Marsvinsålder!

S

Saga_

Vill veta hur gamla era marsvin blivit och dödsorsak! Gärna bilder också!

Min äldsta blev 7 år och dog av ålder förmodligen gör var för övrigt pigg in i det sista!
Ett annat dog redan vid 4 års ålder. Kollade med veterinär då dödsfallet kom plötsligt och han trodde det kunde vara något liknade hjärtinfarkt eller att hjärtat bara slutat slå.

Sv: Marsvinsålder!

Mitt första marsvin blev nästan 7 år. Dog av ålder.
Det andra marsvin jag förlorat blev ca 4 år och 4 månader. Fick ta bort henne akut pga att hon blev dålig (uppsvälld buk, varm, pep, blödde) - förmodligen cystor på äggstockarna sa veterinären.

Mitt älsdsta blev 8 år, och dog troligtvis av ålder.
Dom andra har blivit mellan 5-7 år

Sen har jag haft 2 som dog ganska unga 1 och 3 år.
Vet inte orsaken, då jag inte obducerade (vet inte ens om man gör det med marsvin?)

Det enda marsvinet jag förlorat hittills (tack och lov) blev 4 år och 8 månader. Veterinären trodde att hon dog av trumsjuka.

Mitt älsdsta blev 8 år, och dog troligtvis av ålder.
Dom andra har blivit mellan 5-7 år

Sen har jag haft 2 som dog ganska unga 1 och 3 år.
Vet inte orsaken, då jag inte obducerade (vet inte ens om man gör det med marsvin?)

Oj 8 år det var mycket! Vad kul! Jag tror man kan obducera marsvin om man så önskar men det är nog inte så vanligt att man gör det..

Mitt första marsvin blev nästan 7 år. Dog av ålder.
Det andra marsvin jag förlorat blev ca 4 år och 4 månader. Fick ta bort henne akut pga att hon blev dålig (uppsvälld buk, varm, pep, blödde) - förmodligen cystor på äggstockarna sa veterinären.

Stackars liten!:(

Haft två stycken!

Snoddaz blev 6, dog troligtvis av åldern!
Har tyvärr ingen bild på snoddaz.

Dunder blev bara 1,5 år...vet ej vad han dog av!

Dunder:

hmmtralalalalany7.jpg

Vad är trumsjuka för nåt?:confused:

Citat från Roslagstulls hemsida

Trumsjuka

Om marsvinet utfodras med för fiberfattig (=för lite hö) och för fet kost (= för mycket gnagarblandning, frukt, bröd etc) kan detta leda till att mag-tarm motoriken avtar och kanske t.o.m. helt avstannar. Då blir mage och tarm snabbt gasfyllda, vilket leder till smärta för djuret och är livshotande om djuret ej snabbt kommer under veterinärvård. Det första tecknet på begynnande trumsjuka är att marsvinet ej bajsar lika mycket eller inte alls samt att det inte äter lika bra alternativt inte alls. Marsvinet brukar också bli ovilligt att röra sig och lättirriterat. Vid dessa symptom bör veterinär alltid kontaktas omedelbart eftersom sjukdomsförloppet kan vara hastigt och leda till djurets död inom ett par timmar.

usch nu blir jag nervös:crazy:

verkar inte som att många marsvin blir äldre än 7, och min äldsta ska fylla 8 iår:eek:

usch nu blir jag nervös:crazy:

verkar inte som att många marsvin blir äldre än 7, och min äldsta ska fylla 8 iår:eek:

Jo, jag tror runt 7 år är en "medelålder" nästan! Men det betyder ju inte att det inte finns undantag! Jag vet dom som blivit 10 år!:bow:

Mitt första marsvin avlivades när han var ca 2,5 år pga njursten och tandfel. Dte nuvarande marsvinet är 5 år och aspigg :D Hon kommer inte dö på lång tid :P

Stackars liten!:(

Ja, det var hemskt jobbigt att se henne.
Hon pep och pep - usch, får nästan tårar i ögonen av att tänka på det fastän det var i augusti 2006.
Hjärtat tvekade, men hjärnan tog över och jag ringde och bokade tid hos veterinären. Det var det hemskaste jag gjort. Jag jobbar med det själv, men det är helt annorlunda när det gäller ens eget djur. Numera vet jag vad folk går igenom när de ringer och ska boka tid.

När det var dags att åka mådde damen i fråga bra, åt apelsin med god aptit och var inte svullen och varm längre.
Då kom ju tvekandet igen, men jag bestämde mig ändå för att hon aldrig mer skulle behöva ha så ont igen - tänk om det skulle hända när jag inte var hemma.
Väl hos veterinären sa hon inte ett pip om sprutan och hon somnade på mindre än 1 minut - i min famn....

Kände mig bara tvungen att "skriva av mig".

7 eller 8 år blev mitt första, han dog av ålder.
jag satt nere i källaren hos honom (enda stället det var lugnt på, min mormor fyllde år och hade kalas) under tiden, och man kunde se hur han försvann mer och mer. Orkade inte vara med det sista, så då var det min mormor som höll honom sällskap. Så han slapp dö ensam.
Min morfar begravde honom under plommonträdet i deras trädgård dagen efter (vet att man inte får, men han gjorde det ändå).

De andra sålde jag innan de blev gamla, för jag hade inte tid för dem, vet inte om dom fortfarande lever eller inte.

Mitt blev 12 år:o !Fick fila lite på tänderna sista åren men för övrigt var hon pigg hela tiden tills hon en morgon hade somnat in.:(

Ja, det var hemskt jobbigt att se henne.
Hon pep och pep - usch, får nästan tårar i ögonen av att tänka på det fastän det var i augusti 2006.
Hjärtat tvekade, men hjärnan tog över och jag ringde och bokade tid hos veterinären. Det var det hemskaste jag gjort. Jag jobbar med det själv, men det är helt annorlunda när det gäller ens eget djur. Numera vet jag vad folk går igenom när de ringer och ska boka tid.

När det var dags att åka mådde damen i fråga bra, åt apelsin med god aptit och var inte svullen och varm längre.
Då kom ju tvekandet igen, men jag bestämde mig ändå för att hon aldrig mer skulle behöva ha så ont igen - tänk om det skulle hända när jag inte var hemma.
Väl hos veterinären sa hon inte ett pip om sprutan och hon somnade på mindre än 1 minut - i min famn....

Kände mig bara tvungen att "skriva av mig".

Ursch vad hemskt det låter:cry: Jag förstår att du fortfarande kan må dåligt av det! Jag oroar mig redan för när jag måste ta bort mina små!

Mitt blev 12 år:o !Fick fila lite på tänderna sista åren men för övrigt var hon pigg hela tiden tills hon en morgon hade somnat in.:(

Oj 12 år!:eek: Det va den högsta åldern jag hört på ett marsvin!

7 eller 8 år blev mitt första, han dog av ålder.
jag satt nere i källaren hos honom (enda stället det var lugnt på, min mormor fyllde år och hade kalas) under tiden, och man kunde se hur han försvann mer och mer. Orkade inte vara med det sista, så då var det min mormor som höll honom sällskap. Så han slapp dö ensam.
Min morfar begravde honom under plommonträdet i deras trädgård dagen efter (vet att man inte får, men han gjorde det ändå).

De andra sålde jag innan de blev gamla, för jag hade inte tid för dem, vet inte om dom fortfarande lever eller inte.

Det lät som en fin död för marsvinet, o inte behöva dö ensam!:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama