Igår var verkligen droppen... Som bakgrundsinfo kan jag säga att småtjejerna i stallet är jätteslarviga med elen. De påstår att de dår stötar när de tar in och ut hästar och när de rider på ridbanan (som är inhängnad av eltråd eftersom hagarna går runt om). De drar ur sladden och sätter aldrig tillbaka den. Eftersom min häst ett tag kom på att det går att lyfta av handtaget när elen är ur så har han kommit lös en gång. Jag har därför tjatat jättemycket på tjejerna att de inte FÅR glömma att sätta i sladden efter sig.
Det går ston med föl på sommarbate hos oss och igår skulle två ston med föl åka iväg för bestäckning. De var då tvungna att gå förbi den här hagen där galningen går. Han gjorde rena utfall mot sto+föl och gick på tråden och var nära att ta sig igenom. Elen var förstås inte på eftersom tjejerna red på ridbanan. Ägaren till stona blev helt rasande eftersom hon sagt till dom varje gång hon varit där att elen måste vara på. Hon var skärrad också, för precis som jag gjort tidigare så upplevde hon det som att hästen skulle ta sig över/igenom staketet. Hon gav tjejerna en rejäl utskällning och de näbbar emot och säger att det minsan bara är hon och jag som tjatar om elen, ingen annan bryr sig. När andra stoet+ föl skulle gå förbi var elen på, men hästen brydde sig inte ett smack om det. Han gick ändå på tråden.
Den ena tjejen var jätteledsen sen och jag förstår det efterom hon en slags familjerelation kan man väl säga till hästens ägare. Hon (13 år) tar på sig hela skulden och ansvaret. Jag sa till henne minst tre gånger att hon absolut inte får göra det för det är inte på något som helst sätt hennes fel. Det är världens raraste tjej och jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att hon har hamnat i kläm.
Jag sa iaf att det inte funkar att ha hästen i den hagen. Men nu är det så mycket hästar där och vinterhagen ska vila och då finns det inget alternativ. Då tycker tjejen (i all välmening) att jag ska ta in hästen när jag ska rida. Men det vägrar jag att göra!!!
Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till... Hästen borde väl lugna sig så småningom, men det faktum att ägaren inte kan hantera den kvarstår och jag tycker det känns väldigt otryggt med tanke på det beteende hästen visat under de 10 dagar den varit här...