Märklig hälta höger bak

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Vill gärna få era synpunkter (bolla funderingar med någon) på en hälta som drabbat vårt kallblod. Innan någon ropar veterinär så har vi redan en inbokad tid den 21/7 på ATG kliniken.

Händelseförlopp: Onsdag för två veckor sedan plockade hovis av skorna på vårt kallblod för att låta honom gå barfota under sommaren. Han var då helt ohalt.

Lördag samma vecka skulle dottern rida, märbart halt höger bak. Ser ut att ta rejält ont både på grus och gräs. Han ser dock ohalt ut i hagen. Han får vila och jag ringer distriktarn som kommer på måndag.

Han kan inte se nåt på böjprov ej hellre någon hälta bak?? Märkligt kan man tycka men han sätter honom på Metacma under 6 dgr och sedan vila under tiden.

I går skulle vi sätta igång honom igen med försiktig skritt, då visar han exakt samma hälta höger bak när dottern rider.

Han är inte gallig, kan inte hitta några andra svullnader eller värme. Klämmer och känner, kan inte se att han reagerar på något men är ändå halt?

I hagen ser han normal ut, kan tycka att han avlastar oven/benet genom att vika den lite framåt. Men annars är han pigg och glad men dock halt under ryttare...

Som sagt kliniken den 21/7, de ville att hovis skulle sko honom onsdag innan så det är bokat.

Men nu undrar jag vad ni har för teorier?

~Ingrid

Sv: Märklig hälta höger bak

Hovböld kan ju ge skumma hältor. Har ni klämt igenom hoven med visitertång?

Skulle hästen vara ömfotad borde hoven vara varm. Skulle det vara en hovböld borde veterinären ha upptäckt den kan man ju tycka.
Metacam är ju kraftigt antiinflammatoriskt och smärtstillande så är det någon "enklare" åkomma borde hältan ha försvunnit.
Det som slår mig är att hältan bara kommer ibland och under belastning plus att den är intensiv - nu ska jag inte måla f-n på väggen, men har ni riktigt otur kan det vara en hovbensfraktur.
Håller tummarna att det inte är det...

Antiqua skrev:
Hovböld kan ju ge skumma hältor. Har ni klämt igenom hoven med visitertång?

Har gjort ett försök just och kan inte se att han reagerar men frågan är ju om jag var för vek i handen...

~Ingrid

oki skrev:
Skulle hästen vara ömfotad borde hoven vara varm. Skulle det vara en hovböld borde veterinären ha upptäckt den kan man ju tycka.
Metacam är ju kraftigt antiinflammatoriskt och smärtstillande så är det någon "enklare" åkomma borde hältan ha försvunnit.
Det som slår mig är att hältan bara kommer ibland och under belastning plus att den är intensiv - nu ska jag inte måla f-n på väggen, men har ni riktigt otur kan det vara en hovbensfraktur.
Håller tummarna att det inte är det...

Å, oroa dig inte...jag är mästare på att måla FN på väggen själv :angel: och tar gärna emot alla funderingar.

Har just varit och kikat till honom, han verkar inte halta i varken hagen eller på väg till och från hagen. När vi sedan kom på (krossade) gruset började han gorma med bakbenet. Det är så där lite halvskumt måste jag säga, nu hade han ingen ryttare på sig.

Dock kan jag inte säga att hältan är direkt intensiv (men man har ju ändå ingen tanke att fortsätta rida), du måste ändå kika lite mer för att se hältan. Han linkar inte utan det ser mer ut som om han höjer benet och tar "annorlunda" steg med höger bak.

Dock ska jag ändå läsa mer om hovbensfrakturer och vilka symtom det ger. Man vet ju aldrig...

~Ingrid

jag skulle gärna vilja veta om denna häst har stora strålar och i så fall hur dessa strålar är i förhållande till höjden på trakten. Min tanke är att denna häst är lägre i trakten på höger bak än på övriga hovar samt att den först landar på själva strålen främst på hb i stället för på trakten. Detta är ren spekulation utifrån den fakta som inkommit men jag har vid fler än ett tillfälle varit med om hästar som uppvisar detta beteende då dom först landar på en mjukdel i stället för en bärande hovvägg.

Det är inte alls konstigt att hästar kan bli sk trålhalta.

hovis skrev:
jag skulle gärna vilja veta om denna häst har stora strålar och i så fall hur dessa strålar är i förhållande till höjden på trakten. Min tanke är att denna häst är lägre i trakten på höger bak än på övriga hovar samt att den först landar på själva strålen främst på hb i stället för på trakten. Detta är ren spekulation utifrån den fakta som inkommit men jag har vid fler än ett tillfälle varit med om hästar som uppvisar detta beteende då dom först landar på en mjukdel i stället för en bärande hovvägg.

Det är inte alls konstigt att hästar kan bli sk trålhalta.

Hej,

Aha, då ska jag kika och se. Men stor är strålarna i alla fall det tycker då jag. Innerligt tack för tipset!

Det jag kan säga är att när skorna åkt av efter ca 1 vecka så hände nåt skumt på denna hov. Översta lagret på strålen delade sig och föll av, det luktade apa under kan jag säga...ringde hovis så klart och fick rådet att ta bort det och hålla koll.

Detta gjorde jag och efter några dagar har det torkat upp och ser torrt och fint ut. Man kan ju undra varför detta föll av?

Har ingen aning om denna information kan hjälpa dig eller om det hör till nåt helt annat?. Ska i alla fall fota hoven underifrån och lägga in bild så du får se.

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Okej, fel tolkat av mig då. Men är han inte varm alls i hoven eller ovanför?
Jag hade för en massa år sedan ett hingstbete. En dag var en unghingst blockhalt, och jag tog genast kontakt med ägaren som kom ut och då var inte hästen halt längre. Inga tecken på något konstigt heller. Efter ett par dagar var hästen återigen blockhalt. Ingen värme eller svullnad. Hältan satt i ca ett dygn så ägaren fick se det själv. Tid bokades på klinik, när de kom dit var hästen ohalt...:confused:
Röntgen togs i alla fall men de hittade inget. hem med hästen igen och nästa dag var den återigen halt. Ringde vet på nytt och ny röntgen. Efter 5 plåtar kom de på artt de skulle röntga ur en annan vinkel, då såg de en fraktur på hovbensutskottet. Inget att göra...
De sa att det var ganska vanligt med hälta som kommer och går vid sådana skador. Hältan ska dock vara ganska intensiv. Det var det ju inte på er häst och det är säkert något lindrigare er häst råkat ut för.
Hoppas ni finner lösningen och att allt går bra!

oki skrev:
Okej, fel tolkat av mig då. Men är han inte varm alls i hoven eller ovanför?
Jag hade för en massa år sedan ett hingstbete. En dag var en unghingst blockhalt, och jag tog genast kontakt med ägaren som kom ut och då var inte hästen halt längre. Inga tecken på något konstigt heller. Efter ett par dagar var hästen återigen blockhalt. Ingen värme eller svullnad. Hältan satt i ca ett dygn så ägaren fick se det själv. Tid bokades på klinik, när de kom dit var hästen ohalt...:confused:
Röntgen togs i alla fall men de hittade inget. hem med hästen igen och nästa dag var den återigen halt. Ringde vet på nytt och ny röntgen. Efter 5 plåtar kom de på artt de skulle röntga ur en annan vinkel, då såg de en fraktur på hovbensutskottet. Inget att göra...
De sa att det var ganska vanligt med hälta som kommer och går vid sådana skador. Hältan ska dock vara ganska intensiv. Det var det ju inte på er häst och det är säkert något lindrigare er häst råkat ut för.
Hoppas ni finner lösningen och att allt går bra!

Ingen fara, jag är ju ingen mästare på att beskriva hellre och när man är orolig så ältar man ju saker från 100 olika håll och kanter. Jag tycker ändå det är bra att ta till sig andra funderingar för man vet ju aldrig vart det slutar.

Nej han är inte varm, inte gallig eller svullen. Hoven är kall och fin...

~Ingrid

Då är det nog ganska troligt att det kan vara så som "Hovis" beskriver. Även jag har varit med om sådant. Men man tänker sig ju alltid det värsta... Ska bli intressant att se hur det går....

oki skrev:
Då är det nog ganska troligt att det kan vara så som "Hovis" beskriver. Även jag har varit med om sådant. Men man tänker sig ju alltid det värsta... Ska bli intressant att se hur det går....

Jag lovar rapportera vart detta slutar och hur diagnosen blir. Avvaktar med spänning att Hovis ska svara om det som "föll av" från strålen kan ha nåt med detta att göra.

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Avvaktar med spänning att Hovis ska svara om det som "föll av" från strålen kan ha nåt med detta att göra.

~Ingrid

Är det mig eller din hovis du väntar på svar av??

hovis skrev:
Är det mig eller din hovis du väntar på svar av??

Jag tänkte på dig :idea:

Min egen har ju semester och även om han är väldigt bra och jag är nöjd med det han gör så vill jag helst inte störa honom mer än jag redan gjort. Han har lovat komma ut på sin semester och sko honom, jag har nog dåligt samvete för det. Men han kunde inte förrän preliminärt onsdag/torsdag kommande vecka.

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Aha, då ska jag kika och se. Men stor är strålarna i alla fall det tycker då jag. Innerligt tack för tipset!

Det jag kan säga är att när skorna åkt av efter ca 1 vecka så hände nåt skumt på denna hov. Översta lagret på strålen delade sig och föll av, det luktade apa under kan jag säga...ringde hovis så klart och fick rådet att ta bort det och hålla koll.

Detta gjorde jag och efter några dagar har det torkat upp och ser torrt och fint ut. Man kan ju undra varför detta föll av?
~Ingrid

Om det nu är som jag "tror" så landar ju hästen inte på hoven i detta fall utan först på strålen och då är det väl inte så konstigt att den sliter sönder en del som lossnar. Att strålen oxå delade sig och det luktade apa under kan tyda på att den även hade en strål böld.

Ta ett par bilder, en rakt underifrån och en tagen bakifrån från trakten på upplyft hov så man kan se hur hög strålen är i förhållande till trakterna och själva hovväggen.

hovis skrev:
Om det nu är som jag "tror" så landar ju hästen inte på hoven i detta fall utan först på strålen och då är det väl inte så konstigt att den sliter sönder en del som lossnar. Att strålen oxå delade sig och det luktade apa under kan tyda på att den även hade en strål böld.

Ta ett par bilder, en rakt underifrån och en tagen bakifrån från trakten på upplyft hov så man kan se hur hög strålen är i förhållande till trakterna och själva hovväggen.

Hej,

Tack för hjälpen!!

Bilder kommer under dagen, ska se till att få hjälp att hålla i hoven medans jag fotar bara.

Det var lite märkligt det där med delningen, man kan liksom säga att det översta lagret på strålen ramlade av (i ett enda tjog) som en orm som byter skinn...kanske inte rätt beskrivning men ändå. Det som fanns under såg/ser fint ut nu men som sagt just då det hände så var lukten inte så trevlig. Detta hände på båda bakhovarna.

~Ingrid

Hej,

Här är bilderna som "hovis" frågade efter.

hov6.jpg

hov4.jpg

hov2.jpg

Kan ta fler bilder om dessa inte "duger".

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 869
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 923
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?