Marsvin och semester mm

dressyrtant

Trådstartare
Hej och hå, tanten har blivit knäpp... Skaffade ju gerbiler i september, och trivs väldigt bra med dem! :love:
Nu ska en kompis marsvin få ungar, och hon undrade om jag ville ha... :eek: Sånt ska man INTE fråga mig! :crazy: :love:
Gerbilerna klarade sig bra i några dygn när jag och ungarna var på resa, laddade bara fullt med mat och vatten och sånt och så var de hur lyckliga som helst när vi kom hem. Men hur är det med marsvin? :confused:
Jag undrar också om katter gillar att käka marsvin, eller om marsvinen får va ifred? Har ju även två katter... :crazy:
Ni kloka får hjälpa mig här... ;)

Sv: Marsvin och semester mm

Mina marsvin skrämmer skiten ur mina föräldrars katt, han föredrar att ligga på håll och titta på dem när vi är där. Mat ska ju inte prata och så vidare. ;)

Jag brukar lämna mina upp till drygt ett dygn med mycket mat och vatten. Det är ungefär så mycket mat man kan få in i en bur med tanke på att de ska ha fri tillgång på hö. Vid längre semestrar får de antingen följa med eller så kommer någon och matar och klappar en gång om dagen.

Klart du ska ha marsvin, det är underbara djur! :love: Tänk på att ta minst två bara. :)

Tack! :bow:
Jo, OM jag tar marsvin då vill jag ha antingen två systrar eller två bröder. Gerbilerna är systrar.
Jag är bara SÅ okunnig om marsvin. :crazy:
Visst kunde de väl få följa med iofs... men OM jag reser, så blir det ju mellan länder. Okunniga jag vet ju inte nåt om bestämmelser för att föra dylika djur mellan länder... :confused:
Och hur fasen fraktar man två marsvin om man flyger??? :confused:
Barnen tror jag att marsvinen ska överleva. Mina är ju 7, 5 och 2. Kommer snart att bli 8, 6 och 3. ;) Sjuåringen är jättebra på att sköta gerbilerna och de mindre vet att de inte ännu får hålla dem. Gerbilerna har vi i ett akvarium i vardagsrummet. Där trivs de bra, för när vi är hemma är det rätt mkt liv och rörelse där då. Katterna bor oftast i källaren (stor källarvåning här). De tycker det är lugnast med tanke på barnen. :D Om barnen inte är hemma, vill de gärna komma upp... :rofl:
Så ja. Jag tror att marsvinen skulle klara sig rätt bra. Det är ju då bara detdär med resorna. Om jag är borta en vecka, typ. :crazy:
Jag tror faktiskt att gerbilerna skulle klara en vecka. Om man laddar akvariet rätt. De får oftast mat uppe på en hylla och sölar inte när skålen har kant som är rundad inåt (keramik). Så maten hålls ren, vattnet kanske börjar kännas lite gammalt efter en vecka, men höet biter de bara oftast sönder i bitar och har rätt mycket kvar.
*funderar*
Men ja. Åker jag nånstans ska jag ju ha häst-, kanin-, katt- och hönsvakt också. Blir väl bara att beordra samma människa in i huset och ta hand om de små luddbollarna inne också. Hmmm... verkar som en heltidssyssla. :o
*funderar vidare*

Om du kan lämna gerbiler ensamma en vecka ska du definitivt inte ha marsvin! :mad:
När man har smådjur så är inte frågan om "överlever de" utan man måste ha såpass tillsyn så att de inte lider om de skulle bli sjuka/råka bryta ben. Tillsyn varje dag, max varannan vid bortrest är absolut ett krav!
:eek:

Marsvin är inte som gerbiler, utan de behöver ett visst antal mg c-vitamin om dagen genom färska grönsaker och dom behöver hela tiden hö! Visst kan man lämna ensamma under en dag om man ger dom väldigt mycket hö men mer skulle jag inte rekommendera.

Om du kan lämna gerbiler ensamma en vecka ska du definitivt inte ha marsvin! :mad:
När man har smådjur så är inte frågan om "överlever de" utan man måste ha såpass tillsyn så att de inte lider om de skulle bli sjuka/råka bryta ben. Tillsyn varje dag, max varannan vid bortrest är absolut ett krav!
:eek:
He he :smirk: Förstår din point. Men det fanns extra foder och vatten framlagt färdigt och de hade tillsyn varje dag, eftersom jag bor i parhus och de som bor i andra halvan kollade dem varje dag. Men gerbilerna behövde inget, för jag hade laddat in så mycket åt dem. Helt utan koll skulle jag aldrig lämna dem. Men har oerhörda skuldkänslor för när jag måste ha andra att göra saker åt mig. (Har lite i ryggsäcken här...) Så därför vill jag uppbåda så lite arbetskraft som möjligt om jag reser bort.
Antar att jag bara borde lära mig att det inte är så farligt att be om hjälp... :crazy:

Senast ändrad:

Marsvin är inte som gerbiler, utan de behöver ett visst antal mg c-vitamin om dagen genom färska grönsaker och dom behöver hela tiden hö! Visst kan man lämna ensamma under en dag om man ger dom väldigt mycket hö men mer skulle jag inte rekommendera.
Hmmm... ja c-vitaminerna har jag läst om! :idea:
Måste nog bara börja komma över dethär med mina skuldkänslor istället. Jag menar, om människorna kan titta att gerbilerna har det ok, så kan de säkert lägga in lite mat också utan att dö. Senast la jag in så mycket mat och vatten så de "badade" i det. :crazy: Bara för att de som kollade gerbilerna inte skulle behöva "göra" nåt, bara kolla. Så att ingen skulle skälla på mig att jag utnyttjar andra osv. Har ett stort sår just där. :crazy:

jag hade marsvin, i en dag eller något. gick inte alls med våra katter :/ tyvärr.
Hmmm, undrar hur mina katter skulle reagera? De är inte så värst intresserade av gerbilerna iaf. Men å andra sidan har inte katterna fått vara inne när gerbilerna är lösa, utan bara sett dem i akvariet. *grunnar*

När man har smådjur så är inte frågan om "överlever de" utan man måste ha såpass tillsyn så att de inte lider om de skulle bli sjuka/råka bryta ben. Tillsyn varje dag, max varannan vid bortrest är absolut ett krav! :eek:
Vill fortsätta på dethär, faktiskt. Enda gången jag har varit borta sedan jag skaffade gerbilerna så var jag borta 4 dygn. Och de hade som sagt tillsyn varje dag och massa mat & vatten & spån & grejs. Rent hypotetiskt funderade jag kring om man kunde ha gjort likadant i en vecka. (Det är det maximala jag kan vara hemifrån.) Så att jag då skulle kunna minimera skötseln, som andra människor skulle råka ut för.
Inte i den andemeningen att två gerbiler sitter i en lägenhet i en vecka och har mycket mat första dan och inget sista dan och ingen hälsar på dem under tiden. Den möjligheten finns inte, iom att grannarna springer genom min lägenhet varje dag ändå, och lika gärna kan se att gerbilerna har det ok, eftersom de bor bredvid "farleden".
Mina orsaker till att vilja minimera arbetsbördan kräver en egen tråd, eftersom det är lååååååååååååång historia och en väldigt ond punkt i mitt liv. Det skulle bli en relationstråd utan like. :crazy: Och med väldigt smaskiga ingredienser. :crazy:
Nu reser jag ju väldigt sällan bort. Och är jag borta så är det max en vecka. Men reser jag så är det grannland som gäller. Och oftast när jag öht KAN resa (pga min livssituation) så är det typ julhelg, midsommarhelg, sånt.
Jag hoppas att du förstår att jag faktiskt bekymrar mig för dethär iom att jag öht frågar om det. Typ "vad händer om jag reser bort några dar om ett halvår". Det jag borde göra, egentligen, är att hitta nya djurskötare, iom att alla jag har haft har flyttat bort. :( Då skulle jag slippa engagera grannen varje gång. :smirk:
Ja ja. Får väl börja söka. :cool:

Om grannarna ändå kollar till gerbilerna, kan jag inte tänka mig att de skulle ha något emot att ge marsvinen mat och kolla över dem också. Jag förstår att det tar emot för dig, men för dem är det med största säkerhet inget besvär.

Marsvin är nog inte att rekommendera att ta med på flygresor. Dels för att de är ganska känsliga djur och nog har det bättre hemma i sin trygga bur, dels för att det är mycket som ska med i utrustningsväg som bur och dyl.

Om grannarna ändå kollar till gerbilerna, kan jag inte tänka mig att de skulle ha något emot att ge marsvinen mat och kolla över dem också. Jag förstår att det tar emot för dig, men för dem är det med största säkerhet inget besvär.
Mmm jag måste vänja mig vid den tanken. ;)
Grejen är ju att jag har fått skäll av en av grannens anhöriga. Ordentligt med skäll. Grannen själv hjälper gärna till. Mycket lång och invecklad historia. Med oanade dimensioner och möjliga konsekvenser för mitt liv. :crazy:
Marsvin är nog inte att rekommendera att ta med på flygresor. Dels för att de är ganska känsliga djur och nog har det bättre hemma i sin trygga bur, dels för att det är mycket som ska med i utrustningsväg som bur och dyl.
Mmm jag har funderat på detdär. En hel del. Och kommit fram till att det nog är bäst om de är hemma isf. Måste nog börja jaga djurskötare nu redan, så jag har nån som vet vad som behöver göras om jag åker bort om några månader. Har ett par uppslag om folk jag kunde fråga. Situationen med skötseln av "de stora" djuren kommer också att ändra, så jag kommer att behöva en ny skötare till dem med, när jag är borta. :cool:

Jag börjar förstå att situationen är mer komplicerad än vad jag först trodde. :crazy:

Om det känns bättre för dig, så kan du ju försöka hitta någon som kan ställa upp med djuren mot betalning så du slipper "be" om hjälp. Skulle det kännas bättre?

Har inte läst alla svar, men i alla fall....
När jag varit bortrest har mina marsvin antingen varit hos en kompis, eller inhysta på "pensionat" i en djuraffär jag litar på!
Båda delarna har fungerat jättebra, fördelen med att en kompis tar hand om dem är att de får komma upp och motionera och gosa på ett annat sätt.

När jag åker bort under en helg så brukar jag göra så att jag gör små matlådor till marsvinen med olika grönsaker i och märker dom med "lördag", "söndag", osv. Sen ber jag någon komma in och ge marsvinen dom en gång om dagen (samt hö och vatten). Om du kan göra så, så skulle det nog gå bra. Tänk på att ha marsvin är mer än att bara slänga in en morot i buren varje dag och det är inte alla grannar och vänner som orkar göra en skål med grönsaker varje dag då du är på semester.

Jag gör också burkar med färdigskurna grönsaker och ställer in en höpåse att ta ur. Funkar jättebra!

Så har jag också gjort, när de varit ensamma över en helg. Har fungerat utmärkt!

Jaså, du har skaffat fler små luddbollar. :smirk:
Nopp, inte än... :angel:
"Funderar på det"... :o :o :o

Till alla: tack för alla svar! Inga luddbollar än, vi får se vad jag besluter - ska väl komma ihåg att skriva nåt här om det blir av. :D

Liknande trådar

C
Övr. Barn Dammar av ett gammalt anonymt nick... Jag har aldrig velat ha barn, ibland är barn gulliga och ibland hade det varit kul med en typ...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 086
Senast: Björk
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 081
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 754
Senast: Disen
·
S
Träning För ca en vecka sedan kom det en ny häst till stallet. Hästen var ett imulsköp, inget hästöp var planerat. Vederbörande hade sett en...
2
Svar
38
· Visningar
2 813
Senast: Sirisiri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar