan. Håller med mackan om att det hindrar hästen rörelser litegrann.
Så man ska i möjligaste mån rida utan tycker jag :)

Men i vissa fall, om man behöver martingal för att hästen är het och kastar upp huvudet etc. annars, kan det vara mindre taskigt att rida med martingal och kunna ta mjukare tygeltag än att sitta och slita i munnen på hästen.
Hoppas du förstår vad jag menar, blev lite flummigt uttryckt :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Är inte fast martingal förbjudet i Sverige? :o
Det har jag hört och läst på flera ställen

På tävling ja men vad folk gör hemma är det ju inte så många som ser. På tävlingsbana (hopp och terräng) är löpande martingal väl den enda hjälptygel som får användas? Men på framridning kan man ibland se både gramaner och andra inspänningar. Och på träningar ännu mer.

Till Lena B fast martingal kanske inte är jättevanligt i Sverige läste lite för snabbt, ursäkta mig, och trodde du menade att martingal överlag var ovanligt i Sverige.
Men på hoppträningar har jag sett både fast martingal och diverse andra inspänningar vid hoppning

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama