Markparallellt hovben?

Z

Zussami

Ska hovbenets "underkant" vara markparallellt eller inte?

Är detta (också ... :eek:) något som skiljer sig mellan "vanlig" hovslagarverkning och barfotaverkning?

Sv: Markparallellt hovben?

Är det plötsligt ingen som kan något om hovar??? :confused:

(Det brukar ju finnas typ tusen experter så fort det blir en hovtråd ... :o)

Jag undrar verkligen hur det ligger till med markparallellitetens vara eller inte vara.

Enligt min "vanliga";) hovslagarutbildning så ska hovbenet vara markparallellt eller någon grad framåttippad.
Det krävs dock röntgen för att otvivelgöra förhållandet hos gemene häst.En erfaren hovslagare kan med ögat avgöra om det är i närheten.
Skillnaden mellan barfotarörelsen och oss "vanliga" hovslagare vill/kan jag inte gå in på.

Mvh hovslagarexaminerad

Jag har röntenbilder på min häst där hovbenet är markparallellt, men min nya hovslagare säger att trakterna är alldeles för låga och att han kan se att vinkeln är fel.

Därför blev jag lite fundersam på om hovbenet ska vara markparallellt eller inte ...
(Vem f-n ska man lita på???????)

Men det är ju OL´s idéer:mad:

Han- som inte vet vad hovbensrotaion är.

Hovbenet ska vara ngt "på tå"- inte helt markparallellt. 10 grader kanske- fråga Vet. o hovis.

Min PERSONLIGA åsikt är att man ska inte "snöa in" på hovbenets markparallellitet så länge den inte är bakåt bruten. Lita du på din hovis om denne är kunnig och erfaren.
Anledningen till att du har röntgenbilder kanske är att hästen har för låg trakt/lång tå. (alltså en förlängning av ett annat problem)

Vems ideer det är vet jag inte men jag tyckte det var bra med lite röntgenbilder osv. O sen är det ju som du säger, hovbenet ska va lite på tå...

Min PERSONLIGA åsikt är att man ska inte "snöa in" på hovbenets markparallellitet så länge den inte är bakåt bruten. Lita du på din hovis om denne är kunnig och erfaren.
Anledningen till att du har röntgenbilder kanske är att hästen har för låg trakt/lång tå. (alltså en förlängning av ett annat problem)

Problemet är att min hovslagare blir eldröd i ansiktet och ser ut som han ska smälla till mig så fort jag frågar något ....:eek:
Han dissar veterinärer, barfotafolk och de flesta andra hovslagare i samma andetag, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro ...
(Jo jo - jag ska föröka hitta någon annan, men hovslagare växer inte precis på träd ...)

Röntengbilderna togs av annan anledning - jag blev bara nyfiken på hur det egentligen ligger till. Har inga egna värderingar om vinklar, barfota eller Skara ...:grin:

Här har du Coaris förklaring i min tråd med samma fråga.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=8301175&postcount=15
bild som gör det begripligt
Kopiaav20070519050.jpg

Senast ändrad:

På din bild är hovbenet i genomskärning, mitt i hoven, vilket blir väldigt missvisande då benet är välvt i mitten.

Här är en bild som visar bättre tycker jag, som visar hela benet från sidan.
anatomy2.gif

Otroligt om du tror att Ove har hittat på markparallellt hovben. De flesta är överens om att det i alla fall ska vara "nära! markparallellt. Vilka hovläror du än läser.

Nej jag tror inte OL har lyclats hitta på något själv man har bara mixat en massa fragmentariska ideer från olika håll.
Men ganska nära markparallellt är nog idealet. Noll kan troligen lätt bli skadligt o negativ vinkel är direkt förkastligt.
PL

Var det inte OL som sålde dammsugare innan dito kom på att hästfolk är lätt lurade och går o kränga på pengar?
Eller är det någpn annan barfota profil?

På din bild är hovbenet i genomskärning, mitt i hoven, vilket blir väldigt missvisande då benet är välvt i mitten.

anatomy2.gif

Otroligt om du tror att Ove har hittat på markparallellt hovben. De flesta är överens om att det i alla fall ska vara "nära! markparallellt. Vilka hovläror du än läser.
Ja nära, men inte helt. Det "fjädrar" ju i leden o blir en negativ vinkel- en del av benets fjädring. Nu tycker jag att bilden föreställer en bakhov- lite annan vinkel.
Om man tittar på din bild så föreställer jag mig att hovleden hamnar i trubbel om det är helt markparallellt- att den tar i i övre framkant på hovbenet o även att hov/benvinkeln blir bruten.

Vi som inte kan så mkt glömmer nog bort allting annat i hoven bl.a hovbrosken.:crazy:den totala mekanismen av hov o övriga kroppen.

Senast ändrad:

Precis.
Jag läste nyligen i en tidsskrift hos veterinären "the horse" tror jag, om en undersökning man gjort där man mätte blodgenomströmningen vid olika hovvinklar. Både för brant och för negativt hovben gav sämre cirkulation.
Benets form är ju lite som hovens form, vilket talar för att nära markparallellt är mest logiskt.

Lagom är bäst som alla svenskar vet ;-)

anatomy2.gif

Synd att inte elastiska putan är markerad på din bild... Naturligvis är hovbenet välvt i mitten,, hade det varit platt så hade det inte funnits så mkt plats för elastiska putan,strålben,strålbensbörsa,böjsena.

Ett par saker ni har glömt här är hästens övriga exteriör (typ korta uppretade kotor ger ett mindre markparallelt hovben, långa veka kotor ger ett mer marparallelt hovben)

Sedan har vi nedre benets ev. historik av skador att ta i beaktning typ en tidig senskada leder ofelbart till uppvisande av bockhov så vida man inte i traumats akuta stadie åtgärdar skadan, en cysta eller kronisk skada i carpus leder oxå till ett mindre marparallelt hovben..

Ras,typ,avel,foder,närmiljö, är andra faktorer som påverkar hovbenets läge i hornkapseln.

Se varje hov som unik och individuell,, ha dock alltid i åtanke att det optimala för individen och det den alltid söker är att landa plant på hoven, dock ngn 10dels secund tidigare på trakten.

Eftersom det diskuterades om hovbenets marparallellhet eller inte så ville jag bara förtydliga vad man ser på förra bilden, och att benet är välvt. Annars kan det vara svårt för en del att veta vad man ser på axels bild, lätt att tro att benet är så brant för en del kanske.
Båda bilder blir väl så ett bra förtydligande, eller hur.

delvis knapplån

Ännu en hovdiskussion som jag inte begriper så mkt av. Jag som tyckte att jag hade lärt mig en del. Nu är det ju så att om man aldrig frågar så får man inte veta så strunta i att frågan är dum.
Är det ngn som har lust att förklara för mig varför hovbenet i de olika bilderna i inlägg 10 och 11 ser olika ut med tanke på trådrubriken. Jag förstår att den ena är i genomskärning och den andra mer tänkt att den är sedd från sidan. Men sedan då??

Vad är det du menar är olika.
Hovbenet syns bara från mitten på den ena bilden och från sidan på den andra just som du även själv skriver.
På axels bild kan du inte se om det är markparallellt eftersom den delen fattas men med tanke på vinkeln så är det nog ganska nära.

hovbenet uppifrån(du ser bara mitten av detta på "axels bild"
anat4.gif

Här är en bild på hovens ben samt blodförsörjning, snett bakifrån.
anat7.gif

tack för svaret Jag menar att på axels bild är inte hovbenets undersida parallellt med marken. Men jag kan ha missuppfattat hela diskussionen.
Jag förstår det som att du menar att hovbenet är lite som en upp och nervänd skål? (Varför det nu är så?) I så fall förstår jag att "kanterna" inte syns på axels bild och att det därför se ut att vara högre upp.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
575
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka