Marsvin och kanin tillsammans

J

JennyK

Ja, idag tänkte jag att mitt lilla marsvin skulle få träffa en kompis, så jag bar ut henne till min systers dvärgvädur Knut, som bor utomhus. Hon hann knappt in i hans bur förrän han började sätta på henne. :crazy: Fattar han inte att det inte är en kaninhona utan ett marsvin? Då kan dom väl inte bo ihop i sommar då som jag hade tänkt? Kan det bli kasviner nu? :D

När man ska sätta i hop marsvin och kanin ska dom träffas på golvet eller annat fritt utrymme först...kaniner och marsvin går INTE alltid i hop...Kaninhanar är dessutom oftast mycket revirbenägna och intresserad av att para sig...detta kan resultera i stress för marsvinet som då oftast blir jagad runt buren. Vill du trots allt ha dom i hop måste du kastrera hannen...dessutom krävs en stor bur...gärna med ett litet hus där bara marsvinet kan komma in i. Kaninhanen kan också ge marsvinet stora skador i och med att den hela tiden försöker uppvakta den...Sååå, nej, du ska inte försöka ha dom i hop igen..

Min kompis har ihop två marsvin med två kaniner, först var de rädda för varann men nu går det tydligen bra.

Kaniner är otroliga, jag hade en kaninhona som hoppade på en katthane :smirk:

Tänkte nog att det inte kunde bli några barn.. :p
Och dom får inte bo ihop, isåfall får dom ha ett nät emellan, annars jagar han väl livet ur Lilla Lisa!
Vad fina marsvin du hade, jag äskar Sheltie!!! :love:

det går att ha marsvin och kanin ihop men det ska helst inte vara för stor storleks skillnad på dom. tex en hermelin kain och ett normal stort marsvin går oftast bra.. men en stor kanin ras och litet marsvin kan gå illa.. kaniner är så starka så att dom kan faktiskt döada små marsvin när dom försker leka genom tex. sparkar med dom stora starka bak benen.
jag har själv haft en hermelin hona i samma bur som två av marsvins hanarna..
det gick jätte bra förutom att inga andra marsvin (honor eller hanar) eller andra djur fick komma nära kaninhonans "egna" hanar.
och så hade vi en så pass stor bur att hon kunde springa och göra sina kanin sparkar utan att skada marsvinen och så hade vi även ett galler för en hörna så att dom kunde springa undan om hon var för vild (för söker hets skull) :bump: men dom var bästa vänner på nätterna sov dom alla i en stor hög..
men man ska aldrig släppa in ett främande djur i ett annat djurs revir..
måste alltid träffas på "neutral" mark först och sen ska man helst göra en grov rengöring av buren innan dom går ner där i så att det inte är så "märkt" utav varken den enna eller den andra..
men det gäller inte bara marsvin/kanin utan även när det är två marsvin eller två kaniner.. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama