Markparallellt hovben?

Sv: Markparallellt hovben?

Just så är det.:-) bl a är elastiska putan i "skålen" och djupa böjsenan går med bakom över strålbenet(se axels bild). Du ser djupaste delen av "skålen" på axels bild
och kanterna är "bortskurna" Därför kan man på den bilden inte se om benet är helt markparallellt eller inte.

Just så är det.:-) bl a är elastiska putan i "skålen" och djupa böjsenan går med bakom över strålbenet(se axels bild).

På axels bild som är min bild så syns det klart och tydligt att djupa böjsenan löper (går) under strålbenet och strålbensbörsan fast över elastiska putan.

Var sitter nu hovbrosken?
I överkant- men var?

Hovbrosket sitter på hovbenets bakre del (traktdelen) och förgrenar sig utåt och uppåt längst hovbentets hovbensgrenar..

Hovbrosket är just det som förvillar hela resonemanget med markparallelt hovben..

Tar vi en genomskärning i centrum på hovbenet där endast själva hovbenet syns som på min bild (axels bild) så har vi absolut inte ett markparallelt hovben men en klar bild på själva "hovbenets" läge i hoven i förhållande till hovled,kronben,kotled,skenben i balans..

Tar vi sedan raggsock:s bild där även hovbrosket är synligt så har vi ett mer markparallet hovben inkl hovbrosket men den bilden ljuger eftersom vi här diskutterar ett markparallelt "hovben".

Tittar vi ännu mer noggrant på raggsocks:s bild och främst i hovledens främre ledyta så ser vi där ett "glapp" vilket betyder att detta hovben ligger inte i opimal balans mot kronbenet vilket betyder att detta hovben har ett övertryck i traktdelen vilket leder till att detta övertryck där ger en "öppning" i hovbenets framkant i själva hovleden..

Ofta är detta resultatet när utföraren ger sig fasen på att hovbenet till varje pris ska vara markparallelt...

På axels bild som är min bild så syns det klart och tydligt att djupa böjsenan löper (går) under strålbenet och strålbensbörsan fast över elastiska putan.

Ja, det blev syftningsfel där. Jag skrev att djupa böjsenan går bakom som du ser. med "över" menade jag bakifrån sett. Jag kan också se bilden :grin: ursäkta mitt felaktiga uttryck. Menade rätt men kanske använde ett förvirrande uttryck utanför hade varit mer rätt kanske.

Senast ändrad:

Ja, det blev syftningsfel där. Jag skrev att djupa böjsenan går bakom som du ser. med "över" menade jag bakifrån sett. Jag kan också se bilden :grin: ursäkta mitt felaktiga uttryck. Menade rätt men kanske använde ett förvirrande uttryck utanför hade varit mer rätt kanske.

Syftningsfel??? Nä bara delgivande av helt felaktig fakta vilket lätt kan leda tíll att andra som läser i tråden utifrån dina svar kan få en helt felaktig bild..

Tänk först och skriv sedan så blir det inte så mycket "syftningsfel" som det i otaliga trådar här på bukefalos hela tiden blir..

Tänk på att just ditt svar i en tråd kan leda till att TS litar på din erfarenhet och det svaret du just skrev...

Att senare komma in och skylla på "syftningsfel" kan så vida ingen snabbt "korrigerar" detta syftningsfel leda till för den enskilda individen ett långvarigt lidande kommer föreligga om man förlitar sig på att det inte föreligger ett syftningsfel...

Forumet fullständig "sprutar" av kompetenta inlägg där det senare visar sig att det svaret man skrev hänvisar man senare till "syftningsfel" . Lika många Trådskapare har samma syftningsfel vilket gör att det är helt omöjligt att ge ett kunskapsgivande tips mer än som forumets regel säger.. Kontakta i första hand Veterinär...

Du är så löjlig. Jag skrev ju att djupa böjsenan går bakom och hänvisade till axels bild. Sedan att jag råkade skriva ovanför istället för utanför är väl mänskligt.

Jag ber alla på listan tusen gånger om ursäkt över att ett ord blev fel(ovanför istället för utanför). Jag antar att coari alltid får med alla ord rätt(inte)

Ska man inte svara om man vet. Trots att risken för felskrivning förekommer. I så fall får vi ett konstigt forum.

För övrigt håller jag med Jeeves.

Så så:mad:
Kan vi hålla oss till trådens ämne.

skiljer det på bakhov o framhov?
borde göra det:angel:- vetgirig o jobbig människa:o- som anser att man kan lära sig en del här:bow:

Du är så löjlig. Jag skrev ju att djupa böjsenan går bakom och hänvisade till axels bild. Sedan att jag råkade skriva ovanför istället för utanför är väl mänskligt.

Jag ber alla på listan tusen gånger om ursäkt över att ett ord blev fel(ovanför istället för utanför). Jag antar att coari alltid får med alla ord rätt(inte)

Ska man inte svara om man vet. Trots att risken för felskrivning förekommer. I så fall får vi ett konstigt forum.

För övrigt håller jag med Jeeves.

Jag håller oxå med Jeeves,,, men vidhåller att det kan uppstå katastrofala fel enbart genom en felskrivning och vem ska ta ansvaret för det??? Den som skriver inlägget eller ska moderatorn där snabbt gå in och korrigera???

Det kan faktiskt vara så att den som skriver inlägget är av den uppfattningen att inget syftningsfel uppstått eftersom alla annan information uppfattas så kunskapsgivande..

Jag gick själv först på detta när jag läste inlägget,,, fick läsa om det tio ggr och sedan verkligen tänka till innan jag insåg att här delges fakta som inte stödjer dagens forskning..

Naturligtvis så svarade jag lite överreagerat,, detta enbart dock för att andra som läst samma inlägg som jag skulle reagera på "syftningsfelet" och reaktionerna lät ju inte vänta på sig..

Visst är jag skitlöjlig som hänger upp mig på en sådan "petitess"

Jag håller oxå med Jeeves,,, men vidhåller att det kan uppstå katastrofala fel enbart genom en felskrivning och vem ska ta ansvaret för det??? Den som skriver inlägget eller ska moderatorn där snabbt gå in och korrigera???

Naturligtvis så svarade jag lite överreagerat,, detta enbart dock för att andra som läst samma inlägg som jag skulle reagera på "syftningsfelet" och reaktionerna lät ju inte vänta på sig..

Visst är jag skitlöjlig som hänger upp mig på en sådan "petitess"

Jag tycker inte, precis som jag har skrivit i din egen tråd, att man ansvarar för ngt när man skriver här. Det skulle i så fall kräva att man visade vem man var, tycker jag i alla fall. Jag tar svaren för vad de är och det är nog så man får göra. Det är en intressant diskussion i och för sig. Visst kan det få katastrofala följder om man väljer att hundraprocentigt tro på det man läser här. Men vem gör det? Inte jag i alla fall, annat än i undantagsfall.

Jag tycker inte att du överreagerade när du svarade heller. Det var bra att få veta att det inte stämde riktigt.

För att återgå till det viktigaste:
Om jag förstår dig rätt så den understa, bakre (?) delen av hovbenet täckt av brosk, ganska mkt om jag förstår bilderna rätt. Vilken del av hovbenet/brosket tar emot den största belastningen av tyngden mot marken? Jag vet att det finns vävnader som minskar denna belastning. Jag har glömt allt jag har kunnat om leder, muskler och ben. Är det så att brosket tar det största trycket? jag trodde att det var svagare än ben? Hoppas att mina frågor går att förstå. Sedan har jag nog inte förstått tråden överhuvudtaget. Vad har man för glädje av att veta svaret på ursprungsfrågan om man inte har röntgenutrustning? Kan man se hovbenet utifrån? Mina frågor är säkert heldumma, det bryr jag mig inte om,jag vill gärna veta svaren.

Kan inte du göra något vettigt på detta forum istället och försöka svara på frågorna, om du nu är hovslagare?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: Missemus
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
575
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka