Marsvin utomhus?

Madick

Trådstartare
Hur länge kan jag ha marsvinen ute? De har bott i utebur (tvåvånings) hela sommaren och älskar det. De har en stor hage att gå ut i när jag är hemma och öppnar åt dem. Jag ser att de börjar få lite tjockare päls redan, i boet är det varmt, de har spån i botten och sen rejält med halm.

Hur kallt klarar de av? Jag vill ju inte ta in dem för tidigt eftersom de gillar så mycket att vara ute.

Om jag börjar ta in dem på natten, hur låga dagstemperaturer klarar de av? Nederdelen av buren står på gräs.

Sv: Marsvin utomhus?

Om jag inte minns helt fel så får man inte hålla marsvin i temperaturer under 0 grader.

Jag personligen vill inte att mina ska ha det kallare än ca 15 (+) grader.
Risken finns ju att de blir förkylda, vilket i sin tur kan leda till lunginflammation om de bor för kallt/blåsigt.

Kallt och blåsigt har de inte, men 15 grader ska jag ha i åtanke. Bra att ha nån sorts gräns att gå efter.

Frågan är nog hur kallt det blir nere på nedre våningen på gräset, för uppe i själva buren klarar de nog att yttertempen är lite kallare, än om det är kallt i luften OCH kallt o kanske blött på marken...

Kallare än 15 tror jag dock går bra, men man får tänka mer på vädret i sin helhet än bara själva tempen, som vanligt. :)

Jag har sett att de håller sig på övervåningen när det är ruskväder, regnar de är de i det täckta boet med halm och de går ut när det slutar. När det börjar bli varmare går de ut på gräsmattan, så jag tänker att de kanske har förstånd att styra själva?

Kanske det räcker att de är ute nån timma på em/kväll när det är fint väder, de får ju ändå en bautabur inne som de kan röra sig ordentligt i.

Du verkar vara så djurförnuftig att jag tror att du kommer klara av alldeles utmärkt att avgöra när det är dags att inte låta dem gå ut mer. Tänk dock på att när de väl är inne så kommer de inte tåla lika kalla yttertempar längre. Samma gäller ju åt andra hållet, att det inte är bra om det blir för stor skillnad när du börjar ta in dem heller.

Jag tror att de kommer trivas väldigt bra inne också, och plockar du gräs åt dem kommer de garanterat vara glada med det också. :)

Ja precis, jag klurade på det här med skillnaden i temperatur när jag väl tar in dem. Då vänjer de ju sig vid värmen. Plocka gräs kan jag sätta barnen på :-) Det är egentligen deras marsvin men i praktiken är det ju mina gullegrisar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 729
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 491
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila