Sv: Marsvin?
Marsvin är härliga små varelser
Jag har haft långhåriga, korthåriga, virvel och teddys och har inte märkt att det skulle finnas något gemensamt mellan temperament och päls, utan det är en personlighetsfråga. Vissa är lättare att få tama, andra tar mer tid på sig. Vissa är hyperaktiva, andra lata som satan. Några har varit väldigt framåt och andra blyga. Det enda gemensamma är att dom alla varit väldigt väldigt snälla och matglada
Jag har även haft både honor och hanar genom åren (har 2 gamla honor och 2 hanar just nu till och med) och nej, jag tycker inte det är någon skillnad. Det är varken lättare eller svårare med det ena än det andra. Ibland får folk för sig att hanar skulle vara svårare att ha ihop men det är än en gång en personlighetsfråga och de flesta jag haft har gått bra ihop med andra, bara dom fått lite tid att vänja sig. Min ena hane jag har nu härjade dock en del med en tidigare burkamrat men den "nya" (som är en 6 månaders hane) går han superbra ihop med, så felet låg helt enkelt i att båda var jävligt envisa och dominanta. Nog kan honor också tjafsa om dom vill, speciellt under "den där tiden på månaden" (
), så låt inte kön styra. Du behöver heller inte ha ett par som vuxit upp ihop utan det går utmärkt att ta två vuxna som aldrig träffats och introducera dom för varandra. Jag har haft många omplaceringar och det funkar fint så länge det sker på en neutral plats, dvs stoppa inte in en ny vuxen till din andra vuxna gris i dennes bur utan låt dom träffas i ett rum där ingen varit förut.
Vad är roligt och vad är tråkigt? Det bästa är (förutom att dom är så jäkla söta
) att det alltid är en massa liv på dom små kräken. Det härjas efter mat och uppmärksamhet konstant och dom är utmärkt sällskap. Sätter man sig på golvet vid buren finns det alltid någon som är villig att snacka lite skit
Det "tråkiga" är väl att dom inte är särskilt aktiva. Nog är det fart på ungarna alltid, men när dom kommit upp lite i ålder är det mest mat och lata dagar i hötussar som lockar mest.
Sorgligt nog så finns det hemskt många omplaceringar därute så jag tipsar om att du tar dig en titt på t ex Bl****t om du nu absolut inte
måste ha ungar när du börjar leta grisar. Dom har mycket att ge även om dom passerat året