Marsvin som kräks?

Nera

Trådstartare
Trodde min stumpa skulle dö idag... Vi sitter som vanligt och gosar alla tre och de får som vanligt dela på en c-vitamin tablett. Plötsligt verkar det som att Skrållan klöks och hon gapar stort ett par gånger. Till slut kommer det ut lite orange gegga. Efter bara någon minut är hon som vanligt igen och nu ett par timmar senare äter och dricker hon som vanligt.

Vad kan detta ha varit? Kan hon ätit för fort och satt i halsen eller nått?

Sv: Marsvin som kräks?

Bästa sättet att få i marsvin c-vitamin är genom grönsaker. Brustabletter och droppar i vattnet och sådant tjaffs får man minuspoäng av.

Är c-vitaminstabletten sån som vi ska ha i vatten?
Isf kan det vara att den löste upp sig i salivet och skummade i halsen på marsvinet därav "kräk" och att det var orange.

Som modig_korn säger, c-vitamin ges bäst genom grönsaker.
Vitkål, broccoli och persilja är exempel på goda och c-vitaminsrika grönsaker. :)

Paprika, vinbär och jordgubbar är det också mkt c-vitamin i (men tål de det eller får de munsvamp? :o)

Visste inte ens att man kunde ge dem brustabletter, blir det inte väldigt "stickigt" för dem? :confused:

+ svar till alla:

Det är några godis c-vitamin tabletter. Alltså inga som löses i vatten eller liknande utan mer som en godis. De används även mest som godis och belöningsgrej. Sätter inte min tilltro till att de tillför speciellt mycket c-vitamin så givetvis får svinen även c-vitamin rika grönsaker. Så jag tror tyvärr (?) inte det var så att tabletten löstes upp med saliven, något liknande har iaf aldrig hänt.

Kan passa på att fråga, mina är TOKIGA i paprika. Kan det framkalla munsvamp eller är det bara något jag fått för mig?

Hon kanske bara satte i halsen då? :)

Vissa är olika känsliga, vad jag har hört kan det ge munsvamp. MEN vissa tål t o m äta apelsin och mandarin ibland utan att få det. Så har inte dina fått det så tror jag inte det är nån fara.

Ja det verkar inte som att det har hänt igen i buren i alla fall..

Hur märker man om de har svamp?:o

Du ser om dom har svamp.
Jag vet dock inte exakt hur det ser ut då jag aldrig haft det men vad jag har förstått det som ser det ut som dom är lite skorviga runt munnen.

Okej, det har jag inte sett någon antydan till så de kan nog få fortsätta äta sin älskade paprika :)

Något som satt fast i halsen som kom upp? Vad hade hon ätit strax innan (något orange)?

Ja de där tabletterna är orange, var säkert så att hon satt det i halsen eller nått

Ja, men då satte hon säkert en sådan i halsen och bara hostade tills den kom up helt enkelt:). Då hade jag nog inte varit så orolig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att flera här inne lider av migrän, så ni kanske har lite svar på mina funderingar. Jag har alltid lidit av huvudvärk. Av för...
2
Svar
28
· Visningar
4 415
Senast: Garaget
·
S
Hästvård Jag har en häst som har fått väldigt konstiga symptom, ingenting som jag eller någon annan i stallet tidigare har sett. Om ni orkar läsa...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 983
Senast: bravur68
·
Övr. Katt Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
38 222
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar