Märklig galopp

M

masmo

Jag letar häst och provred en nyligen ett sto som hade en märklig galopp. Väldigt stötig- jag kände av det direkt i ryggen. Hästen är mkt trevlig- ser sund ut men dåligt musklad över hals och kors trots att hon tävlas 110-130. Tror inte hon går så mycket stärkande markarbete. Jag har aldrig suttit på ett halvblod med sådan galopp förut, men tyckte att jag i ridningen ibland fick den att jobba på lite bättre och galoppen blev skönare - men än dock så kändes det lite som en häst med orörlig rygg. Tappade mkt framåtbjudning när jag jobbade för en rundare galopp.
Hästen är bara 7 år, hoppar kalasbra - men jag har inte erfaranhet av häst med dålig galopp- mina tidigare har haft 8-9 mässig galopp.
Kan man jobba dit en bättre och skönare galopp med styrka etc- eller skall man dra öronen åt sig- har hästen ett problem som ger den stötiga galoppen? Vad för typ av problem kan ge sådan galopp. Tilläggas kan att hästen är 50% fullblod- fulblodsgalopp?? Hon hade 7:a på galoppen på 3:årstesten.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Märklig galopp

Antar att du kollat at hon inte har ont eller är skadad? Hade ett sto en gång som hade en kantig vänstergallop, det visade sig att hon var sned i nacken efter en gammal skada.

Nej, jag har inte veterinärbesiktat hästen- bara provridit.

Har ridit en sån häst med var ett halvblod runt den ålder oxå. Väldigt kort och studsig galopp. Vet inte riktigt vfr hon gjorde så men hon blev bättre med tiden. Men om du ska ha henne ta vetbesk, med longering/ridning sen blod prov och hela köret kan ju vara att hon har nåt fel eftersom inte tar galoppen rätt
Lycka till:)

Förutsatt att det inte är något fel på hästen så går det absolut att jobba sig till en bättre galopp.

Min ena häst har rätt kantig galopp men hoppar trots detta riktigt bra. Med mer styrka har han blivit bättre och rundare i galoppen och väldigt ridbar.

Jag reagerade rätt mycket första gången jag galopperade med min när jag provred, bröt av och fattade igen. Men efter en stund hade jag vant mig hyfsat.

Så är hästen bara fräsch så..

Galoppen är ju inte lika förändringsbar som traven! Den är på något sätt som den är även om man med god ridning kanske kan förädla det som finns. Dåligt med muskler i kruppa och kors samt stötig galopp gör att jag skulle kräva en röntgenbild på hasorna.......

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 200
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 839
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar