G

goggoman

hej.. undrar om det är sant det jag höry om att marsvin är väldigt allergiframkallande?
Någon som vet?

Sv: marsvin..

Jag tror inte att marsvin skulle vara mer allergiframkallande än andra djur, dock finns ju dom som blir allergiska mot spån eller hö.

Jag är allergisk mot katter och hundar. Har haft mina grisar sen i september nu och har inte kännt någonting.

Jo jag har hört nått sånt där men vet inte om det är sant. Marsvinskisset brukar iaf allergiker reagera lite extra på.

Marsvin ska vara "mildare" än kaniner, chinchillor å råttor ännu mildare, men alla utom råttorna ska ju ha fri tillgång till hö, å dom flesta pälsdursallergiker blir ju även dåliga av hö... Det är ett grymt öde att va allergisk jag har 2 utekaniner, tvättar händerna direkt efter matning, de e barna som står för klappningen, när ja ska klippa klorna får ja ta tabletter, blir för mycke...

Det är väl tvärtom? I alla böcker jag läst har jag läst att marsvin är ett av dom mer allergiframkallande husdjuren, om man bortser från kaninernas flygiga dunpäls ;)
Jag blir dålig av hö, eftersom att jag har någon en överkänslighet som kan jämföras med dammallergi, medan mamma inte tål själva marsvinet.

Jag vart jättekänslig mot min kanin (tillslut kunde jag inte hålla i henne mer än 5 minuter utan att få typ astma attack) men jag har iofs astma och inte allergi och har inte reagerat alls på mina små marsvin :love: Så det är ju värre med kaninernas päls eftersom den är så flygig men vissa är ju mer känsliga mot vissa saker än andra.

Min morbrors hund är t.ex allergisk mot marsvin men inte mot kaniner :crazy: :o

I min familj reagerar vi starkare på marsvin än på kanin.
Min bror fick tom. fläskläpp en gång när han hade pussat på ena marsvinet - såg rätt lustigt ut....
Jag kan själv inte ta mig i ögonen efter att jag hållit på med mina små grisar och sitter de mot huden på halsen får jag utslag. Men i övrigt är det inga problem....

Har även läst/hört att marsvin är rätt allergiframkallande.

Marsvin och fågel är det som tydligen är värst....de man lättast och de flesta blir allergiska mot....
Jag själv har katt, hund, häst och kaniner men marvsin tål jag tyvärr inte!!

Enlig doktorn, när jag skulle testa mig, och han frågade om ja hade djur hemma och ja sa då marvsin, sa han att vi knappt behövde testa mig, han visste nästan direkt att de va marsvin!!!

Jag har hund och katter även haft kanin känner inge av dom men nu när vi skaffat marsvin är jag en jätte ballong i hela ansiktet ska prova om det är marsvinen nu i en vecka =( Hoppas på att det inte är det då jag måste göra mig av med mina 3 älskade flickor

Om det kan vara till ngn tröst så är jag mer allergisk mot katter, hästar hundar än mot marsvin, skulle ändå aldrig göra mej av med mina marsvin så då får jag gå omkring & snora:angel:

Den brukar inte börja allergien men om du t.e.x har fått en allergi chock av att du färgat håret och kommer hem kan marsvinen förvära chocken eller så blir du allergisk av marsvinen också.

Både jag och min syster har fått skänka bort våra marsvin pga allergi nu =( men kaninerna tål vi! Dock kan händerna klia av hö och spån men försvinner om jag tvättar dem efteråt eller smörjer in dem ordentligt innan, det beror på torr hud vintertid mest tror jag.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka