Marsvin...

G

goggoman

Jag tror att min ena hona är en hane... hmm.. de e olika i könet o på virveln kommer det ut en plupp om man trycker lite försiktigt över..
Vad göra.. någon som vet hur gammal han måste vara för att kastreras? O vad de kostar... För jag vill ju in te ha massa bebisar ju...:confused:

Sv: Marsvin...

Honorna har mer som ett Y och hanarna har en liten rund ring.

Och om man trycker lite lätt på magen kommer penis ut på hanen.

Senast ändrad:

Det är en kille...:cry:
När kan man kastrera honom...? vet någon kosnad o så..
Hon kan lika gärna redan vara gravid va?...
Kanske någon kan hjälpa, för de ska väl ha lite extra vitaminer o så va?

Jag vet inte hur gammal hon är men det troligaste är att hon redan är dräktig, dom kan para varandra redan vid 5 veckors ålder...
Och om dom är någon månad så är hon nog dräktig, nackdelen med det och om hon är alldeles för ung är att det kan gå riktigt illa vid fördseln...
Så om jag vore du så skulle jag sära på dom, det kan ju vara så att hon inte behöver vara dräktig ännu, dom brunstar ju bara ungefär var 14:e dag, men det är jätte svårt att svara på då jag inte vet hur länge dom gått ihop och hur gamla dom är...
Angående kartration så har jag ingen egen erfarenhet av det, men dom brukar inte behöva vara så gamla, ring och kolla med närmaste smådjursklinik!

Mvh Petra

Jag vet inte hur gammal hon är men det troligaste är att hon redan är dräktig, dom kan para varandra redan vid 5 veckors ålder...
Och om dom är någon månad så är hon nog dräktig, nackdelen med det och om hon är alldeles för ung är att det kan gå riktigt illa vid fördseln...
Så om jag vore du så skulle jag sära på dom, det kan ju vara så att hon inte behöver vara dräktig ännu, dom brunstar ju bara ungefär var 14:e dag, men det är jätte svårt att svara på då jag inte vet hur länge dom gått ihop och hur gamla dom är...
Angående kartration så har jag ingen egen erfarenhet av det, men dom brukar inte behöva vara så gamla, ring och kolla med närmaste smådjursklinik!

Mvh Petra

De är 6 v bägge, bodde ihop redan i affären, men de e inte syskon...

Eftersom de bara är 6 veckor kan det ännu inte vara försent, sära genast på dem och kontakta veterinär för mer info ang. kastration.

Eftersom de bara är 6 veckor kan det ännu inte vara försent, sära genast på dem och kontakta veterinär för mer info ang. kastration.

Okej, då ska jag göra det.. men då undrar jag... alla här säger att de MÅSTE vara två.. då blir ju bägge ensamma?..

Ja, marsvin måste bo två och två, men i det här fallet är det bättre och sära på dom än och låta den stackars lilla honan bli dräktig, eftersom hon är så ung så finns det MYCKET stor risk för komplikationer och att hon inte klarar sig... så då är det snällare för dom att sära på dom, för det är ju bara för en tid, och om du sätter dom i en varsin bur bredvid varandra så får dom ju iaf en viss närhet kontakt och kan prata med varandra, så som någon annan sa sära på dom på en gång! Och sen överväga om du ska ringa en veterinär och rådgöra om kastrering eller om du på något sätt kan lämna tillbaka den ena och köpa en ny av samma kön, då jag inte tycker att man ska kasterar i onödan, även det medför risk för komplikationer och ska bara användas i nödfall tycker jag, är bara onödigt att söva så små djur i onödan och kastrera, men det är upp till dig, annars tycker jag att du ska gå tillbaka til djuraffären och be om att få byta ut någon av dom eftersom det trots allt är dom som gjort fel! Och det är väldigt oansvarigt, att sälja djur och inte ens kan se skillnad på könet på dom! :crazy: så dom borde absolut gå med på detta!! Hoppas att det löser sig med dina små grisar i all fall!:D

Mvh Petra

Ja, marsvin måste bo två och två, men i det här fallet är det bättre och sära på dom än och låta den stackars lilla honan bli dräktig, eftersom hon är så ung så finns det MYCKET stor risk för komplikationer och att hon inte klarar sig... så då är det snällare för dom att sära på dom, för det är ju bara för en tid, och om du sätter dom i en varsin bur bredvid varandra så får dom ju iaf en viss närhet kontakt och kan prata med varandra, så som någon annan sa sära på dom på en gång! Och sen överväga om du ska ringa en veterinär och rådgöra om kastrering eller om du på något sätt kan lämna tillbaka den ena och köpa en ny av samma kön, då jag inte tycker att man ska kasterar i onödan, även det medför risk för komplikationer och ska bara användas i nödfall tycker jag, är bara onödigt att söva så små djur i onödan och kastrera, men det är upp till dig, annars tycker jag att du ska gå tillbaka til djuraffären och be om att få byta ut någon av dom eftersom det trots allt är dom som gjort fel! Och det är väldigt oansvarigt, att sälja djur och inte ens kan se skillnad på könet på dom! :crazy: så dom borde absolut gå med på detta!! Hoppas att det löser sig med dina små grisar i all fall!:D

Mvh Petra

Usch... lämna tllbaka...:cry:
Har ju fäst mig lite redan ju.. men får åka så de får titta på könet.. det är svårt o se.. trycker över o de pluppar ut en liten grej.. men så gjorde jag de på den andra o de pluppar ut där med.. men inte så markant som på virveln...:confused: :confused: :confused:

Det kan vara otroligt svårt att se skillnad på kön hos så små marsvin om man är ovan...men jag tycker nästan att det bästa vore om du kontaktade någon marsvinsuppfödare i närheten för att verkligen vara på den säkra sidan (litar inte på djuraffärer) om du känner dig osäker...
www.marsvinsnatet.com så kan du gå in och kolla under länkar och uppfödare och kolla om det finns någon i närheten av dig, dom flesta brukar vara väldigt hjälpsamma :)
Annars får du väl helt enkelt gå till djuraffären och hoppas att det finns någon där som vet vad dom håller på med, och något av det här så fort som möjligt, skulle inte låta dom två gå ihop en minut för länge!
Eftersom du ¨är osäker på könen så sära på dom ändå, ifall att!
Om hon skulle bli parad vill jag inte ens tänka på vad som kan gå fel...
Så sära på dom, sätt dom i en bur bredvid varandra, ta hjälp av någon att kolla könet, och sedan fatta ett beslut utifrån det du har fått reda på!

Mvh Petra

Det kan vara otroligt svårt att se skillnad på kön hos så små marsvin om man är ovan...men jag tycker nästan att det bästa vore om du kontaktade någon marsvinsuppfödare i närheten för att verkligen vara på den säkra sidan (litar inte på djuraffärer) om du känner dig osäker...
www.marsvinsnatet.com så kan du gå in och kolla under länkar och uppfödare och kolla om det finns någon i närheten av dig, dom flesta brukar vara väldigt hjälpsamma :)
Annars får du väl helt enkelt gå till djuraffären och hoppas att det finns någon där som vet vad dom håller på med, och något av det här så fort som möjligt, skulle inte låta dom två gå ihop en minut för länge!
Eftersom du ¨är osäker på könen så sära på dom ändå, ifall att!
Om hon skulle bli parad vill jag inte ens tänka på vad som kan gå fel...
Så sära på dom, sätt dom i en bur bredvid varandra, ta hjälp av någon att kolla könet, och sedan fatta ett beslut utifrån det du har fått reda på!

Mvh Petra

Okej.. tack för hjälpen...

Om det är en hona ska det se ut som ett Y och om det är en hane ska det se ut som ett O ..
Jag tror att marsvien bör vara ett par månader men är inte helt säker..

Hur har det gått?

Som jag fått svar ang. kasteration av marsvinshanar så ska hanen helst inte vara över 2 månader när han kastreras.

Hur har det gått?

Som jag fått svar ang. kasteration av marsvinshanar så ska hanen helst inte vara över 2 månader när han kastreras.

Jag har tagit hem en som är duktig på marsvin och hon sa att torsten är en flicka med.. för de är lika... jättesvårt att se tycker jag så jag fick hjälp.. har varit jätteorolig..
Tack o lov säger jag för det var ju två flickor jag ville ha...
Tack alla för era råd o tips!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar