markövningar

S

Silfurfaxi

Jag vill ha massa bra tips på olika markövningar som man kan göra :bump:

Sv: markövningar

Vad vill du komma år när du markarbetar?

Tömkörning är alltid bra, både på volt, på rakspår och ute i naturen.

Longera i lina eller på longervolt med och utan inspänningar, (= gummiband eller fasta) över bommar (?)

Löshoppa ;)

Sen är det ju såklart NH-övningarna!! :love: jättebra!! :D

/Jenny

Framdelsvändningar, öppna och rygga går också utmärkt från marken. Skänkelvikningar går men är lite knepigt.

Lydnads övningar, Träna att gå över presening och gå förbi såna saker som hästen tycker är läskiga:P

Jag vill att han ska bli mjuk .. okej ska pröva de ni har skrivit ska bli kul att få pröva ngt nytt ;)
vad är NH-övningarna för ngt ? :angel:

Läs boken av Magnus Skúlason,den heter ''Islandshästen''vägen till framgång med hästen som partner. Den ger många tips på markövningar och en hel del annat för den delen!
Annars går övningar som man gör från hästryggen lika bra att göra från marken.

Läs boken av Magnus Skúlason,den heter ''Islandshästen''vägen till framgång med hästen som partner. Den ger många tips på markövningar och en hel del annat för den delen!
Annars går övningar som man gör från hästryggen lika bra att göra från marken.

Tack för tipset ska köpa boken på direkten :banana:

Den boken har jag inte läst, vore kul att hitta den.
Själv har jag en som heter Reinyrs ridskola - rida islandshäst. I den står det både om en mängd markövningar samt konkreta råd om gångartsridning och hur man kan komma till rätta med olika typ av fel. Den är rolig för det finns övningar för många olika nivåer, både lösgörande o ledarskapsövningar m.m.

Va kul med ett till boktips den ska jag också köpa :)
Själv så har jag Atlis verktyg för islandsryttare den boken är bra
men det är tyvär bara en markövning i boken.
Den handlar bland annat om balans, böjning, överlinje och samling.

detta var en rolig tråd, har precis börjat mer med mararbete eftersom hästen verkar reagera bättre vid ridningen när jag jobbat lite från marken först.

tänkte köra en vecka med att markarbete(oftast tömmkörning) före eller efter varje ridpass och se om det blir nån skillnad.

vill främst träna upp ledaskapet och hans känslighet.

vad har ni för NH tips?

När jag gjort markövningar så har jag blandat lite från Reynirs ridskola och Dressyr med Kyra.

Okej berätta sen om de blev någon skillnad skulle vara kul att veta om det blev det :D

KL

Tipsar om Katrin Wallbergs bok "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet". Där finns många konkreta tips kring markarbete (som är överförbart till ridningen).

Själv jobbar jag mycket akademiskt från marken, NH övningar och lite cirkuskonster. Jag kör alltid lite gymnastik och markövningar innan ett träninspass (inte alltid innan jag rider ut).

//Julia

vad kan man träna för cirkuskonster?? de låter kul :D
har du nått tips på någon NH övning kan inget om Nh tyvär ..

Natural Horsemanship har ingen översättning på svenska men det handlar om att lära hästen lita på sin ledare:) t e x få hästen att lita på människan när den inte vill gå på en presenning. Den är ju ett flockdjur och vill ju inte bli lämnad ensam:smirk:. har hållt på med lite "hemmagjord" horsemanship och har fullkomligt vräkt i mej böcker och filmer om sådant:rofl: "Á hestbaki" filmerna är extremt bra!:bow:

KL

Jag kör alltid lite gymnastik och markövningar innan ett träninspass (inte alltid innan jag rider ut).

//Julia

Kul! Kör alltid lite markövningar innan ridning o har känt mig lite nördig:p Ca en gång i veckan försöker jag lägga in ett rent markövningspass. Ibland longering eller löslongering, ibland tömkörning på volt eller ut. ibland "fri lek". Då o då löshoppar vi och ibland löslongerar jag båda tillsammans. Det är kul när det fungerar bra o man får dem att vända samtidigt, trava samtidigt o gå till skritt samtidigt. Känns som teambuilding:D

Kul! Kör alltid lite markövningar innan ridning o har känt mig lite nördig:p Ca en gång i veckan försöker jag lägga in ett rent markövningspass. Ibland longering eller löslongering, ibland tömkörning på volt eller ut. ibland "fri lek". Då o då löshoppar vi och ibland löslongerar jag båda tillsammans. Det är kul när det fungerar bra o man får dem att vända samtidigt, trava samtidigt o gå till skritt samtidigt. Känns som teambuilding:D

Jag tror att markarbetet är superviktigt! Jag brukar köra ungefär 2-3 pass i veckan med enbart arbete vid hand (mest akademiskt) och kör som sagt alltid markarbete innan jag sitter upp. Jag brukar köra lite "fri lek" efter passen eller någon dag när jag inte känner för att rida eller träna akademiskt. Visst är det himla roligt?! Jag tror att NH träning är super viktig för kommunikationen mellan häst och ryttare. Det är verkligen helt oslagbart att ha en häst som du förstår och som förstår dig!

Angående cirkuskonster som någon frågade om så kör jag lite olika varianter. Buga enbart med nacke och ben fram, buga genom att gå ner på knä, stegra på kommando, snurra runt på kommando etc. Spansk skritt kanske inte riktigt tillhör kategorin cirkuskonster, men det kör jag med också. Jag använder mig även av en del gymnastiska konster som att ta en morot mellan bakbenen, frambenen, på rumpan etc.

//Julia

Angående cirkuskonster som någon frågade om så kör jag lite olika varianter. Buga enbart med nacke och ben fram, buga genom att gå ner på knä, stegra på kommando, snurra runt på kommando etc. Spansk skritt kanske inte riktigt tillhör kategorin cirkuskonster, men det kör jag med också. Jag använder mig även av en del gymnastiska konster som att ta en morot mellan bakbenen, frambenen, på rumpan etc.

//Julia[/QUOTE]

:D Kul, men du jag måste fråga. Gör din häst verkligen allt detdär?! :o Fniss, om, så får du gjärna lära mig hur du tex får din häst att stegra :D

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Och i så fall, tips på bra märken ni är nöjda med? :bump:
Svar
8
· Visningar
338
Senast: Angel
·
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
249
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10