Marsvin vs hamster

T

Tican

Nu surrar jag igen. Funderar åter på marsvin. :p :D ELLER hamster, guldis antagligen då.

Har lite svårt att bestämma mig, gör reklam för era bäbbar nu. :D

Sv: Marsvin vs hamster

Beror ju lite på vilken del av landet du bor också :smirk:
Har jätte många marsvin till salu... Skulle vilja behålla allihopa men får inte :arg: :angel:

Jag har två dvärghamsterbebisar som egentligen inte är bebisar längre. :p
Så otroligt söta är dom, fast dom har klättrar i gallret och gnager i hjulet :D
Helt klart hamster säger jag!

Jag säger marsvin!

Jag har haft både hamster och marsvin men ja om man får säga såhär, jag gillar/gillade (hamstern är död nu) marsvinet helt klart bäst!

Hamstern var rätt så tråkig. Inget att kela mycket med efter han ville springa, springa och springa. Dessutom sov han ju på dagen så det kändes elakt att störa honom jämt. Sen blev han aldrig på långa vägar så tam som marsvinet är. Däremot ska dom tydligen vara lätta att lära konster. Jag försökte aldrig med min utom att lära dne hoppa. Det gick inte :D Sen var det ju lite tråkigt att den inte gick att ha ute (eller det gick ju men då kutade han och sen var det lite som ett roligt spel att se om man kunde hitta honom igen eller om han skulle bli uppäten.) Kan just nu inte komma på något som var bättre med hamstern än marsvinet. Kanske att hamstern bara lever 2-3 år så man behöver inte planera lika långt fram i tiden. Eftersom man kanske inte vill ha/har tid till ett smådjur när man är 20 (eller hur gammal du nu är) så borde man välja ett kortlivat djur.

Marsvinet älskar att vara uppe i timtal, han brukar sitta med mig och se på TV och riktigt goar in sig :D . Han har lärt sig saker som "Kom" "Stanna" utan att jag tränat in det med honom. Sen är han väldigt personlig, när han varit ute och ätit gräs (han är aldirg i koppel eller bur ute) och tröttnat på att äta springer han till ytterdörren och sätter framtassarna på den för att visa att han vill in. När jag går så går han efter mig medan han pratar för sig själv. Blir han rädd springer han allt vad han kan till mig och ställer sig upp på bakbenen mot mig för att jag ska lyfta upp honom :D.
Sen är det ju alltid trevligt att när man kommer hem och säger hej att han svarar tillbaka ;)
Däremot kan det bli jobbigt med allt skrikande efter mat. När man gett honom nytt hö, vatten, torrfoder, gurka och han fortfarande skriker blir man trött :crazy:

Bilder på marsvinet:

http://groups.msn.com/_Secure/0RgAbA9MTqptHBhK5cj9qxYM5UYCAag*AeZrpVDhVNQ870MKKRSV44j3LWDH6y!F41mz7l9XyxDP5IbUcVC!sFHUPW*duV0Ff5mzRR8Gn56A/DSC02620.JPG?dc=4675479021640770250

DSC02636.JPG

http://groups.msn.com/_Secure/0RgAa...BlKqYgAYs/DSC02680.JPG?dc=4675479021688321901

http://groups.msn.com/_Secure/0RgDxAtoTXJ1HBhK5cj9qxdE4VOpiedDqo7JkH8wE64p3pdyzoJv7!HQNWTTWMMP8m7FFrftjUNP9plmfAktrdErn8FJGcVT11Iy3oAPDa6Q/DSC02690.JPG?dc=4675479021701419961

http://groups.msn.com/_Secure/0RgAbA9YTYZzHbSXzXpb30cjlI!jUqCT0N3C69x7tH3KB2eBVotzb3iwvwo3FUt4Dauahjb2lFn02*Z!Ph8V*Rtem1aod6nNRKUFSFfW9j00/DSC02704.JPG?dc=4675479021715486774

http://groups.msn.com/_Secure/0RgBiANkTGJ3HbSXzXpb30eD0crK4*ZiTRYd4U6UPFrvwhzzioPqyCJJUmBf!!utOpt7PKwAMC33XA9UhIkHBInctTZSrLmOVaSjTrGAvDVc/DSC02707.JPG?dc=4675479021721054324

Fler nackdelar med marsvin är att man måste klippa klorna på dem vilket kan vara rätt så svårt (däremot kan man ju göra dte på en djuraffär).
HAnarna kan behöva badas ibland (varje-varannan månad) eftersom dom blir kletiga därbak.

Hamster såklart!
Marsvin är ett av det mest allargiframkallande djur vad jag har hört isf, det stämmer på mig:P
Min syster har marsvin, jag hamster.
kan bara säga massa positivt med hamster eller nej en sak, att guldisar inte kan vara tillsammans med nån annan.

Bilder på mina 3 små guldisar.

Drottning Ami
amiii.JPG

Hälsingeskogens Ziggystardust. Bidlen till höger bara så att du kan se hans coola färg:P
ziggerliten.JPG

Pheonix Beach-Bug.Inte den lättaste att ta kort på, så jag tog till mutning:P
sirreliten.JPG

Om du ska ta en hamstar. Jag ska para Ami och Zigge när Ami har åldern inne säg bara till;)

Har haft både och, tycker marsvin är mycket mysigare med deras kuttrande och grejs :love: Fast det beror ju mycket på dig själv, marsvin är ju mer krävande än hamstrar typ. En hamster sover ju dagarna i ända, luktar ingenting (iaf inte mina då, förutom en hona som fick bo på toa under brunsten) medan mina marsvin har luktat rent ut sagt illa oavsett hur ofta jag gjort rent. Fast honor jag har träffat verkar inte ha luktat så mycket, men hanarna jag har haft har luktat enormt. Sen är de inte så poppis hos mig när de ska vända ut och in på arslet och släpa runt det heller, stinker som fan... :crazy:

Är väldigt sugen på hamster själv (marsvin skulle jag inte vilja ha just nu, kräver för mycket för att jag ska hinna med både de och råttorna), men har dessvärre inte plats... Guldhamsterhane vill jag ha, en silver eller creme eller chocolate långhår :love: Men har man mina krav på burstorlek så... Minst 100*50 cm i ytan vill jag ha när jag skaffar hamster, gärna större - allt för att slippa eländiga hjul...

åhh vilken sötnos du hade då! :love: :love:

jag klipper alltid klorna på min polares marsvin, får inte ha egna längre (borde avliva min allergiska brorsa istället) så ja.. jag pysslar med dom och jag säger precis som du MARSVIN!

Hmm..

Mamma o pappa är lite allergiska, men vi bor jättestort och de känner ingen när jag varit hos kaninerna o så, inte fåglarna heller.

Hamster har jag haft, och lillsyrran har, så om jag får ett hamsterryck kan jag snylta på hennes Filip. ;)

Men frågan är om jag har tid med marsvin? Två honor låter ju trevligast i såna fall om hanarna stinker så. Har tre gojor som det är, och under vintern/våren beräknar jag få hem två till. + häst och stallkaniner. Som det är nu hinner jag utan problem, men det kan ju bli problem i framtiden.

Hur mycket tid behöver man ägna åt ett marsvin per dag? Man kan ju släppa ut dom i rummet så de får springa av sig och inte tråka i buren hela dagen, men hur gör ni med bajs då? Gnager de mycket på sladdar å sånt? Jag kommer antagligen städa var/varannan dag, när jag städar hos gojorna - enkelt o bra, men tar lite tid ju.

Bladluz skrev:
Hamster såklart!
Marsvin är ett av det mest allargiframkallande djur vad jag har hört isf, det stämmer på mig:P

Vad är det som skulle vara mer allergiframkallande med marsvin?

typ deras päls har något som kan vara jättefarligt för allergiker..samma med katter, iaf för mig.

Bladluz skrev:
typ deras päls har något som kan vara jättefarligt för allergiker..samma med katter, iaf för mig.
Skulle gärna vilja veta vart det kommer ifrån då det låter som väldigt lösa rykten och vore intresankt att läsa om det är sant.

Hamstrar är också allergiframkallande.
Är man allergisk bör man veta vad man utsätter sig för och vilka riskerna är. Är man inte beredd på att ta riskerna skall man inte ha pälsdjur alls.
Sedan är frågan vad hos djuret som man är allergisk mot för själva pälsen är det inte som man är allergisk mot utan det som utsöndras ur kroppen (stöv tex) eller om djuret slickar eller fått partiklar från sin urin i sin päls.
Med marsvin finns det ju fler saker som kan trigga allergi då dom måste ha hö och det är ju inte så ovanligt med allergi mot just hö. Det är alltså inte alltid djuret i sig som man är allergisk mot utan något som måste finnas i djurets miljö så som kullerspån, hö odyl.
Sedan vet jag folk som har slutat med hamsteruppfödning pga allergi.
Min kompis dotter tål inte hamstrarna dom har men tål marsvinen så det är så olika från person till person.
Man kan inte säga att marsvin är mer allergiframkallande än hamster eftersom det beror på varje person och vad mer för allergitriggande saker man har i sin närhet och hur känligs ens egna kropp är för det.

Vad vill du med ditt djur då?
Marsvin och hamster är så otroligt olika djursorter.
Kanin och marsvin är mer lika men har också sina olikheter.
Vill du kunna gosa är kanske inte en hamster det bästa val utan då är marsvin mycket bättre.
Två honor (eller hannar) i en stor bur med en del roliga saker i den och sprid ut utfodring på en 2-3 ggr/dag.
Marsvin trivs otroligt väl i sin bur om den är rymlig med intressanta saker som man kan byta ut då och då. Marsvin kan man ha i knäet när man sitter vid datorn, när man tittar på tv:n osv.
Hamstern vill helst av allt springa och utforska världen, hoppar hejdlöst från höga ytor (taskig syn). Den är oftast inte intresserad av att gosas med (finns dock några få exemplar som nöjer sig med att sitta på axeln som en råtta). Dom är oftare missnöjda med att vara i buren om du tar ut den var och varannan dag.
Hamstern är ett bra djur om du mest vill titta på dom och kanske hålla och klappa lite.
Marsvin är bra om du vill ha något att gosa med.
Den sitter ofta stilla i knäet och njuter av att bli klappad.
Glöm dock inte handduk ifall att den kissar i knäet :crazy:
Hamstrar är roligare att titta på och dvärghamstrar som roborovski tycker jag nog allt är roligas i det läget. Robbar är så söta så att man smälter och snälla dessutom. Dom är också vakna under dagen i flera omgångar.

har fått höra det av min doktor.
det som jag är allergisk mot hos marsvin och katter är particklarna i pälsen, men sedan är det ju så att jag tex kan klappa dom å så, men efter kansk e3 minuter så blir jag jätteallergisk, det blir så att det kliar i ögonen å får svårt att andas.
säger nu inte att det är så hos alla personer, men för säkerhetsskull skulle jag testa så attt du inte måste lämna ifrån dig dn älskling.

Det jag vill ha är ett gosigt och mysigt djur, men inte slött eller stillasittande jämt. Ett kramdjur. :D Tänkte förut på chinchilla, men dom kräver ju mycket mer tid och plats.

Plats kan också bli ett litet problem när det gäller marsvin.. Vet flera som har gjort bur av bokhyllan Gorm från Ikea, räcker verkligen det? Största storleken på hyllplan är ju bara 51x77 cm.

Det är är laglig enligt mått men jag tycker dom är lite för små....men du skulle kunna bygga med två våningar och vips så har du den dubbla ytan nästan :cool:
En ramp upp (ej för sluttande och marsvin behöver inte ha lika högt i tak som kaniner tex) till andra våningen skulle kunna vara något.
Visa marsvin springer omkring på golvet och skall ut på äventyr (och kolla mattes händer om där finns godis :d ) medans andra bara hoppar in i buren om dom får lov till det så där är det temperament som är det viktiga.
Dom äventyrslystna marsvinen tycker också om att ligga stilla när dom blir klappade. Hannar brukar oftare vara så här än honor har jag märkt.

ScissorHands skrev:
Skulle gärna vilja veta vart det kommer ifrån då det låter som väldigt lösa rykten och vore intresankt att läsa om det är sant.
det stämmer bra - på flera internatskolor t ex får man ha vilka djur som helst i bur, förutom marsvin (och kaniner, som man får ha utomhus). katter tror jag är lika "illa".
men är man inte allergisk så är ju det bra - men de som är allergiska mot t ex katter brukar oftast vara allergiska mot kaniner och marsvin också.

Tican skrev:
Nu surrar jag igen. Funderar åter på marsvin. :p :D ELLER hamster, guldis antagligen då.

Har lite svårt att bestämma mig, gör reklam för era bäbbar nu. :D
jag har haft både hamstrar och marsvin - och marsvin är absolut mycket roligare. jag har visserligen haft dvärghamstrar, så det är väl lite skillnad... men de guldhamstrar jag har träffat har alla bitits ibland, och har aldrig blivit särskillt tama.
marsvin är otroligt sociala djur och älskar uppmärksamhet, samtidigt som de kan klara sig själva i flera timmar när de är två. vad jag har upplevt luktar hamstrar värre än marsvin, har man spån till marsvinen bör man dock göra rent ungefär 2 ggr i veckan då det luktar ganska mycket.

vill du ha ett gosigt djur tror jag marsvin passar dig bäst. de är dock ganska lata av sig och sitter stilla en del, men de får en jäkla fart när de busar :) hamstrar sover ju hela dagarna...
ang ikea-hyllan så har jag burskåp av en sådan. burarna är i minsta laget, men får de komma ut på golvet varje dag går det alldeles utmärkt. däremot undrar jag varför du ska köpa en hel hylla, du behöver väl bara en bur? då är plastlådan "komplement" från ikea mycket bättre! den är dessutom större - ca 55x90 (står större i katalogen men det stämmer inte riktigt) sedan kan du köpa en trådback i samma storlek som också finns på ikea (kommer inte ihåg om den heter komplement, den också?) och lägga uppochned ovanpå, att sätta vattenflaska i och så. det blir billigare, tar mindre plats, men ger ändå marsvinen större bur :)

Hamster tycker jag! ;) Har haft bägge delarna och båda är fina djur men jag föredrar hamstern! Väldigt söta och gulliga små djur som är väldigt roliga! ;) Lättskötta.
Har två st guldhamstrar (ej i samma bur, två hanar) och har även haft en långhårig guldhamter (angora :cool: ).

Senast ändrad av en moderator:

Vad fina hamstrar du har!! :) Kom ihåg att jag såg bilder på den svarta när den var jätte liten. Vad "stor" den har blivit! :love: jätte fin! slående likt min!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka