Marskatter?

Heulwen

Trådstartare
Jag undrar om era katter har blivit skrikiga; pratsamma nu på vårkanten? Det är så att en av våra två katter hemma skriker hela tiden. Det är dock inte så illa som det låter, nu är det så att han inte kan jama ordentligt så han skriker istället.
Men man börjar tröttna på det efter några veckor.
Enda gången han har jamat som en vanlig katt har varit när han vart rädd och varit på väg till veterinären. :confused:

Han är snart 2 år och har varit kastrerad sedan han var 7 månader. Veterinären säger ju att man kan kastrera katter från 6 månaders ålder, men jag har även hört på andra håll att det är för tidigt och att det kan sitta kvar hormoner i kroppen.

Kan det stämma? :confused:

Hur beter sig era katter just nu?

Sv: Marskatter?

Mina katter beter sig precis som vanligt, Loke går alltid omkring och "små-pratar" och Lemon är lika tyst som vanligt, lite små ljud då o då men inget ovanligt för honom.

Loke kastrerade jag när han var 6månader och Lemon när han var runt 1½ (tyckte han var så sent utvecklad så jag ville vänta) har inte märkt ngn större skillnad på dem före/efter kastreringen, bägge är runt 3år nu o jag har aldrig upplevt "mars-tendeser" med dem, kan kanske bero på att de är innekatter. Morsans o farsans utekatter märks det alltid på att det är mars, dels "skvätter" de mer, jamar mer och dels försvinner de ut på långvandringar....

Min hona har varit steriliserad i ca 13,5 år och hon skriker/pratar definititivt mer än vanligt :crazy:

Det var värst när det precis hade blivit lite sol, sen när det blev grådass igen slutade hon och nu när den "riktiga" våren äntligen verkar komma är det mest prat, inte mycket skrik.

Jag tror att det var mest vårkänslor, att hon plötsligt kom på att hon ville gå ut när det blev sol. Hon är innekatt sedan några år tillbaka och jag har bara haft ute henne ett par gånger sedan hon flyttade hit i januari (pga. att det har varit 5 cm slask och snö/regn mest hela tiden) Då har hon heller inte verkat särskilt intresserad, men nu vill hon ut hela tiden! Vi har redan varit ute 3 gånger på mindre än en vecka, selen som hon tidigare hatade börjar bli en riktig kompis :bump:

Mina två är kastrerade båda två, min äldste för ett år sedan ungefär och den yngsta för en månad sedan.
Nils, den äldre -har aldrig vart skrikig bara för att det är mars, den yngsta är väldigt... vad ska jag säja -nedtryckt. Han har ett väldigt barnsligt beteende och jag tror att det beror på att Nisse är väldigt dominant. Att Pipen redan sedan barn fått vara lite i andra hand :D

bägge mina snackar som galningar.. hannen med kulor marsskriker.. kastraten snackar lika mycket som vanligt... dvs hela tiden:D

Min är inte särskilt högljud, men däremot vill han INTE vara inne. In och äter, sedan ut igen.

mycket mera pratande från framförallt honkatten men även hanen
Bägge är mycket mer keliga för tillfället.
Hanen kastrerad vid 6 månader och honan kastrerad vid 10 månader och bägge är syskon, innekatter och snart 2 år gamla
De har fått vara ute i koppel över påsk men matte måste nog snart bygga in altanen så att hon kan vädra

Min hona har varit steriliserad i ca 13,5 år och hon skriker/pratar definititivt mer än vanligt

Om hon är steriliserad så skriker hon nog just därför....

Vid en kastrering tar man bort livmoder och äggstockar, dvs det som orsakar hormonerna. Vid en sterilisation tas inget bort, det knyts av, vilket innebär att hormonerna finns kvar...

OJ, detta visste jag inte :o

Jag har alltid trott att det "heter" kastrering hos hanar och sterilisering hos honor, men jag har sett att många här skriver om kastrerade honor så jag har undrat lite...

Vad jag kan minnas så var det bara helt enkelt så att man kastrerade hanar och steriliserade honor. Jag minns inte att det var något val man fick eller så... :confused:

Förut var det vanligare med sterilisering av honor och ordet lever kvar än idag, även om det är vanligare med kastration. Det var ju ett tag sen din katt blev steriliserad, så det kanske var vanligare då och att du därför inte fick nåt val.

Så var det nog.

Så vad innebär detta i praktiken då? Att tant fortfarande tror att hon är en eftertraktad ung dam och vill ut och jaga karlar? :o Det skulle förklara ett och annat i hennes beteende...

Ja, ung och ung vet jag inte om hon räknas som :p .....
Men hon har fortfarande hormonerna kvar, även om hon inte kan få ungar, så hon känner som förr förmodligen.....

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
881
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: Sassy
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 849
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 019
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?