SoffiProppi

Trådstartare
Jag ska tydligen till Marocko om en vecka men har insett att jag behöver lite hjälp från er bukefalister. Någon som varit i Marocko? Hur är det egentligen att vara kvinna (delvis ensam) där? Får man ha "vanliga" kläder eller finns det kulturella klädkoder?

Har googlat mig galen, jag läser något och går sen till nästa artikel som säger helt tvärtom. Vet inte vad jag ska tro på. Kommer jag hamna i fängelse om jag har shorts? :nailbiting:

Kommer befinna mig på tre olika platser, Tetouan, Rabat och en till stad syd om Casablanca. Kan tänka mig att det är annorlunda desto mer söderut man befinner sig?

Hjääälp!!

Har inget att komma med men mitt ex och en väninna var där för 15 år sedan och hon tyckte det var hemskt. Efter 18.00 så fick dom inte gå utanför hotellområdet och hela hotellet låg bakom en mur med beväpnade vakter på post. Stranden var inte att tänka på, fullt med karlar som trakasserade dom.

Det kanske har blivit bättre kan vi hoppas.

Jag har varit i Marocco flera gånger. Man kan klä sig normalt västerländsk ( undantag religiösa platser). Helt ok om man är i sällskap med en man. Som ung kvinna hade jag aldrig åkt dit! Som äldre kvinna är man nog inte fullt så utsatt och det blir ju nästan komiskt när yngre män glor och visslar ... men i grund och botten blir du inte respekterad där ...Obehagligt ...Jag hade inte rört mig utanför platser m mkt folk som ensam kvinna.

Har inget att komma med men mitt ex och en väninna var där för 15 år sedan och hon tyckte det var hemskt. Efter 18.00 så fick dom inte gå utanför hotellområdet och hela hotellet låg bakom en mur med beväpnade vakter på post. Stranden var inte att tänka på, fullt med karlar som trakasserade dom.

Det kanske har blivit bättre kan vi hoppas.

Jag har varit i Marocco flera gånger. Man kan klä sig normalt västerländsk ( undantag religiösa platser). Helt ok om man är i sällskap med en man. Som ung kvinna hade jag aldrig åkt dit! Som äldre kvinna är man nog inte fullt så utsatt och det blir ju nästan komiskt när yngre män glor och visslar ... men i grund och botten blir du inte respekterad där ...Obehagligt ...Jag hade inte rört mig utanför platser m mkt folk som ensam kvinna.

Ojdå. Låter inte superhärligt det där. Jag kommer nog egentligen inte vistas så mycket i stadsmiljö (och de gånger jag ev gör det kommer jag ha sällskap) men kommer behöva köra mellan de tre olika orterna. Har hört att trafiken är vild. Fina vägar men galna trafikanter. Någon som har erfarenhet från det?

Ska vara 30c när jag kommer fram till Tetouan så låter iallafall bra att man kan klä sig hyfsat västerländskt. Hade dött om jag skulle tvingas springa runt i jeans och långärmat...

Har varit där två gånger, dagtid i turistorter behöver man inte vara orolig. Killarna visslar och ger komplimanger. Överlag är det bara ett typiskt arabland med prutande och påhitt och tjaffsande om precis allting. De försöker lura dig på allt från matnota till taxinota och shopping. Opålitliga till max. Be dom slå på taxametern i taxin direkt ,annrs kommer du få sitta en timme och dividera med en taxichafför som som ska ha femhundra spänn för en km.

Ojdå. Låter inte superhärligt det där. Jag kommer nog egentligen inte vistas så mycket i stadsmiljö (och de gånger jag ev gör det kommer jag ha sällskap) men kommer behöva köra mellan de tre olika orterna. Har hört att trafiken är vild. Fina vägar men galna trafikanter. Någon som har erfarenhet från det?

Ska vara 30c när jag kommer fram till Tetouan så låter iallafall bra att man kan klä sig hyfsat västerländskt. Hade dött om jag skulle tvingas springa runt i jeans och långärmat...
Ja dom kör som idioter där, och du kan ha vanliga kläder, men skippa den lilla svarta :D

Hade inga problem alls när jag var i Marocko ,var där med dottern i 20 -årsåldern mycket ljusblond och vi gick omkring överallt utan problem. Vi var i Tanger .Dottern har varit där ett flertal gånger.Jag var mycket förtjust i Marocko och åker gärna dit igen .Hade vanliga kläder dock inte minishorts

Jag backpackade där (och i rätt många länder i MENA) när jag var 22 som ensam tjej. Var tillbaka när jag skulle besöka Västsahara delvis för jobb för ett par år sedan. Hade inga större problem att röra mig men tar heller inte onödiga risker, fast det gör jag aldrig när jag är ute och reser, inte på Malta heller. Att köra bil är nog rätt galet om man inte är van med det och faktiskt en onödig risk - men det är det på Malta och i Thailand också och det gör ju liksom folk ändå. Jag hade inte gjort det dock - och jag körde ändå bil i Kairo när vi spenderade förra hösten där, skaffa chaufför istället, Marocko är billigt och du får definitivt chaufför en hel dag mot en billig penning.

Har vänner som bor där nu (svensk + marockansk man), hon hävdar att det är helt okej både med gäller kläder och så där, vi ska inte glömma att marocko i många fall är ganska influerat av Europa och Spanien. Tycker nog inte du ska lyssna allt för mycket på de som visat sig vara islamofober i andra trådar här på buke, Marocko är ett trevligt land, men som många andra länder har de stora problem med korruption, stora klasskillnader med tiggare och försäljare som är ganska på och det är en annan kultur på alla sätt. Man får ha lite skinn på näsan helt enkelt.

Jag ska tydligen till Marocko om en vecka men har insett att jag behöver lite hjälp från er bukefalister. Någon som varit i Marocko? Hur är det egentligen att vara kvinna (delvis ensam) där? Får man ha "vanliga" kläder eller finns det kulturella klädkoder?

Har googlat mig galen, jag läser något och går sen till nästa artikel som säger helt tvärtom. Vet inte vad jag ska tro på. Kommer jag hamna i fängelse om jag har shorts? :nailbiting:

Kommer befinna mig på tre olika platser, Tetouan, Rabat och en till stad syd om Casablanca. Kan tänka mig att det är annorlunda desto mer söderut man befinner sig?

Hjääälp!!

Jag har turistat runt 14 dagar i Marocko; hotell i Agadir, lokalbuss och övernattning i Essouria och vidare med buss till Marrakesh.

Hade inga problem då, jag åkte med en väninna så vi var alltid två iofs. Men vi var ute sent på kvällarna, promenerade genom medinan, handlade i den lokala souken. Upplevde inga problem med att folk skrek eller förföljde oss.

Inne i souken vill ju försäljarna sälja, och kan vara påträngande. Men inte någon situation som kändes hotfull.

Vanliga kläder, jeans och tröja. Bikini på stranden i Agadir. Jag skulle kanske inte gå runt i minishorts och tubtop på museum och fina restauranger, men det har jag inte hemma heller.

Ska du åka taxi så bestäm om priset innan, men det är ju samma i många turistländer. Inne i moskeerna ska du ha långa byxor och sjal. Köp med dig en att ha om halsen, eller låna en på plats.

Vad vill du ha på dig? Helt ärligt är nog en djellaba mycket bekvämare än jeans om det är varmt. :) Lite vidare kläder är bra, plus att de skyddar från solen.

Jag hade mina vanliga kläder. Men vill du köpa något extra så är vida byxor i typ bomull, och en blus väl bra? Det beror ju lite på vad du ska göra. Semester på stranden. Till en arkeologisk utgrävning. Sitta i möte på kontor. Undervisa barn....

En del rätt trista svar i tråden, som inte liknar min erfarenhet av Marocko (eller något annat land).

Jag skulle vara rätt lugn med hela upplägget, men ogärna köra själv om jag dessutom var ensam i bilen utan kartläsare. Man kan hyra en chaufför, vilket jag hade gjort.

Jag har inte varit i Marocko men i andra länder där det är en annan kultur vad gäller försäljning, förhandling och så vidare. Hyra chaufför/guide kan vara bra. Dels för att ha någon som kan prata för en, hjälpa en att pruta men också för att lära känna någon och få en inblick i kulturen "på riktigt". För mig har det flera gånger dessutom inneburit inbjudan till middag och träffa familjen. Men vet inte hur det funkar i Marocko med guide/chaufför.

Att det är ett annat sätt att sälja får man acceptera. Här hemma kan man behöva påkalla uppmärksamhet flera gånger bara för att få en avmätt och frågande blick från någon som står och fingrar på en mobiltelefon.

Sen att det är en annan kultur och förhållningssätt till kvinnor som kan upplevas jobbig och påträngande är nog bara att acceptera det också. Det gäller oavsett om man åker till Marocko, Egypten eller till SD:s kansli.

Jag har bara varit i Agadir och i Marrakech. Jag upplevde bara vänliga människor - en del försäljare och inkastare var lite var väldigt "på" men inte direkt obehagliga. Ingen visslade eller skrek; däremot kom några fram och pratade men på ett trevligt sätt, aldrig så jag kände mig pressad. Nu var jag ingen ungdom och reste med min då 12-årige son; kanske är det jobbigare som yngre tjej.

Ärligt upplevde jag Marocko som ett trevligt land men jag talar franska och det underlättar i kontakterna, de flesta förstår när man pratar och många talar flytande. Jag hade vanlig klädsel; linnebyxor och skjorta. Minishorts går jag knappast omkring med hemma heller.

En del rätt trista svar i tråden, som inte liknar min erfarenhet av Marocko (eller något annat land).

Jag skulle vara rätt lugn med hela upplägget, men ogärna köra själv om jag dessutom var ensam i bilen utan kartläsare. Man kan hyra en chaufför, vilket jag hade gjort.
Jag backpackade där (och i rätt många länder i MENA) när jag var 22 som ensam tjej. Var tillbaka när jag skulle besöka Västsahara delvis för jobb för ett par år sedan. Hade inga större problem att röra mig men tar heller inte onödiga risker, fast det gör jag aldrig när jag är ute och reser, inte på Malta heller. Att köra bil är nog rätt galet om man inte är van med det och faktiskt en onödig risk - men det är det på Malta och i Thailand också och det gör ju liksom folk ändå. Jag hade inte gjort det dock - och jag körde ändå bil i Kairo när vi spenderade förra hösten där, skaffa chaufför istället, Marocko är billigt och du får definitivt chaufför en hel dag mot en billig penning.

Har vänner som bor där nu (svensk + marockansk man), hon hävdar att det är helt okej både med gäller kläder och så där, vi ska inte glömma att marocko i många fall är ganska influerat av Europa och Spanien. Tycker nog inte du ska lyssna allt för mycket på de som visat sig vara islamofober i andra trådar här på buke, Marocko är ett trevligt land, men som många andra länder har de stora problem med korruption, stora klasskillnader med tiggare och försäljare som är ganska på och det är en annan kultur på alla sätt. Man får ha lite skinn på näsan helt enkelt.

Chaufför är inte ett alternativ för mig är jag rädd då jag kör en lastbil med hästar (men ska komma ihåg det om jag någongång turistar där, den tanken har aldrig slagit mig!). Krävs en annan typ av körning när man har hästar i lasten och vågar inte överlåta det på någon jag inte känner. Har kört tur och retur till både södraste Spanien och Italien (bl.a.) så skulle nog säga att jag är rätt van bakom ratten.

Har dock fått information nu att jag kommer åka i en karavan med eskort mellan de tre platserna (är där i 3 v, en vecka på vardera plats) så är mindre orolig över att vara på vägarna nu. Skulle jag bli stoppad av polis (har hört att de gärna bötfäller dig för allt och inget) så stannar hela karavanen och kommunikationen sker med hjälp av eskorten.

Har alltid sett Marocko som ett fredligt land (utan att veta så mycket om det) så blev lite orolig när jag började googla (och läsa de första svaren i tråden) men känner mig mycket lugnare nu :)

Chaufför är inte ett alternativ för mig är jag rädd då jag kör en lastbil med hästar (men ska komma ihåg det om jag någongång turistar där, den tanken har aldrig slagit mig!). Krävs en annan typ av körning när man har hästar i lasten och vågar inte överlåta det på någon jag inte känner. Har kört tur och retur till både södraste Spanien och Italien (bl.a.) så skulle nog säga att jag är rätt van bakom ratten.

Har dock fått information nu att jag kommer åka i en karavan med eskort mellan de tre platserna (är där i 3 v, en vecka på vardera plats) så är mindre orolig över att vara på vägarna nu. Skulle jag bli stoppad av polis (har hört att de gärna bötfäller dig för allt och inget) så stannar hela karavanen och kommunikationen sker med hjälp av eskorten.

Har alltid sett Marocko som ett fredligt land (utan att veta så mycket om det) så blev lite orolig när jag började googla (och läsa de första svaren i tråden) men känner mig mycket lugnare nu :)
Så vitt jag vet är det fred i Marocko förutom dispyten de har om Västsahara, så det behöver du inte oroa dig för. Däremot är det som sagt, vilket de flesta länder är, relativt korrupt, money talks. Men jag tror säkert det går bra, har du folk som är vana och vet hur det funkar ska det inte vara något problem.

Marocko är ett vackert land, som hämtat ur tusen och en natt på många ställen :love:

Vad vill du ha på dig? Helt ärligt är nog en djellaba mycket bekvämare än jeans om det är varmt. :) Lite vidare kläder är bra, plus att de skyddar från solen.

Jag hade mina vanliga kläder. Men vill du köpa något extra så är vida byxor i typ bomull, och en blus väl bra? Det beror ju lite på vad du ska göra. Semester på stranden. Till en arkeologisk utgrävning. Sitta i möte på kontor. Undervisa barn....

Ska dit med hästar så lär inte springa runt i klänningar direkt, men hade varit skönt att svalka benen i ett par vanliga shorts tänkte jag :D

I en karavan slipper du ju hålla koll på kartan också, antar jag.

Jag tänkte mig en personbil och så skulle du in i och ut ur städer och då är det ju svårt när man inte hittar och trafikrytmen är snabbare/annorlunda än man är van.

Karavan och eskort låter tryggt. Jag tror att allt kommer att gå bra. Marocko är trevligt.

Reagerar på några svar som antyder att en negativ inställning till Marrocco skulle grunda sig i islamofobi eller ngt liknande ...
Som jag ser det handlar detta inte om religion utan om kultur / tradition. Var i Dubai nyligen och där var man nästan överdrivet artig. Givetvis är inte heller alla män i Marrocco snuskpellar. Men jag har tyvärr negativa erfarenheter av att vara västerländsk kvinna i Marrocco. Inte i något annat land har jag varit med om att män stått i buskarna på stranden och onanerat och helt ogenerat kommit fram tafsat. Inte heller att man efterhängset visslar och ger skamliga förslag till både unga tjejer och äldre kvinnor. Jag kanske har haft väldig otur, men har haft samma upplevelse de tre gånger jag varit i Marrocco mellan 1980 och 2005. Det har tyvärr gett mig en dålig bild av landet ur ett kvinnligt turist perspektiv och jag åker ogärna tillbaka. Har det skett en förändring är det det givetvis utmärkt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka