markträning

M

mea1

Jag ska börja hjälpa en person att träna sina hästar. Det är nio stycken varav en är hingst (och är för sig själv) två föl och resten ston. Jag tänkte börja med lite NH träning eftersom jag anser den vara bäst. Hästarna är inte ett dugg skygga och väldigt nyfikna, men dock så kan man märka lite dominans hos dem. Det jag undrar över är: visst ska jag börja träna "ledarstoet"? För det märks tydligt vem som är det. Hästarna går inte att rida därför tänker jag bara köra markträning. om ni har några bra tips får ni även komma med dem. :)

Sv: markträning

Jag ska börja hjälpa en person att träna sina hästar. Det är nio stycken varav en är hingst (och är för sig själv) två föl och resten ston. Jag tänkte börja med lite NH träning eftersom jag anser den vara bäst. Hästarna är inte ett dugg skygga och väldigt nyfikna, men dock så kan man märka lite dominans hos dem. Det jag undrar över är: visst ska jag börja träna "ledarstoet"? För det märks tydligt vem som är det. Hästarna går inte att rida därför tänker jag bara köra markträning. om ni har några bra tips får ni även komma med dem. :)

NH är kunskap om hästen som art och som olika individer. Det krävs lång erfarenhet eller studier och guidning av någon erfaren för att uppleva detta. När du har detta kan du om du vill använda någon tränare och hans individuella träningsfilosofi, som förhoppningsvis grundar sig på en lång erfarenhet.
När du är mogen och har tillåtelse att göra en första erfarenhet med någons häst så väljer du lämpligen en som 'klickar' med dig personlighetsmässigt och inte är extrem på något sätt utan mera lagom. Tänk på att det är du som lär dig den här gången. För hästen blir det lätt traggel. Hör dig för efter en bra tränare.
Det går inte att lära sig sådana här saker genom ett Hästforum, du behöver utbilda dig och få erfarenhet, men med tanke på de varierande diskussioner som finns i ämnet så kan du läsa dem och bilda dig en uppfattning om vad du ska undvika respektive leta efter så här i början.

Jo det är jag mycket medveten om, men det jag menar är att använda mig av NH:s sätt att se på hästar, det jag har tänkt är att bygga upp tilliten till de här hästarna och till att börja med köra de sju lekarna. Särskilt då den första vänskapsleken,, btw så kan man faktiskt lära sig en hel del genom böcker, dock aldrig lika mycket som när man får hjälp av en instruktör men man lär sig grunderna.. Och han som har dessa hästar behöver hjälp för han är helt ensam och inte så ung.. hästarna är helt underbara men behöver tränas...

Vad är det för hästar?
Det kommer säkert gå bra, bara du är konsekvent och inte blir arg på hästarna om de inte förstår vad du menar. Det bästa tipset jag har är att du tänker på säkerheten. Hela tiden.
Utsätt sig inte för onödiga risker och ha gärna hjälm på huvudet.
Tobbe Larssons bok "lydnadsträning för hästen" är en bra bok som handlar om de mer grundläggande sakerna i hästhantering.

Vad är det för hästar?
Det kommer säkert gå bra, bara du är konsekvent och inte blir arg på hästarna om de inte förstår vad du menar. Det bästa tipset jag har är att du tänker på säkerheten. Hela tiden.
Utsätt sig inte för onödiga risker och ha gärna hjälm på huvudet.
Tobbe Larssons bok "lydnadsträning för hästen" är en bra bok som handlar om de mer grundläggande sakerna i hästhantering.

Det är blandning mellan arab och varmblod? tror det var det iaf, vet att det var arab i iaf.
Jo jag har verkligen tänkt att använda hjälm hela tiden också, tack för boktipset :) har försökt leta bra böcker men de flesta (eller de som jag skulle vilja ha) är på engelska.

Amen till anacondas post.. TS lyssna och sag till hastagaren att anvanda sig av professional trainer dar du kan vara med och lara dig.. Att borja med lite NH som du skriver ar inte attituden som du bor ha. Att lara sig NH fran en DVD eller en bok gor inte att man kan.. Jag tror sakert att du ar kunnig men hastagaren bor spendera pengar pa professional hjalp..
Undrar ocksa varfor hingsten ar for sig sjalv? Far han inte se de andra hastarna och ha sallskap?? Bara det sager ju en hel del om agarens kunskap..
Och sakerhet, du pratar har om vuxna hastar och tydligen har de inte blivit hanterade mkt.. Gor det inte sjalv.. Igen en pro som du lar dig med och sen kan du ga hem och trana dessa ovningar. Sen kan du kalla det NH eller sunt fornuft eller vad.. Olika "Lekar" ar bara en bunch of BS (i mina ogon) men vill du spendera pengar, massor av pengar pa "utrustning" ar det ditt val..
Lycka till

Varför ska hästarna tränas? Vad ska de tränas för att klara av?

Min bild av dina inlägg är en grupp hästar som lämnats i hagen utan stimulering när ägaren blivit äldre. Har ni inget spec mål så hade jag satsat på långa promenader i skog och mark. Annars är det väl att rida in dem och rida dem ute i skog och mark.

Amen till anacondas post.. TS lyssna och sag till hastagaren att anvanda sig av professional trainer dar du kan vara med och lara dig.. Att borja med lite NH som du skriver ar inte attituden som du bor ha. Att lara sig NH fran en DVD eller en bok gor inte att man kan.. Jag tror sakert att du ar kunnig men hastagaren bor spendera pengar pa professional hjalp..
Undrar ocksa varfor hingsten ar for sig sjalv? Far han inte se de andra hastarna och ha sallskap?? Bara det sager ju en hel del om agarens kunskap..
Och sakerhet, du pratar har om vuxna hastar och tydligen har de inte blivit hanterade mkt.. Gor det inte sjalv.. Igen en pro som du lar dig med och sen kan du ga hem och trana dessa ovningar. Sen kan du kalla det NH eller sunt fornuft eller vad.. Olika "Lekar" ar bara en bunch of BS (i mina ogon) men vill du spendera pengar, massor av pengar pa "utrustning" ar det ditt val..
Lycka till

Hingsten är i en egen hage bredvid de andra antagligen därför att ägaren inte vill ha honom bland alla ston... det brukar man ju inte oftast att ha eller hur. visst jag ska prata med ägaren så får jag se vad han tycker om att ta hjälp av en professionell person...

Varför ska hästarna tränas? Vad ska de tränas för att klara av?

Min bild av dina inlägg är en grupp hästar som lämnats i hagen utan stimulering när ägaren blivit äldre. Har ni inget spec mål så hade jag satsat på långa promenader i skog och mark. Annars är det väl att rida in dem och rida dem ute i skog och mark.

de har inte bara lämnats i en hage, ägaren har tid till dom och tar hand om dom jättebra. Men som sagt de går inte att rida och de gör inget annat "arbete" heller så JAG skulle vilja ge dem stimulans. Men jag tänker ju inte bara hoppa upp på en häst jag inte känner, som inte känner mig och som inte går att rida. Därför vill jag börja med att lära känna hästen och då tycker jag att NH har väldigt bra tillvägagångssätt med just det hur man bygger upp tillit partnerskap och ledarsskap. Visst skulle jag även vilja få dem inridna också men som jag ser det ligger det i en avlägsen framtid. Jag vill träna dom från marken först så jag ser hur de är, vilket förstås inräknar promenader å dylikt. Nu har inte jag utsett mig själv till ett proffs som vissa tycks tro här, jag har endast sagt att jag gillar NHs filosofi! jag gillar inte attityden på den här sajten alltså, vadå jantelagen i extremt utförande! (nu menade jag inte just det du skrev utan alla andra)

Det handlar inte om Jantelagen. Du kan i värsta fall bli skadad om du ska "NH:a" en häst och den blir förbannad över otydliga signaler och försök till dominans (du kommer att vara otydlig, det är inget illa ment, det är alla).

Vill du hantera någon av dem, så går långpromenader - det kommer garanterat uppskattas, och är ett bra sätt att skapa en relation.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka