Marsvin ute..

E

Elwis_86

Imorn ska jag till zoo och förhoppningsvis köpa mig 2 marsvin. Jag tänkte ha dom ute i stallet med kaninerna. Det går väl?
Jag vet att marsvin kan bo utomhus bara dom är skyddade från fukt och blåst. Det är väldigt skyddat i stallet.

Vad tror ni om det?

Sv: Marsvin ute..

Marsvin är väl rätt känsliga för sånt...? Typ temperaturförändringar och sånt...?

Marsvin trivs bäst i samma temperatur som du själv skulle kunna gå i innekläder i, alltså rumstempererat. Under 15 grader skall du inte ha marsvin, tycker jag. 15 - 20 grader går bra om du har fler än en och MASSA MASSA hö och halm som värmer. Under 10 grader tror jag de dör.......
Men jag rekommenderar verkligen inte att marsvin ute, men om du kan ha dem i stallet eller inte beror på hur ditt stallklimat är. Tänk dock på att marvin är jättekänsliga för temperaturändringar, drag osv.
Ha de helst inne, då mår de bäst.

Okej, ja dom är säkert lite mer känsliga än vad kaniner är. Men har hört uppfödare som har sina marsvin i garage tex. Så kylan är nog ingen problem utan det är ju draget och fukt.

Men ska försöka, pratade med en tjej som hade 2 marsvin i stallet precis vid stalldörren i drag utan skydd över buren eller något. Men dom har bott där i 2 år. Utan några problem.

så det gäller väl då isåfall att vänja dom vid första början.

Det kan inte dra in i burarna. Det är orehört skyddat. Det är bara kyla. Men om man bäddar upp ordentligt med halm och hö, sen en bo låda så kan dom värma sig både med det och med varandra.

Det gäller isf att ha uppvärmt stall, inget drag eller fukt som sagt. Grislampor finns det folk som använder, ska visst fungera bra.

Kaninerna skulle jag dock inte ha marsvinen hos då kaniner bär på bordetella som kan göra marsvinen sjuka.

okej. Nej, marsvinen får en egen bur och kaninen bor bredvid.
Ska prata med dom på zoot imorn också. Om hon säger att dom absolut inte kan bo utomhus så köper jag inget. Då får jag hitta nån som är van att bo utomhus.

Det är alldeles för kallt ute i ett stall för marsvin. De kan inte över huvud taget bo utomhus. Däremot finns det kanin sorter som kan det.

Kan de ha kontakt genom gallret finns risken ändå. Om det är luftburet eller inte vet jag däremot inte.

Inget att rekommendera att lyssna på nån personal i zooaffär, det är väldigt sällan de är kunniga...

Varför kan du inte ha de inomhus istället?

Elwis_86 skrev:
Okej, ja dom är säkert lite mer känsliga
De är MKT mer känsliga.

Elwis_86 skrev:
Men har hört uppfödare som har sina marsvin i garage tex. Så kylan är nog ingen problem utan det är ju draget och fukt.
Kylan är problem.

Elwis_86 skrev:
Men ska försöka, pratade med en tjej som hade 2 marsvin i stallet precis vid stalldörren i drag utan skydd över buren eller något. Men dom har bott där i 2 år. Utan några problem.
Då har hennes väll tur. Men bara för att någon är dum nog att göra det och klarar sig betyder det inte att det den gör är bra eller okej och att fler bör göra det. Bara för att någon skär av sig handen, skulle du med göra det?

Elwis_86 skrev:
så det gäller väl då isåfall att vänja dom vid första början.
Men marsvinen är inte bygda för det. Det är det som är grejen. Vill du ha små djur i stallet, köp ett djur som klarar det.

Elwis_86 skrev:
Ska prata med dom på zoot imorn också. Om hon säger att dom absolut inte kan bo utomhus så köper jag inget. Då får jag hitta nån som är van att bo utomhus.
Vanliga zoo butiker vet oftast inte ett skit. De vill dessutom sälja. De behöver inte stå för att djuret sedan dör. De bryr sig inte för det mesta.
Och det handlar inte om att vara van med det, det handlar om att de inte är bygda för det.

Ok. Så uppfödarna chansar också på att deras marsvin dör? eller?
Har hört mig för med många marsvins uppfödare och dom säger att det inte ska vara något problem om man skyddor dom.
Vi har ett litet pump rum i ladan där vi ibland har ett element. Där kanske dom kan bo?! För där drar det inte heller. Och om ett element står där så bir det ju lite varmare för dom också.

Självklart måste de vänjas bo ute när det är + grader dvs 15-20 på dagen. Helst ska det inte gå under 0 på natten, men det är som med alla djur ren torr kyla tål de med halm och hus och gärna grislampa om du vill ha dem ute året runt, göteborg och nedåt har sådant klimat man kan dem i stall året runt men med lampa mellan slutet av okt-mars. Här har tex inte varit minus på hela vintern det kom nu.

Mina tål utmärkt om de är i god hälsa vara ute til det är 5 på dagen och +-0 på natten men nu är de inne.

okej!
Det blev 2 st hanar. :) Jag har dom inne på mitt rum. Tänkte ta ut dom i sommar. Så dom vänjs från sommaren till höst o så vidare.

när jag va å rastade i österrike på hemvägen från italien satt det ett marsvin i en inhägnad ute på en gräsmatta..och det småregnade :eek:
visserligen hade den tak men det regnade ju in från sidorna.. han blev jätteglad när jag kom å gav han lite maskrosblad :D kunde inte låta bli :angel:
undrar hur det gick med han den lille stackaren :crazy:

marsvin ska vara inne och sova under täcket i sängen SÅDESÅ! :D

marsvin ska vara inne och sova under täcket i sängen SÅDESÅ!
Det kan mina två tjejer hålla med om. De ääälskar att ligga på min mage och gosa under täcket.
Perfekt sätt att hålla sina marsvin sällskap och samtidigt ligga och läsa eller nåt.
Särskilt den ena brukar ligga och sjunga "marsvinssången" :love: .

Jag känner också folk som har haft marsvin "ute". De överlevde, men marsvin fryser och mår dåligt av det. Den här tjejen hade dem i en isolerad bur, jättemycket hö och flera marsvin. Men de tillbringade i princip vintern med att "överleva". Hade de varit inne hade de tillbringat sin tid med att leka, sova, vila och sjunga marsvinssången = glada marsvin.

För marsvinens skull, ha dem inne, åtminstone när det är kallare. Och även fast det är sommar, måste du tänka på att det kan bli kallt på natten. I ett stall blir det dessutom lätt drag och skulle det dessutom vara fuktigt, blir dina djur sjuka.

Men, varför måste du ha dem ute om de mår bättre av att vara inne?

Till alla:

Jag har mina marsvin killar (som det blev) inne i mitt rum nu och för alltid!! :)
Kanske kommer få äta lite gräs i sommar. men dom får bo inne mest hela tiden.

Varför jag inte skulle haft dom inne från början var för att vi har 7 katter. Som nog gärna skulle leka med marsvinen. Men har stt in buren i mitt rum. Får väl göra en galler dörr eller nått. Sådet kommer in värme i mitt rum. Blir så kallt när jag har stängt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 005
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 276
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 548
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar