Märsta, Upplands Väsby och ev Uppsala: vart ska man INTE bo?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag ska börja jobba på Ultuna i höst och behöver därför flytta. Planen var först att bosätta sig i Uppsala men nu tänker jag att jag nog ska leta söder om Uppsala, ner mot Väsby. Har en del vänner runt Sthlm + hästar att rida i Väsby nånstans. Hellre att ha nära till livet än jobbet tänker jag!

Och även om jag är medveten om att jag inte kommer kunna vara hur kräsen som helst så undrar jag om vilka områden man absolut ska undvika?

Det brukar visserligen alltid vara lite smaksak, det finns alltid någon som älskar ett område som har dåligt rykte, men överlag sådär? Jag har bott i Sigtuna men spenderade inte så jättemycket tid i Märsta så där har jag väldigt dålig koll, ingen koll alls på andra ställen.

Dela med er av vad ni tycker! Gärna med motivering. :) Och sen om ni har några tips på riktigt underbart underbara områden där det kan vara värt att leta så får ni gärna ta med det också. ;)

Kanske inte Stenhagen i Uppsala där de kastar massor av sten mot bussarna.
Men annars så får du nog vara glad om du hittar något alls om du vill hyra.
Om du skall köpa så är läget litet annat.
Och beroende av vad du vill undvika.
Då så skall du även titta på Knivsta som ju ligger bra till.

Jag bor sedan många år i Gottsunda, ett av Uppsalas områden som har väldigt dåligt rykte. Bortsett från att jag är jäkligt less på att höra alla som aldrig varit där berätta för mig hur fruktansvärt det är i Gottsunda:rofl: har jag under mina fjorton år varit riktigt irriterad på området en gång och det var för några veckor sedan när ett attentat begicks mot en buss varpå all busstrafik ställdes in kommande kväll. Något jag inte visste när jag klev på bussen på väg hem från en rätt lång kväll på puben:angel:. Plötsligt blev jag avslängd 1,5 km hemifrån. Då var jag inte glad och började allvarligt fundera på att flytta!

Annars kan man definitivt bo i Gottsunda, men - man skall vara noggrann var i området man bor! Där jag bor är det väldigt lugnt och trevligt. Ett multikulturellt område med låghus där många har djur, vi bor mitt i naturen och det är trevlig stämning. Sedan finns det vissa höghusområden jag inte skulle välja.

Detsamma gäller Stenhagen. Ett annat område i Uppsala där många "vet" att man inte kan bo. Jag har två vänner som bor där, en i villa och en i hyresrätt och ingen av dem har en tanke på att flytta för de stortrivs. Jag har faktiskt funderat på att flytta dit, eftersom det skulle underlätta för mig att bo nära min hundvakt.

Summan av kardemumman är att man i alla fall i Uppsala inte kan avfärda något område rakt av. Man måste kolla på mer detaljnivå.

Senast ändrad:
Kanske inte Stenhagen i Uppsala där de kastar massor av sten mot bussarna.
Men annars så får du nog vara glad om du hittar något alls om du vill hyra.
Om du skall köpa så är läget litet annat.
Och beroende av vad du vill undvika.
Då så skall du även titta på Knivsta som ju ligger bra till.

Fast där har vi det igen, att en hel stadsdel döms ut fast det inom den finns utmärkta ställen att bo på. Stenhagen är precis som Gottsunda jättestort. Däremot ligger ju Stenhagen inte så bra till om man arbetar på Ultuna och framför allt drar sig söderut. Det är lite fel ände av stan.

Gottsunda har jag varit en del i då en kompis bor där och jag övernattade hos henne när jag läste en kurs på Ultuna 1½ år sedan, hennes del av området var supertrevligt! :)

Men då sätter jag upp en * på Stenhagen också, då det gäller att ha lite koll om man ska bo där. :)

Jag har för övrigt väldigt god koll på hur lätt eller svårt det är att hyra i Uppsala, därför frågade jag inte om det. ;) Jag tittar på alla varianter, hyra i andrahand, privat, köpa osv och har även "backupboende" så jag tänker inte ta vad som helst utan vara såpass kräsen jag kan. Knivsta har jag funderat på men tänker att jag kanske lika gärna kan bo i Uppsala då. Längre från hästar och vänner utan att vara toknära jobbet (eller ja, hamnar jag i nordöstra Uppsala är jag ju inte heller nära jobbet)...

Där de kastar sten på bussar, kastar de även sten på parkerade bilar? :p Eller är det bara bussar som av någon anledning behöver bekämpas? :D

Jag bor i Östra Gottsunda och jobbar på ultuna. Trivs jättebra med boendet och har löjligt nära till jobbet.

@Digbil Är det hyres eller köpes? Tänker att om det blir Uppsala som bostadsort också så får det vara sådär löjligt nära, så att det är värt det! :D

@cili :eek: Där vill jag inte bo då! :O

I Märsta kan man väl möjligen vara skeptisk till delar av Valsta eftersom det verkar vara lite stök där ibland. Samtidigt så är det väl som med andra "ökända områden" det kan vara helt okej att bo där ändå.

Jag skulle själv inte vilja bo i Tingvalla (Märsta) med det bror nog mest på att jag inte gillar omgivningarna med sina "svängda höghus" och asfaltsparkeringar.

@cili :eek: Där vill jag inte bo då! :O
Dessvärre vet jag inte exakt vart det är, mer än att det är nånstans i/närheten av Gottsunda. Har en fb-vän som lägger ut bilder på brinnande bilar varje gång han ser dom från sitt fönster. Nån annan här kanske har bättre koll?

Edit: kom på att jag ju kunde söka på hans adress. Bandstolsvägen var det

@Cattis_E vart har ni bott i Märsta? Har hittat ett par trevliga varianter där, men nu minns jag inte området och de är sparade på andra datorn... :p Bor du kvar i Märsta förresten? :)

@cili Tack för infon! ;)

Jag bor i rosersberg. Stendöd liten håla mellan Märsta och Väsby. Men nära till stallet, naturen och trevliga grannar. Jag bor i lägenhet, högst upp och på andra våningen.
Men det känns lite onödigt meckigt att pendla till Uppsala kollektivt därifrån, pendeln till Sthlm går däremot bra och ofta.

Jag har bott på Dalgatan som tillhör Sätuna (ett kvarter från stationen) och på Karlsborgsvägen i Sundveda (radhus/parhus/villor).

Ekilla ligger mitt emot Sunvdeda och har lägenheter. Där är det nog hemskt trevligt, men säkert svårt att hitta något.

Numera bor jag just utanför Sigtuna mellan golfbanan och Venngarn ;)

@pulkaskurk haha, jag flyttar hellre till märsta än väsby! :D

@Dorinda Jag kommer troligtvis pendla med bil i vilket fall, till Uppsala är det relativt enkelt med pendel men bra mycket snabbare med bil om man ska till Ultuna... Men Rosersberg har jag inte glömt bort, men kanske inte där jag letar i första hand heller. :)

@Cattis_E Åh, låter himla trevligt och fint! :) Vet du förresten vilka delar av Valsta man vill passa sig för? :p

Fast där har vi det igen, att en hel stadsdel döms ut fast det inom den finns utmärkta ställen att bo på. Stenhagen är precis som Gottsunda jättestort. Däremot ligger ju Stenhagen inte så bra till om man arbetar på Ultuna och framför allt drar sig söderut. Det är lite fel ände av stan.
Går buss direkt från Stenhagen till Ultuna så det är inga problem.

Jag bor i rosersberg. Stendöd liten håla mellan Märsta och Väsby. Men nära till stallet, naturen och trevliga grannar. Jag bor i lägenhet, högst upp och på andra våningen.
Men det känns lite onödigt meckigt att pendla till Uppsala kollektivt därifrån, pendeln till Sthlm går däremot bra och ofta.
Den går ju nästan lika ofta till Uppsala.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar