Märklig hälta!

linzan

Trådstartare
Var på klinik med min stackars häst i förra veckan, visade sig vara lite gamla pålagringar och griffelbenet alternativet gaffelbandet kan vara skadat vänster fram. Detta blir nog väldigt snurrigt men hela min värld rasade lite denna dag så jag kan ha rört ihop att. Ska dock be att få det utförligt på papper vid ÅB.

Men till det konstiga, höger fram är värst. Ovanför knäet sitter en liten pålagring. Kan ha lite betydelse eller kanske ingen alls, vi vet inte i dagsläget. Vi bedövade varenda led upp dit iaf och vi stod båda som fån till slut. Han var ohalt vissa gånger och sen rätt som det är så är han halt igen, tex vi böjer och han är ohalt. Longerar i både varv och han är ohalt. Stannar till och pratar med vet i en halv minut och longerar en gång till. Då är han halt!?! Och så fortsätter det. Är han bedövad på rätt ställe ska han väl vara ohalt eller så är han väl halt hela tiden?

Väldigt komplex situation mumlades det om iaf.

Nån som varit med om nåt liknande? Han är halt höger fram och höger bak (väldigt lite bak) och vänster fram. Behandlad i kota och carpus hf.

Skrittas i en månad, en timme om dagen och därefter återbesök.
Då snackade han om att "screena" av hästen tills vi hittar något om han inte är bättre, dvs behövs det så kör vi hela hästen.

Han är fruktansvärt stel i frampartiet, halsen är som en planka och musklerna är stenhårda. ET kommer ut snart igen och kör lite men han är ju likadan igen trots att hon var ute för ca 2½ veckor sedan.

Nån som har några ideer på vad det kan tänkas vara? Självfallet är det upp till vet att bedöma osv men ibland finns det ju folk härinne som är rätt rejält duktiga överlag.

Jag vill verkligen inte förlora min älskade grabb och jag hade nöjt mig om han så bara funkar till promenadridning. Då får jag anpassa mig helt enkelt.
Men självklart ska han inte ha ont :cry:

Sv: Märklig hälta!

Man skulle kunna tänka sig att hästen har fång. Är den varm i hovarna hela tiden? Puls? Stapplig när den vänds tvärt?

Nej inget av att "tyvärr", lite stapplig när vi vänder tvärt är han ju men det är väl den "vanliga" hältan som spökar

Jag fattar inte när du skriver att det "kan" vara gaffelbandet eller griffelbenet. Det är ju 2 helt skilda saker och bägge går att diagnosticera - gaffelbandet är en sena, som kan ultraljudas, och griffelbenet är ett ben, så en fraktur syns på röntken....:confused:

I min erfarenhet kan bägge ge oregelbundna hältor.

han släckte på gaffelbandsfästet, vi ska ultraljuda nästa gång. Dock är det "fel" ben, det är höger som är märklig.
Jo jag förstår att du inte begriper, gör inte jag heller. Jag var inte så närvarande mentalt.
Jag ska ringa honom i veckan o höra lite mer. Men som sagt, höger fram är det som vi inte begriper riktigt.

Men var kommer då GRIFFELBENET med i ekvationen? :confused:

ett bra råd är att ALLTID alltid ha med dig ngn in på klinik för sånt här. Det är ovärderligt att ha med ngn som hör det man själv inte hör, som kan ställa frågor man själv inte gör osv osv.

vad är statusen nu då under tiden? står hästen i sjukhage eller är under behandling med återbesök eller vad? :confused: Herregud, du måste ju få en bild av vad det är utifrån det du skriver, jag skulle vara oxgalen om jag var du och inte ens visste vad som blivit utrett eller inte! :crazy:

Och det är inte så att en del av rörelsestörningen kommer av krampande muskler?

Hur har han varit efter ET behandlat honom?

Hur ser hans hovar ut?

Någonstans borde ju rörelsestörningen komma ifrån och sedan spridit sig vidare eller? Kommer Du ihåg när Du upptäckte första störningen, var den satt etc?

Blev många frågetecken här och inga svar, tyvärr.

Självklart vet jag vad vi behandlat och hur vi går vidare, helt lost är jag inte.
Kan de ha pålagring på griffelbenet? Men om man nu bortser från vänster fram (jag ska ringa veterinären imorgon)
Jag hade ingen som kunde följa med (som var spec hästkunnig) annars vet ju jag också att det är de bästa, men jag kan inte direkt begära att folk ska ta ledigt från sina jobb för att följa med mig och MIN häst till klinik.

Om du läser så står det att vi ska på ÅB. Han går i vanlig hage och skrittas raskt i en timme om dagen. ÅB om en månad ungefär. Går på butta just nu. Ska samtidigt behandlas av ET för halsen. Hon samarbetar med vet och de för en dialog under behandlingen om hur det artar sig.

Som sagt, jag VET att jag skriver snurrigt vilket jag även påpekade. Det enda jag missade var just när han pratade om griffelben/gaffelband och även jag vet att det är två skilda saker.
Men jag ska såklart ringa honom och höra.

Och som sagt, höger fram och eller i kombinationen med de stela musklerna är det största problemet just nu.
Frågan är om musklerna kan göra så att han reagerar så, vi diskuterade även detta och delvis kan det säkert det. Men frågan är om det kan ha såå pass mkt betydelse.

Bra fråga, han är som sagt stel som en planka i halsen. Jag upplever nog inte han spec mkt bättre efter att ET´n var ute, de första dagarna absolut. Men hältan kan ju kanske göra att stelheten återvänder, en kombination kanske ger bättre resultat.

Hovarna är okej, bara höger bak som ska tas ner lite på innersidan.

Lite stel har han varit ett tag men mkt har blivit bättre efter lite rätt ridning. Hältan var där först för ca 2½ vecka sedan. Och då var det höger fram. Jag tog ut ET´n eftersom han började göra lite "taktfel" här och där vid ridning i rätt form och hon skickade oss vidare till vet.

Men vi får väl se vad de hittar nästa gång och om han är något bättre.

Jag är innerligt glad att han är snällast i världen och bara finner sig i allt utan att protestera. Underbar är bara förnamnet

Kan något på halskotpelaren ge såna symtom?
Funderar på om man skulle dra några plåtar där med eftersom han är så stel muskulärt, eller så är jag helt ute och reser. Man vill ju bara så gärna att de ska bli friska och få ett långt liv

bogen är vad jag lärt mig, en av de svåraste platser som går att hitta på häst i fråga om att identifiera skador. det är typ scintning för det om man har otur.

Linzan: ja det är lite rörigt när man läser det du skriver :crazy: Dock tror jag dessvärre att du tolkade mig fel, jag menade absolut inte att vara otrevlig eller anklagande, då har du totalt missförstått min avsikt. Jag blev bara frustrerad över att allt verkade så rörigt och du verkade så förvirrad, för hade det varit jag med en skadad häst och jag inte förstod riktigt vad som skett eller sagts under klinikbesöket så hade jag blivit tokig tror jag :(

pålagring på griffelbenet kan de få om det är en tidigare fraktur där som lett till pålagringar vid läkningen. Då kan det mycket väl bli pålagring som stör leden.

Ush förlåt, var absolut inte min mening att låta otrevlig eller i försvarsställning.
Jag har bara fått ta emot mkt skit ang detta på sistone så taggarna kom nog automatiskt.
Jag vet ju att det var dumt av mig att inte röntga vid köp men nu är ju läget som det är så man tkr ju att folk kan låta det vara. Men åter till ämnet.

Jag är nog lite halvt tokig just nu, mest för att jag inte vet hur detta kommer sluta. Jag fick ta bort min förra strax innan jul och nu detta, tar liksom aldrig slut så man är nog inte riktigt närvarande. Sen har jag själv hälsoproblem och orken är fasen inte på topp. Men bara att bryta ihop och komma igen.

Okej, för han visade griffelbenet på plåtarna och det var ingen fraktur men verkade som att det var nåt som inte var ok. När jag läser vad jag själv skriver så inser jag också att ett samtal imorn är prio ett, allt är verkligen rörigt och snurrigt.
Men som sagt, ber om ursäkt för min "ton". Uppskattar verkligen alla tips och råd jag kan få, denna häst betyder mer än allt i världen för mig

Jag har haft en häst med en mycket diffus hälta en gång. Det började också som taktfel och slutade med att han blev väldigt halt. Vi utredde LÄNGE, och hittade till sist var felet satt genom att "skinta" honom. Det är dock inte något lätt procedur och det gäller att försäkringen tar det, men på såna här diffusa hältor tror jag att det är det "enklaste" sättet. Nu satt hältan hos den här hästen i ett bakben, men jag tror ändå att det kan vara en idé att diskutera möjligheterna att använda sig av scintigrafi (stavning?) på en sådan häst. Bedöva kan man ju göra i evigheter utan att hitta felet...

Min häst blev í alla fall bra så småningom, så jag håller tummarna för att din också blir det!

Har haft en häst med samma symptom hals, bog och hältan, vid röntgen visade det sig att hon hade grova pålagringar fram. Att hältan var diffus berodde på HUR hon satte ner och använde hoven i marken. Svårt att se men det handlade om hur hon la vikten så att säga. Hon blev tyvärr aldrig bra. Hoppas dock din blir bra!

Vad ser de på en sådan som man inte ser med ultraljud/röntgen? Kan ju absolut vara en idé att föreslå det för min vet.

Röntgat har vi gjort och där finns några röntgenfynd, dock inget extremt. Min är jättehalt för att sen bli ohalt and so on. Så i det fallet handlar det mest om varför det värmer ur och kommer tillbaka för att sen värma ur igen.

Googlade lite snabbt och såg vad det innebär.
Vad brukar en sådan gå på? För jag kan inte tänka mig att försäkringsbolaget har lust att stå för kalaset. Men absolut värt att fundera över. Tack

Sådär ja, något klokare.
Han var bättre denna gången, dock inte helt ok och halsen är fortfarande som en planka.
Så vi röntgade den....med resultat!
Kotorna ligger snett eller är sneda, han ritade och förklarade så nu förstår man varför han går som ett gammalt ök utan överlinje.
Självklart inget att göra åt, han kan förhoppningsvis funka på lätt nivå med rätt träning.
Vi screenade även båda fram och där fanns inget av betydelse iaf.

Jag älskar såklart denna häst och skulle inte göra mig av med honom men jag får väl erkänna att det känns tråkigt att ha gett 55 000 plus vet/ET på 6000 för en promenadhäst. Då kunde jag lika gärna köpt mig en travare till om man ska vara krass.
Känns extra bittert eftersom jag fick låna upp lite av mina föräldrar för att jag lagt budgeten på 40.
Men det är ju bara att gilla läget och självklart är jag glad över att han är bättre.

Vet dock inte om jag ska iaf påpeka detta för den som sålde honom eller om jag bara ska låta det rinna av mig och gå vidare me mitt liv. Tkr väl iofs att de borde få reda på att han inte va fräsch...men eftersom jag ändå aldrig skulle lämna tillbaka honom så spelar det väl kvitta. Rörigt värre (som vanligt *hrm*)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?