Märkligt kan ni någon förklara????

Mindy47

Trådstartare
jag har skrivit förr i hästvård då jag äger en ridtravare på 13 år valack som haft ett hårt liv innan och fick en knäledsinflammation 3 spruto han svarade bra på enligt fd ägaren.Jag masserar varje dag med starkt liniment då han halta lite grann innan.Jag har haft han i 1 år och när jag fick honom så red jag i skritt varje dag eftersom jag ej vill belasta benet så aldrig travat eller annat.Ägarenb säger att nu 8 mån senare då jag börjar rida igen haltar han knappt något vilket är märkligt och i hagen har jag sett honom galoppera fullt.

Men ändå säger folk att han skall avlivas då han har en skada som adlrig kanske blir bra.

Men vågar man ta en timme ute i skogen för det har vi aldrig gjort bara i paddocken.Då max 20 min per dag.jag vill inte avliva honom det går att rida utan problem,han haltar ej vid ridning bara i hagen har vi set ibland.

Vad tror ni
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Hästen har alltså varit halt över ett år och du har ridit den? Vad säger vet?
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Haltar hästen i hagen så lär den ha ont även när den rids. Frisk är den knappast.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Vi har skrivit i dina tidigare två trådar att du inte ska rida hästen och att den behöver utredas ordentligt av veterinär.

Det är djurplågeri att rida på hästen om den har ont i benet. Det är inte OK även om det bara är skrittpromenader.

Du måste låta en veterinär undersöka hästen eftersom den haltar i hagen ibland. Om veterinären säger att hästen inte har ont och att du får rida så kan du rida.

Det spelar ingen roll vad den förra ägaren tycker. Det är vad veterinären säger nu som räknas.
 
Senast ändrad:
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Sen en sak till. Liniment hjälper inte mot knäledsinflammation eller senskador. Liniment kan hjälpa om hästen är öm eller stel i musklerna.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Äger du hästen eller äger du inte hästen?

Sen så är ju hästar lite jobbiga på det sättet att dom rör sig och springer i hagar trots smärta, därav sjukhagar när dom inte får röra på sig för mycket. Så det säger egentligen ingenting alls om hästen har ont eller inte.

Sen är det så att sålänge hästen faktiskt är halt så har hästen ont, tyvärr, även om det är knappt.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

En häst som är halt ska inte ridas. Den ska undersökas av veterinär och behandlas.

Har jag en häst som haltar släpper jag inte ens ut den i hagen innan jag vet VARFÖR den haltar. Jag kan ju förvärra skadan väsentligt (till obotlig!) om det är fel skada och hästen går i hagen.

Sen kan jag inte låta bli att fundera. Enligt en annan tråd är hästen OPERERAD tre gånger p g a knäledsinflammation. Här är han SPRUTAD tre gånger för samma åkomma. Tre gånger är mycket, och han har inte svarat och är alltså halt fortfarande. Det är allvarligt. Och inget att ta lätt på.
 
Senast ändrad:
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Nu är det så att när han kom med hästtransport stått 34 mil alltså 4 timmar still när bonden och hans familj tog ut han så halta han lite och då sa dom att när han står still så länge så stelnar benet och han haltar då lite.
Jag har kontakt med ATG vetrinär och dom har sagt finns ej mera att göra utan pröva och rida honom i skritt och se vad som händer antingen blir han sämre eller bättre dom har tittat på honom ,kan ej ge något svar alls.en chansning säger dom men eftersom ägaren säger att han haltar inte mera nu då jag rider 10 min varje dag och han går fint och snabbt och brukar galoppera i hagen ochd et gör inte en halt häst vad jag vet.För ibland om någon går på honom så galoppera han iväg.
Ägaren hade precis samma med sitt sto för 10 år sen men hon stod utan att ridas i 1 år sen hade hon adlrig problem mera utan idag rids hon i alla gång arter utan problem så man får se framtiden an men han skall ej avlivas för han mår bra.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Nej inte ovanligt att hästar både travar ochgalopperar när dom har ont det gjorde min med hovböld = kraftig halt.

Om man kan häst så inser man att det inte är ett dugg konstigt att hästar galopperar när dom har ont.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Kan bara instämma, snyggare ökad trav och galopp såg jag aldrig när min var frisk sen. :devil:
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Herregud, hästar är flyktdjur. Häst med fraktur kan t ex galoppera av benet om man släpper ut dem.

SJÄLVKLART ska hästen utredas. Det finns ett skäl till att den har ont och haltar. Väntan gör att hästen snedbelastar sig och det sliter på den stackarn.

Djurskyddslagen är tydlig. Hästen SKA utredas och behandlas.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Fast i första inlägget skrev du att nu 1 år senare haltar han knappt efter ridning. Fast knappt betyder ju att han haltar :confused:

Och vem äger egentligen hästen. Du skriver att du köpte honom, sen skriver du om ägaren...
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Om det nu var så att det var pga transportering som han blev stel och haltade av skulle han ju inte halta flera dagar/veckor/månader efter.
Hästen har uppenbarligen något problem och har ont, därav haltar den. Som flera redan skrivit sådan en häst springa i hagen trots att den är halt

Åk till klinik och gör en ordentlig hältutredning för hästens skull.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Jag tror inte det finns nån häst. Allt är nog bara påhittat.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

"om någon går på honom så galopperar den iväg"

Han ska absolut inte gå i en hage där någon går på honom. Han ska bara gå i hage med jättesnälla kompisar som inte vill flytta på honom. Nu får han ju inte chansen att välja själv om han vill springa eller inte. Ärligt talat - så kul att rida är det väl inte så att man rider en häst som är halt?

Har du inte viljan att utreda och vänta ta bort hästen och skaffa en ny frisk kuse som du kan rida i alla gångarter eller skritt, trav, travartrav...

Att ha häst ska vara kul att rida halt häst är underlig hobby. Tänk dig själv att du är skadad så att du haltar och sedan ska ut på "nöjes promenad"
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Jag tror inte det finns nån häst. Allt är nog bara påhittat.

Jag vågar tyvärr inte tro det utan är rädd att det rör sig om en häst som hamnat i väldigt olämpliga händer. Men man kan ju alltid hoppas att du har rätt.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

han skall ej avlivas för han mår bra.

Nej, han mår inte bra. Veterinären har alltså redan sagt till dig att det inte finns mer att göra, du ligger sömnlös om nätterna på grund av en häst som uppenbarligen har ont - som du dessutom rider.

Din ålder och värk ser jag som ganska irrelevant i sammanhanget, jag har också kronisk värk och mår bättre av ridning - men inte rider jag på en skadad häst för det. Och inte lär du få annorlunda svar för att du startar nya trådar om samma häst, om något så kanske "risken" ökar för att du faktiskt ska bli anmäld för misskötsel/vanvård/djurplågeri.

Benet belastas även i skritt, och även utan ryttare på. Att hästen galopperar i hagen har inte heller det någon betydelse, de kan både trava och galoppera och hoppa även om de är halta och har ont. Överlevnadsinstinkten är så stark hos flyktdjur som hästar att de gör allt för att dölja en skada.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 722
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp