Häst som tagit över (långt)

Jag tror jag vet vem det är...

PM:a mig så ska du få lite mer bakgrundshistoria och vem hon kan kontakta för att få tips och råd om hästen.

Om det är den jag tror så har inte det varigt någon problemhäst men han är som sagt en gammal ringräv och behöver en tydlig ledare för att inte försöka ta över själv.

Det kan vara så att han är väldigt lite riden och hanterad på sista tiden då det är mer än ett år sedan ridverksamheten lades ner med buller och bång.
 
Re: Jag tror jag vet vem det är...

Det var den hästen du trodde. Har PM:at tillbaka. Jag hoppades att någon skulle förstå vilken häst jag pratade om. Jag mottager tacksamt så mkt info som möjligt om denna häst!
 
Suck! Jobbig situation.

Låter som ett typexempel där hästen skulle behöva någon som sade ifrån - gamla rävar som denna har lärt sig en massa knep med åren! Ofta kan de fungera utmärkt i t.ex. ridskoleverksamhet med lite fastare rutiner och där ingen sätter press på den. Smarta hästar som tidigare varit änglar kan bli illmariga monster om man sätter lite press på dem och det inte passar!

Det som bekymrar mig är att ägaren inte har acceptabel kontroll över hästen. Jag skulle aldrig ta in en inackordering som inte kan öppna/stänga grindar på ett säkert sätt. Jag tycker att ni som stall/hagkamrater skall kräva en miniminivå av hanterbarhet. Annars får hästägaren skaffa hjälp.
 
Igår tappade jag tålamodet totalt. De hade släppt hästarna i "sommarhagen" igår och den ligger precis intill ridbanan. Det är bara en eltråd mellan. Hästj****n springer som en galning konstant fram och tillbaka längs långsidan och bara skriker. Den både travar och galopperar och lägger öronen bakåt mot min häst. En gång gick den inåt hagen, tog sats och galopperade rakt mot elstaketet. Jag trodde verkligen att den tänkte hoppa, men som tur var stannade den.

Jag skulle träna dressyr för min tränare och hur lätt är det för min häst att koncentrera sig!?!? Jag var helt oxtokig och ringde till en av tjejerna i stallet som har lite släktband med ägaren till hästen. Jag var så arg så jag sa rakt ut att de fick "ha hästen i gamla hagen om den ska bete sig så här, för det går inte att rida. Jag måste kunna använda ridbanan, annars kan jag sälja min häst direkt!" Den stackars oskyldiga tjejen kon springandes och tog in hästen.

När jag träffade ägaren efter lektionen sa jag att hennes häst var bråkig och tänkte hoppa över. "Ja, jag hörde det" sa hon bara och släppte ut hästen i samma hage igen.

:devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
 
Går den alltså på bete med hästkompisar?

Jag skulle tippa på att förutom att den är en gammal ringräv även är lite förvirrad. Det enda den betecknar som sitt hem och som den känner till är hagen med vänner på ert ställe. Det finns ingen box som är "dens", det finns säkert inga direkta rutiner på vad som händer under dagen osv.

Det kan göra den osäker och därför den blir bånglig med människor och tyr sig så till hästar. Försök hjälpa tjejen vara tydligare mot sin häst, försök dela med sig av de knepen du använde dig av osv.
 
Jag har berättat hela min historia för henne och verkligen betonat hur otroligt viktigt det är att hon sätter stenhårda gränser för vad hon accepterar. Hon förstår och håller med, men hon har inte kunskap och erfarenhet nog till att göra det.

Jag tror ju fortfarandet stenhårt på att det är den som hanterar hästen mest (ägaren) som måste sätta upp regler och gränser för hästen. Skulle någon annan sätta den på plats skulle det säkert gå bra ett tag, men sen skulle den nog försöka igen. Svårt det där.
 
Förstår att du blev heligt förbannad!

Själv så tycker jag det är en gåta att man som hästägare fullkomligt struntar i om ens häst blir en plåga för andra i samma stall?! :confused:
 
Igår var verkligen droppen... Som bakgrundsinfo kan jag säga att småtjejerna i stallet är jätteslarviga med elen. De påstår att de dår stötar när de tar in och ut hästar och när de rider på ridbanan (som är inhängnad av eltråd eftersom hagarna går runt om). De drar ur sladden och sätter aldrig tillbaka den. Eftersom min häst ett tag kom på att det går att lyfta av handtaget när elen är ur så har han kommit lös en gång. Jag har därför tjatat jättemycket på tjejerna att de inte FÅR glömma att sätta i sladden efter sig.

Det går ston med föl på sommarbate hos oss och igår skulle två ston med föl åka iväg för bestäckning. De var då tvungna att gå förbi den här hagen där galningen går. Han gjorde rena utfall mot sto+föl och gick på tråden och var nära att ta sig igenom. Elen var förstås inte på eftersom tjejerna red på ridbanan. Ägaren till stona blev helt rasande eftersom hon sagt till dom varje gång hon varit där att elen måste vara på. Hon var skärrad också, för precis som jag gjort tidigare så upplevde hon det som att hästen skulle ta sig över/igenom staketet. Hon gav tjejerna en rejäl utskällning och de näbbar emot och säger att det minsan bara är hon och jag som tjatar om elen, ingen annan bryr sig. När andra stoet+ föl skulle gå förbi var elen på, men hästen brydde sig inte ett smack om det. Han gick ändå på tråden.

Den ena tjejen var jätteledsen sen och jag förstår det efterom hon en slags familjerelation kan man väl säga till hästens ägare. Hon (13 år) tar på sig hela skulden och ansvaret. Jag sa till henne minst tre gånger att hon absolut inte får göra det för det är inte på något som helst sätt hennes fel. Det är världens raraste tjej och jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att hon har hamnat i kläm.

Jag sa iaf att det inte funkar att ha hästen i den hagen. Men nu är det så mycket hästar där och vinterhagen ska vila och då finns det inget alternativ. Då tycker tjejen (i all välmening) att jag ska ta in hästen när jag ska rida. Men det vägrar jag att göra!!!

Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till... Hästen borde väl lugna sig så småningom, men det faktum att ägaren inte kan hantera den kvarstår och jag tycker det känns väldigt otryggt med tanke på det beteende hästen visat under de 10 dagar den varit här...
 
Kan du inte ta upp saken med stallägaren eller på ett möte med alla som står i stallet? Kanske är ni flera stycken som kan "gå ihop" och prata gemensamt.

Blir det olidligt skulle jag fundera på att byta stall.
 
Idag är min medryttare i stallet, men är det problem imorgon när jag ska rida på ridbanan, går jag raka vägen upp till huset och kräver att något händer.

Jag står sedan en tid tillbaka på kö till ett stall med ridhus. Jag vill helst inte flytta förrns det finns plats där. Vill inte att min häst ska behöva flytta två gånger på kort tid. Men finns det inget alternativ blir jag väl tvungen...
 
Usch och fy! :crazy:

Men hoppas stallägaren i allafall är villig att göra ngt åt problemet innan ngt allvarligt händer.
Jag håller tummarna att det reder upp sig till det bästa!
 
Håller helt med Tassetass vad gäller denna hästen. Hästen kan mycket väl vara den säljaren utgett den för att vara, men hästar med tävlingserfarenhet är inte sällan ganska självsäkra. Och självförtroende är ju inte helt oviktigt om hästen ska göra bra i från sig på banan. Har själv erfarenhet av att duktiga, trevliga men mycket självsäkra hästar helt enkelt "kör över" personer som inte har vanan inne med denna typ av hästar. Tråkigt att läsa att denna hästen verkar ha hamnat i fel händer. Den nya, tydligen ganska oerfarna, ägaren bör snarast se till att få professionell hjälp med att förstå och fungera tillsammans med sin nye vän. Annars kommer detta problem bli värre och självklart påverka er andra i stallet. Om den nya ägaren inte begriper att hon behöver hjälp för att komma till rätta med detta kan ni andra i stallet nog räkna med att hästen i fråga snart är till salu igen. Vill ni hjälpa hästen så hör er för bland vänner och bekanta om någon skulle vilja ta över den. Den lär nog bli billig när ägaren tröttnat på att hänga som en vante i grimskaftet dag efter dag. Hoppas att det löser sig till det bästa. Berätta gärna hur det gått. :)
 
Hoppsan! Läste bara första sidan på denna tråd. Det fanns visst tre till :o. Ja, ja... så det kan bli.
 
De sista två dagarna har jag ridit på ridbanan och det har väl gått bra. Men då var inte hästen själv i hagen. Den kom ändå fram då och då och stöddade sig, så jag fick undvika att rida på ena långsidan. Ägaren har jag inte sett röken av.

Jag träffade ägaren till stallet där jag står på kö idag. Ha sa att det troligen blir en plats ledig ganska snart. Det känns bra, då flyttar jag direkt!
 
Hoppas det ordnar sig till det bästa. Men det är ju tråkigt om du flyttar från ett stall du i övrigt trivs i pga av denna person. Men jag förstår dej. :crazy: Hoppas det nya stallet är bra och att du och din häst kommer att trivas. Lycka till! :)
 
Skicka ett PM till mig. Tror att jag kan hjälpa till med problemet om inte annat förmedla kontakt med en som kan.
 
Mitt förra inlägg blev inte bra. :crazy: vad jag menar är att om det är en häst från det ställe jag tror så är en av de förra ägarna mkt mån om att hästarna ska ha det bra. Hon hjälper säkert till med info och ev hjälp om det behövs.
 
Å herre jösses - jag tror jag känner den där hästen.

Snälla, snälla, SNÄLLA, kontakta mig, PMa eller maila på stereo.m@voldeobum.net - OM det där den hästen jag tror så känner jag den väl sedan många år, och eftersom det står att du bor "nära Mälaren" så kan jag ev. ha möjlighet att komma och 'titta' och försöka hjälpa.

OM det är 'rätt' häst och det absolut inte fungerar så skulle jag nästan kunna tänka mig att köpa hästen, för...

Ja, ni vet väl själva hur det är, inte kan man lämna gamla kompisar i sticket? :(

~ Orolig Stereo. :(
 
Stort tack till alla er som PM:at mig och som listat ut vilken häst det rör sig om. :bow: Det känns alltid bra att få lite bakgrundsinformation om hästen.

Jag tror nog att det löser sig, men jag lovar att hålla er alla uppdaterade om hur det går!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 029
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 068
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 524
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 645
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp