Marsvin och semester

J

juppjupp

Hejsan :banana:
Jag har en undran.... Kan man ta med Marsvin när man åker bort några dagar?
Har läst mängder på nätet och i böcker, men det är 50/50 ungefär.
Vissa menar att det går alldeles utmärkt, medans vissa anser att det absolut inte går. Vilket stämmer?? :confused:
Finns det någon här som har erfarenhet av detta?

Kram Åsa

Sv: Marsvin och semester

Enkel tanke ställare ;)

Det beror nog på hur långt du kommer åke och hur länge du kommer vara där..

Det beror ju på vart du åker, om man får ha med sig djur dit du ska och om du ska utomlands, kolla upp vad som gäller samt flyg/annat beroende på hur du åker.

kan kan du alltid, men hur praktiskt och hur bra är det för djuren?
åker du utomlands: nej.
sedan är det när du åker de närmsta länderna/i sverige, hur länga skall du vara borta? kan marsvinen leva som vanligt under resan? ibland är det värt att ta med djuren, och ibland är det inte värt det.

Jag ska inte så långt :)
Vi ska åka två-tre dagar till Nora över Jul . Det är 16 mil dit och dom får stå i ett eget rum. Lungt och stilla.

Sedan om man ska åka längre, som semester i 1-2 veckor får man nog lämna bort dom kanske.

Tack för era svar, bra med ett forum när man har "dumma" frågor ;)

Ha det gott

Åsa

Inga frågor är väl för dumma när det gäller djur?!?!
Vore det mina marsvin skulle jag ta med dem, absolut.
När jag varit på utomlandssemester har mina djur antingen varit hos kompisar eller på djuraffär!

Mina föräldrar bor 34 mil bort, dit brukar de få följa med. De har en egen bur där, så det är bara att stoppa in dem i transportburen och åka iväg. Bilturen brukar inte vara så populär dock. ;)

Det var skönt att höra :bump:
Jag vill gärna kunna ta med dom när man åker iväg sådär över en helg.
Men ibland så skrivs det ju som att dom skulle vara så sköra små varelser som inte tål något :cry:
Jag tror på att dom nog klarar mycket om man lär dom tillit från början.
Då ska dom få fira jul med resten av fam.....

Tack och kram Åsa

Mina marsvin brukar få följa med om jag skall iväg tex till stugan, om vintern går det att köra bil men om sommaren måste de även åka båt. Det går så bra så. Fast i båten ser jag till att linda in transportburen i flera filtar så det inte drar något på dem, och i bilen undviker jag att ha dem så fläkten drar på dem.

Jag tycker inte att det är någon bra ide, de blir lätt stressade, och har det bättre där de är vana att vara.Så tycker jag!!

Det där beror ju helt och hållet på individen. Vissa marsvin har inga som helst problem att åka fram och tillbaka medans andra mår dåligt av det. Du får helt enkelt se hur dina reagerar.
Själv har jag hämtat marsvin (en dräktig i 5:e veckan) i Danmark och då tagit kollektivtrafiken utan några som helst problem.
Normalt sätt så är inte marsvin så lättstressade och finner sig oftast hemma där det finns mat :D

jag skaffar alltid marsvinsvakt dom få ggr vi ska bort ;)
har bara behövt göra d 2ggr på lite mer än 2år :D

Jag tycker inte det borde vara ngt problem.En bur är ju inte så svår att släpa med sig.Jag har tagit med mina marsvin å dom dog inte ;)

Jag tänkte om man fixar en sådan där lite transportbur, för dels så far dom inte runt, får stöd och så kan man ju ha dom i knät så dom känner sig trygga.
Jag får väl prova helt enkelt *S*

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 452
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hejsan Jag och min sambo ska köpa hund.:banana: Han har haft hund tidigare, en omplaceringshund, golden retriever. Den hunden var...
Svar
7
· Visningar
5 429
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka