Martingal + Hackamore..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 099
T

TotallyLost

..kom och tänka på den kombinationen. Är det skadligt för hästen att ha det så?

Sv: Martingal + Hackamore..

Jag har ofta ridit med martingal och hack. Tycker att den kombinationen verkar bra mycket snällare än tex maringal och bett, eller ännu värre, martingal med pelham, eller nåt i den stilen.

En korrekt anpassad utrustning är aldrig fel...

En felaktigt anpassad utrustning är alltid fel...

I vissa böcker som jag har läst i så rekommenderar de att man har en martingal om man använder hackamore, då det ska stabilisera upp det hela.

Sedan ifall det stämmer eller inte har jag ingen egen erfarenhet av men men... ;) :D

Vi har så på alla våra hästar som går på hackamore, förutom en som inte behöver martingal. Alltså, alla hästar som brukar ha martingal i vanliga fall går med det även med hackamore.

Varför skulle det vara skadligt?

Tigertofflan skrev:
hur ska en martingla kunna stabilisera upp något öht? :confused: :crazy:

det kanske är folk som totalt missuppfattat och sätter martingalen i kedjan på hacket! :idea: :rofl:

Nej, men varför skulle det skada att rida med martingal och hackamore, tror att det är bekvämare att få tryck över nosryggen när man kastar med huvudet än ett ryck i munnen....
Sen som någon skrev så ska ju utrustningen vara väl avpassad också.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
437
Senast: Sirap
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 971
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka