M
masmo
Jag letar häst och provred en nyligen ett sto som hade en märklig galopp. Väldigt stötig- jag kände av det direkt i ryggen. Hästen är mkt trevlig- ser sund ut men dåligt musklad över hals och kors trots att hon tävlas 110-130. Tror inte hon går så mycket stärkande markarbete. Jag har aldrig suttit på ett halvblod med sådan galopp förut, men tyckte att jag i ridningen ibland fick den att jobba på lite bättre och galoppen blev skönare - men än dock så kändes det lite som en häst med orörlig rygg. Tappade mkt framåtbjudning när jag jobbade för en rundare galopp.
Hästen är bara 7 år, hoppar kalasbra - men jag har inte erfaranhet av häst med dålig galopp- mina tidigare har haft 8-9 mässig galopp.
Kan man jobba dit en bättre och skönare galopp med styrka etc- eller skall man dra öronen åt sig- har hästen ett problem som ger den stötiga galoppen? Vad för typ av problem kan ge sådan galopp. Tilläggas kan att hästen är 50% fullblod- fulblodsgalopp?? Hon hade 7:a på galoppen på 3:årstesten.
Hästen är bara 7 år, hoppar kalasbra - men jag har inte erfaranhet av häst med dålig galopp- mina tidigare har haft 8-9 mässig galopp.
Kan man jobba dit en bättre och skönare galopp med styrka etc- eller skall man dra öronen åt sig- har hästen ett problem som ger den stötiga galoppen? Vad för typ av problem kan ge sådan galopp. Tilläggas kan att hästen är 50% fullblod- fulblodsgalopp?? Hon hade 7:a på galoppen på 3:årstesten.
Senast ändrad av en moderator: