Märkligt beteende!

Kanske är helt ute och seglar nu men rörelsemönstret din häst har påminner mig om en annan jag sett, värre i ett varv och denna jag såg hade mycket stök för sig i ena varvet.... Har ni kollar rygg? Alltså inte bara med röntgen utan även med UL på själva kotorna? tycker den ser lite stum ut i ryggen i galoppen och blir lite "skuttig".

Ryggen är kollad med ultraljud för ca två år sedan och var utan anmärkning. :)

Ryggen är kollad med ultraljud för ca två år sedan och var utan anmärkning. :)
ok vad bra:) såg nämligen ut som en häst som hade en nabb på ena ryggkotan. Nabben gick emot vid böjning åt ena hållet och då kom det dåliga beteendet. Galoppen var som din "skuttig" och man fick inte det där "ba-ba-bam"-momentet som är önskvärt, samt en väldigt "stilla" rygg (ingen swung eller gung)

Kanske är värt att kolla igen? För denna häst var kollad ett år tidigare vid köp och då fanns inget och sen vid 5 års ålder så började detta beteende och vid UL så hittade man detta vid ländryggen typ

Finns väl även en hingst med liknande som blev stelopererad i kotorna med problemet... fungerade bra efter det men med viss förlorad rörlighet i ryggen

ok vad bra:) såg nämligen ut som en häst som hade en nabb på ena ryggkotan. Nabben gick emot vid böjning åt ena hållet och då kom det dåliga beteendet. Galoppen var som din "skuttig" och man fick inte det där "ba-ba-bam"-momentet som är önskvärt, samt en väldigt "stilla" rygg (ingen swung eller gung)

Kanske är värt att kolla igen? För denna häst var kollad ett år tidigare vid köp och då fanns inget och sen vid 5 års ålder så började detta beteende och vid UL så hittade man detta vid ländryggen typ

Finns väl även en hingst med liknande som blev stelopererad i kotorna med problemet... fungerade bra efter det men med viss förlorad rörlighet i ryggen

Jag var in med hästen på rörelseanalys så sent som november och frågade då vet om rygg, bäcken och si led men vet tyckte att hästen hade bra rörlighet i ryggen. Borde ha funnits något då kan jag tycka. :)

Han är väldigt kort i ryggen (har 140 i täcken trots att han är ca 170 cm) och då blir dom ju ofta lite mindre rörliga.

Jag var in med hästen på rörelseanalys så sent som november och frågade då vet om rygg, bäcken och si led men vet tyckte att hästen hade bra rörlighet i ryggen. Borde ha funnits något då kan jag tycka. :)

Han är väldigt kort i ryggen (har 140 i täcken trots att han är ca 170 cm) och då blir dom ju ofta lite mindre rörliga.
Jag har haft liknande beteende på hästar om inte riktigt haft orken att bära sig och det har gett sig med tiden.

Ja man tycker det:)

Hoppas hur som helt att ni kommer till rätta med allt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
626
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix